• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

pondelok 29. decembra 2014

Travian - druhý život

12:42 // by Unknown // // 1 comment

Travian

 Travian je prehliadačová hra (browser game), ktorá vznikla v roku 2004 v Nemecku.
V priebehu par rokov si získala fanúšikov na celom svete a dnes je preložená do 40 jazykov, registrovaných je cez 5 miliónov hráčov a beží zhruba 300 serverov. Hra sa dá hrať priamo v obyčajnom internetovom prehliadači, nie je nutná žiadna inštalácia a hra beží 24 hodín denne.
Hráč ma na starosti svoju ríšu, ktorá začína jednou malou dedinkou, ktorú hráč vylepšuje, zveľaďuje, buduje infraštruktúru a armádu. Časom hráč buduje stále ďalšie dediny, až nakoniec môže vybudovať ríšu s desiatkami tisíc obyvateľov.
Každý štát ma niekoľko svojich serverov. Tieto servery trvajú mesiace, v závislosti od rýchlosti a verzie servera. Normálny server, ktorý za zvykne označovať ako server rýchlosti 1x trvá približne rok. Každá krajina ma aj „speed“ server, ktorého rýchlosť je 3x, teda všetko, čo sa deje na tomto serveri trvá 3x menej času – dĺžka jedného servera je približne 4 mesiace. Aktuálne sú organizovane aj medzinárodné kvalifikácie na svetový šampionát, kde sa stretnú hráči z celého sveta a ukáže sa, kto je pánom svetového Travianu.
Travian si prešiel vo svojej histórii veľkým vývojom, od starých verzii až po súčasné (aktuálne sa testuje verzia T5), čo mohlo mat za následok aj akýsi úpadok tejto hry. Hráčov sa na servery registruje čoraz menej, nakoľko „veteráni“ odmietajú zmeny, ktoré so sebou každá nová verzia prináša. Od jednoduchej grafiky z verzii T1-T3 sa prešlo až k veľmi graficky náročným obrázkom a maľbám vo verziách T4 a T5. Nakoľko hra beží nonstop, a veľa hráčov je pracujúcich ľudí, boli veľké ohlasy a protesty, že nenáročnú a jednoduchú grafiku tvorcovia zmenili na grafiku ktorá pripomína kreslený film. Čo je samozrejme problém, lebo takýto hráči samozrejme hru hrajú aj cez pracovne dni počas pracovnej doby. Teda hra už nebola taká nenápadná, ak by nadriadený uvidel, čo je aktuálne zapnuté na počítači zamestnanca, hneď by bolo vymaľované. Preto sa aj novším verziám T4 začalo hovoriť „omalovánky“.

 Samotná hra je situovaná do doby neskorej Antiky. Hráč si môže vybrať národ, za ktorý bude bojovať. Na vyber sú tri možnosti: Rimania, Germáni a Galovia. Každý z národov ma špecifické vlastnosti. Tie najzákladnejšie sú tieto: Germáni sú odpradávna veľkí bojovníci, preto sú určení na prevažne útočný štýl hry, plienenie a ničenie okolia, čo si vyžaduje množstvo času. Galovia sú naopak výborní obrancovia a sú najmenej časovo nároční. Rimania sú zlata stredná cesta, ideálni pre začiatočníkov. Samozrejme, všetko záleží iba na schopnostiach hráča, je iba na hráčovi, akú taktiku si za ktorý národ zvoli. Štvrtý národ, ktorý je nehratelný, sú Natari. K ich úlohe sa ešte dostanem neskôr.

Travian, zástupcovia troch národov. (zdroj : http://www.mmo-hry.cz/wp-content/uploads/2014/09/travian-logo.jpg)


