• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

streda 11. januára 2012

FPS

21:11 // by Kamil Antoš // // No comments

V tomto článku by som Vám rád priblížil históriu jedného z najpopulárnejších herných žánrov, môjho obľúbeného - FPS. Čo sa teda skrýva pod týmto záhadným pomenovaním? Skratka FPS znamená First-person shooter, voľne preložené ako Strieľačka z pohľadu prvej osoby. Tento žáner zapadá do skupiny akčných počítačových hier a je charakteristický práve pohľadom kamery pri samotnom hraní, ktorá simuluje vlastný pohľad hernej postavy. Len pre zaujímavosť poznáme tiež tzv. TPSká, teda Third-person shooters, strieľačky pri ktorých je postava ovládaná z pohľadu tretej osoby. Povedzme si teraz však trochu viac o histórii FPSiek a spomeňme zopár najznámejších predstaviteľov.

Tento žáner sa už od svojho vzniku stretáva s kritikou, pre svoju násilnosť a zabíjanie, dokázal si však takisto nájsť obrovskú základňu fanúšikov a pravidelných hráčov. Milovaný a zároveň nenávidený. Vyslúžil si negatívnu pozornosť nielen rodičov ale aj parlamentov niektorých krajín a neraz museli zasahovať aj cenzori. Ale také jednoducho FSPka sú, hlavnou myšlienkou týchto hier je väčšinou zabitie určitého nepriateľa. Od svojho vzniku sa však žáner FPS zmenil na viac ako len zúrivé zabíjanie.

Hrou, ktorá je oficiálne považovaná za prvé FPS, bol Wolfenstein 3D. Vyvinutý v roku 1992 firmou id Software vzal Wolfenstein herný svet útokom a fascinoval hlavne svojou textúrovanou 3D grafikou, vysokou kvalitou zvuku a tiež unikátnym herným ovládaním. V hre samotnej ovládate vojnového zajatca, spojeneckého špióna B.J. Blazkowicza, ktorý musí utiecť zo zámku ovládaného nacistami. K dispozícii máte nôž, pištoľ, samopal a rotačný guľomet.


Wolfenstein 3D


V roku 1993 prichádza na trh ďalší hit, vydaný tou istou spoločnosťou - Doom. Doom bol oveľa vyspelejším ako jeho známy predchodca, napríklad množstvom zbraní, ktoré môže hráč využívať - slávnou sa stala najmä motorová píla. Jedným z dôležitých prvkov, z ktorých táto hra ťažila, bola možnosť zahrať si multiplayer, či už cez telefónnu linku alebo po sieti LAN. Doom sa stal fenoménom svojej doby, zožal obrovský úspech a firmu id Software vyniesol na trón medzi vývojármi FPS počítačových hier. Zápletka hry sa odohráva na základni na Marse, kde v roly mariňáka bojujete proti zombíkom a démonom.


Doom


Popularitu žánru si začali všímať aj ľudia z filmového priemyslu a prvou hrou ktorá sa zo strieborného plátna dostala do počítačov ako strieľačka, bol remake slávneho hitu Star Wars. Hra sa volala Star Wars: Dark Forces a zásluhu na jej vydaní v roku 1995 mala spoločnosť LucasArts. Herné prostredie, ako aj samotné ovládanie, sa nápadne podobali Doomu. Príbeh bol situovaný do časového obdobia po filmoch Star Wars a hlavnou postavou bol rebelský jedi Kyle Katarn.

V tej dobe začalo aj miešanie FPS s inými žánrami. Prvou hrou s takýmito parametrami bol akýsi mix RPG a FPS, s názvom Daggerfall od firmy Bethesda Software. Hra z roku 1996 je druhým pokračovaním veleúspešnej série Elder Scrolls. Prednosťami hry boli hlavne hrateľnosť a obrovské herné prostredie, umožňujúce napríklad jazdu postavy na koni, boj s mečom, vykrádanie obchodov, pripájanie sa k spolkom, hráč sa dokonca mohol stať aj upírom. Pripomeňme si len, že zatiaľ posledným zástupcom tejto série je Skyrim (piate vydanie Elder Scrolls), jedna z najpopulárnejších a najpredávanejších hier súčasnosti.

Id Software posiela v roku 1996 ďalší pozdrav konkurencii, vo forme hry Quake. Hra zasiahla herný svet ako blesk z čistého neba a získala si obrovskú popularitu, aj keď samotný gameplay bol veľmi podobný ovládaniu známemu zo série Doom. Quake bol prvým FPS ktorý prešiel od 2D modelov protivníkov k vyspelejšiemu 3D. Hráči tak boli nútení siahnuť hlbšie do peňaženiek a zainvestovať do grafických kárt, čo určite potešilo softvérové spoločnosti. O rok neskôr vychádza aj pokračovanie, Quake 2, ktoré si vyslúžilo pozornosť najmä vďaka svojmu multiplayerovému spracovaniu.

Spoločnosťou, ktorá sa snažila ohroziť pozíciu jednotky na trhu - id Software, bol 3D Realms so svojim unikátnym titulom Duke Nukem 3D, takisto z 96. roku. Hra čerpala námet z úspešných 2D akčných arkádoviek Duke Nukem a Duke Nukem 2 a obsahovala opäť veľkú dávku násilia, nadávok ale aj humoru, ktoré predstavovali pre hráča veľmi príjemný herný zážitok. Jednou z nezabudnuteľných funkcií bola možnosť navštíviť striptízový bar so všetkým, čo k tomu patrí.

Nemôžeme nespomenúť ani ďalšie úspešné FPSká ktoré boli vydané do roku 1998, GoldenEye 007, pre Nintendo 64, alebo Unreal. No tento rok priniesol ešte jeden titul, ktorý môžeme pokojne označiť ako najlepšiu FPS strieľačku histórie. Half-Life. Dovtedy neznáma developérska spoločnosť Valve, dokázala vytvoriť veľdielo, ktoré predbehlo svoju dobu. Hra poskytovala vynikajúcu grafiku, úžasné herné prostredie a napínavý príbeh, ktorý chvíľami pripomínal film. Hráč preberá úlohu Gordona Freemana, teoretického fyzika pracujúceho pre laboratórium Black Mesa, ktorý sa snaží zabrániť invázii mimozemšťanov po nevydarenom experimente. Half-Life sa dočkal aj pokračovania, a to v roku 2004, ked svetlo sveta uzrel opäť revolučný titul, ktorý viac ako dôstojne prebral žezlo po „jednotke“. Half-Life 2 totiž podľa mnohých prevyšoval prvý diel a je označovaný za najlepšiu hru všetkých čias.


Half-Life

Aj tu je teda vidieť, aké neohroziteľné miesto zastáva tento žáner v oblasti počítačových hier. V priebehu času sa tieto hry zdokonalovali po grafickej, hernej ale aj zvukovej stránke. Je úžasné, ako ďaleko sa vyvinuli tieto hry v posledných rokoch a akým spôsobom sa dokázali posunúť od klasického run 'n' gun prevedenia, k prepracovanému ovládaniu, doplňovanému príbehom ktorý dokáže strhnúť každého hráča.

0 komentárov:

Zverejnenie komentára