Vo svojich dedinách si hráč vylepšuje surovinové polia, ktoré mu zvyšujú hodinovú produkciu surovín (drevo, hlina, železo a obilie), za ktoré potom môže v centre dediny stavať budovy a infraštruktúru (napríklad sklady surovín, sýpku na obilie, kasárne, stajne, dielňu na cvičenie bojových jednotiek, akadémiu a podobne) alebo armádu. Lúpežami môžu byt napádané dediny ostatných hráčov na serveri, a tým ulúpené ich suroviny. To sa nazýva farmenie. Každý týždeň je potom vyhodnotenie top 10 najlepších farmárov týždňa.
Hráč je v neustálom spojení s okolím a s ostatnými hráčmi na serveri. Hráči sú náhodné rozmiestnení na mape s veľkosťou 800 x 800 poli. Hráči na seba môžu útočiť, alebo si posielať podpory a pomáhať si. Medzi hráčmi časom vznikajú pevné putá a môžu sa zoskupovať v alianciách, čo je vlastne spoločenstvo hráčov. Aliancie môžu mat spojenectva, dohody o neútočení alebo vojny medzi sebou. Samozrejme, nič z tohto sa nezaobíde bez zrady, taktického rozmyslenia, plánovania útočných a obranných akcii, intríg a podobne, ako aj v reálnom živote. Veľa hráčov, ktorí tomuto čaru podľahnú, sa veľmi ťažko z tejto doslova závislosti vie dostať.
V priebehu hry, ako hráč buduje svoju armádu, svoju ríšu, vedie svoje, medzi- aliančné, alebo osobne vojny, sa v polovici servera objavia artefakty. Artefakty sú vzácne zvitky starobylého národa Natarov, ktoré sú Natarmi veľmi dobre bránené, a hráči sa snažia tieto zvitky dobiť, čo je ale veľmi náročné. Iba tí najmocnejší dokážu zlomiť obranu Natarov. Tieto zvitky potom hráč využíva vo svoj prospech (efekty artefaktov môžu byt napríklad znížená spotreba obilia, rýchlejší tréning jednotiek, rýchlejšie jednotky a pod.). Kto však artefakt získa, dobre vie, že získať ho, to je iba polovica úspechu. Ťažšie je tento artefakt ubrániť pred ostatnými hráčmi, ktorí sa pokúšajú tento artefakt získať.
Hra konci tým, že aliancie sa snažia postaviť ohromný monument, zvaný Div Sveta. Div Sveta je potrebne postaviť na úroveň 100. Je na to potrebne obrovské množstvo jednotiek aj surovín, preto je potrebne, aby hráči maximálne spolupracovali so svojou alianciou a podporovali stavbu. Aliancie časom, ako prebiehajú stavby, začnú na súperove Divy útočiť s cieľom zničiť ho, alebo aspoň spomaliť stavbu súpera. Ktoré spoločenstvo Div postaví ako prvé na úroveň 100, vyhráva a zapisuje sa do histórie ako „Víťaz tohto veku“.
Ako sa server blíži k svojmu záveru, sú pridané do hry Natarské dediny. Natarské dediny je potrebne dobyť a prebrať. Iba v nich je totiž možné postaviť bájny Div Sveta. Natarom je potrebne ukradnúť aj Stavebne plány, ktoré sú potrebne na stavbu. Na stavbu jedného Divu Sveta sú potrebne 2 Stavebne plány. Potom sa začína to, na čo čakal celý server a tisícky hráčov a to stavba Divu Sveta.

Ukážka: Div sveta (zdroj : http://www.travianhelp.estranky.cz/img/mid/11/div-sveta.jpg)


 Treba zdôrazniť, že Travian je predovšetkým strategická hra. To znamená, že hráči sú v dennom kontakte. Dajú sa tu získať naozaj silne a pevne priateľské putá, ale aj nepriatelia a neprajníci, ktorí berú hru príliš vážne a dokážu problémy z virtuálneho sveta preniesť aj do toho reálneho.
Úžasné na Traviane je, že hráči v alianciách sú nútení spolupracovať. Čoby nútení, robia to radi a dobrovoľne. Organizujú sa obrovské útočné aj obranné akcie, kde je potrebné presne naplánovať úlohy cca 60 hráčom v jednej aliancii. V mnohých prípadoch chyba jedného môže ohroziť celý kolektív. V tejto hre rozhodujú sekundy, ak by hráč povedzme poslal podporu alebo útok o jedinú sekundu neskôr, ako by mal, prešvihol by akciu a úspech absolútne ohrozil.
Ako to býva v bežnom živote, tak aj v Traviane platí, že kde hľadáte lojalitu, tam zaručene bude aj zrada. Sú hráči, nazývaní „špehovia“, ktorí sa infiltrujú do nepriateľských aliancii a priamo z vnútra sledujú cele dianie a plány aliancie. Tieto potom prezrádzajú svojim alianciám. Asi ako keď tajná služba infiltruje tajného agenta do centra organizovaného zločinu v amerických filmoch. Teda napríklad, keď aliancia A organizuje útok, a nachádza sa v nej špeh, ten dokáže svoju alianciu B včas varovať, a aliancia B dokáže zorganizovať všetky obranné armády, ktoré sú k dispozícii. Samozrejme v týchto prípadoch aj v alianciách zavládne panika a strach, nedôvera a podozrievavosť. Nikto nevie, komu veriť môže, a komu nie, ktorá informácia sa von dostane, a ktorá nie. Ak sa však špeh odhalí, väčšinou je automaticky zničený, alebo potom využívaný na posúvanie „fake“ informácií. Napríklad sa špehovi povie, že sa útočí na dedinu B, on teda varuje svoju alianciu, ktorá všetky armády vyšle na obranu tejto dediny B a v skutočnosti však zaútočia na dedinu A, ktorá je úplné nebránená a zbúraná.

 Toto všetko samozrejme rozvíja hráčove schopnosti, či už je to schopnosť takticky uvažovať, komunikovať alebo sa učiť aj cudzie jazyky. Nakoľko je dnes Travian voľne prístupný vo veľa štátoch, hráči si cvičia napríklad komunikáciu v angličtine, alebo v ľubovoľnom jazyku, o ktorý ma záujem. Učíte sa rusky? Choďte si zahrať rusky Travian server. Budete v dennodennom styku s rusky hovoriacimi spoluhráčmi, riešiť s nimi diplomaciu alebo úplne bežné veci od počasia až po letnú dovolenku na Kryme. Čo sa týka rozvoja strategického myslenia. Naplánovanie jednej útočnej akcie niekedy trvá aj 2 dni. Všetko musí do seba zapadnúť, musia sa robiť krycie útoky, mätúce útoky, útoky na odlákanie pozornosti a podobne. Hráči posielajú povedzme svoje útoky o 3 hodine ráno s časom dopadu 5 hodín ráno, pretože je zrejme, že bežný človek pravé vtedy spí, teda nie je pripojený na Travian a nie je schopný svoju dedinu ubrániť.
Toto má ale aj svoje hmlisté stránky. Sú aj takí hráči, ktorí sú schopní tejto hre obetovať doslova cely 4 mesačný život. Títo ľudia sa prestávajú stretávať s kamarátmi v skutočnom svete (pretože Travian beží nonstop), lebo napríklad, musí si večer strážiť dediny, aby mu ich niekto nenapadol, alebo dostal príkaz veliteľa aliancie poslať útok. Týmto zanedbávajú svojich priateľov, rodiny a vo veľa prípadoch aj pracú. Ľudia nespia, alebo sa v noci budia, len aby skontrolovali, či je všetko v poriadku.

 Samozrejme (a vôbec to nie je prekvapujúce) aj úspech sa dá v Traviane kúpiť. Za peniaze sa dajú kupovať tzv. zlatky, ktoré sa priamo v hre dajú zamieňať na rôzne bonusy – gold klub, plus účet, zvýšená produkcia, alebo okamžité dokončenie stavby.
Čím viac peňazí človek obetuje, tým úspešnejší je a tým rýchlejšie napreduje. To je snáď tá najväčšia motivácia hráčov, aby si tieto zlatky kupovali. Byt v štatistikách top 20 medzi povedzme 10 000 hráčmi, to je úspech, po ktorom tuží každý hráč. A vo svete Travianu o ňom zaručene budú rozprávať, získa rešpekt, obdiv a často aj slávu. Je to závislosť, túžba byt najlepší a to robí s ľuďmi rôzne veci. Sú ľudia, ktorí sa neštítia obetovať na Travian celomesačnú výplatu. Sú hráči, ktorí dokážu mesačne minúť mnoho peňazí za tieto bonusy.. Treba však uznať, že šancu majú aj hráči, ktorí nie sú ochotní toto platiť. Novšie verzie, a celkovo rôzne updaty myslia aj na takýchto hráčov, a hra je pomerne vyrovnaná. Nie je veľký rozdiel medzi človekom čo platí, a tým, čo si neplatí.. Akurát ma nejaké výhody navyše a veľa veci ma uľahčených. Ale takto to funguje v každej hre, Travian nie je výnimkou, ale stále je to jedna z najžiadanejších a najznámejších online browser hier. Tak či tak, aj vývojári z niečoho musia žiť.


 Travian – silne návyková strategická hra, ktorú sa oplatí vyskúšať a zažiť na vlastnej koži, pretože rozprávať sa o nej dá hodiny, ale ani to zďaleka nestačí a neopíše tie pravé emócie (strach, nervy, radosť, priateľstvo, atď.), ktoré táto hra prináša. (vyjadrenie hráča)

1 komentár:

  1. Travian je stará klasika. Hrával som ho snáď ešte pred 10 rokmi a znova som naň dostal chuť! Ďakujem za krásnu nostalgickú chvíľku! :)

    OdpovedaťOdstrániť