• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

štvrtok 12. januára 2012

Super Mario ako herný fenomén

20:16 // by Kamil Antoš // // No comments

Červená čiapka, modré nohavice s trakmi a výrazné čierne fúzy. Veľa z vás už pravdepodobne vie, o ktorej charakteristickej postavičke bude tento článok. A tých, ktorí stále neisto tápu medzi fotografiami Stalina a Borata, vyvediem z omylu. Ide o azda najznámejšiu hernú postavu histórie a jediného inštalatéra, ktorý si svojou prácou dokázal zarobiť naozaj slušné peniaze. Jeho meno je Mario.

Mario, pôvodne pomenovaný Jumpman či Mr. Video, dostal svoje meno podľa Maria Segaliho, vlastníka vôbec prvého skladu japonskej
spoločnosti Nintendo a je hlavnou postavou v známej sérii videohier. Vytvorený bol japonským herným dizajnérom Shigeru Miyamotom z firmy Nintendo a od svojho vzniku sa objavil už vo viac ako 200 hrách. Prvý krát tomu bolo v hre Donkey Kong v roku 1981 a vlastnú hru si Mario „zaslúžil“ už o štyri roky 13. septembra 1985, kedy vychádza prvá časť úspešnej série Super Mario Bros. Hra bola určená konzoliam Nintenda - či už herným staniciam alebo obľúbeným Game Boyom.

Herné ovládanie, takisto ako grafika prostredia sú na dnešnú dobu už veľmi jednoduché. Hra bola 2D „skákačkou“, v ktorej hráč ovláda postavu Maria alebo jeho brata Luigiho a jeho úlohou bolo vyslobodiť unesenú princeznú Peach, ktorú väzní zloduch Bowser, hlavný Mariov nepriateľ a kráľ všetkých zmutovanych korytnačiek. Pohybuje pri tom svojou postavičkou z ľavej strany obrazovky doprava a cieľom je dostať sa k vlajke ktorá sa nachádzala na konci každého levelu. Cestou musel zbierať mince porozhadzované po svete a hlavou rozbíjať panely označené otáznikom, tie priniesli Mariovi buď ďalšie mince alebo špeciálne „itemy“: hríby - pridávajúce Mariovi na sile a veľkosti, ohnivé kvetiny - ktoré umožňovali hráčovi strieľať alebo hviezdy - po ktorých sa postava stala na určitý čas nesmrteľnou. Množstvo a unikátnosť power-upov sa zväčšovali, dá sa povedať, s každou novou hrou. Mariov primárny útok bolo skákanie na hlavy nepriateľov, ktorými boli väčšinou korytnačky, hríby alebo mäsožravé rastliny. Hra pozostávala z ôsmych svetov, so štyrmi levelmi v každom svete. Obsahovala tiež bonusovové levely a jedna z častí tejto hry sa odohrával takisto pod vodou. Posledným levelom každého sveta bol súboj s Bowserom alebo s jednou z množstva jeho kópií.

Malý inštalatér sa postupom času stal maskotom značky Nintendo a výskum v 90. rokoch minulého storočia v USA dokonca zistil, že Mario sa stal známejšou postavou ako Mickey Mouse slávneho Walta Disneyho. Od svojho vzniku sa objavil v nespočetne veľa hrách, televíznych programoch, komixoch, ale napríklad aj vo filme. Mario, ako fiktívny charakter, je takisto držiteľom 7 zápisov v Guinessovej knihe rekordov.

„Otec“ Maria, Shigeru Miyamoto, bol jedným z mála tvorcov svojej doby, ktorý sa viac ako na programovanie a hernú stránku, sústredil na stránku umeleckú a okrem Maria má na svedomí aj vytvorenie Donkey Konga, či Zeldu. Vzhľadom na grafické obmedzenia arkádového hardvéru tej doby, bol nútený obliecť svoju postavu do červeno-modrej kombinácie, ktorá tak výrazne kontrastovala s okolím. Snažil sa do hry tiež zakomponovať prvky, dovtedy tvorcami nevyužité a poodhaliť tak úplné novy uhol ohľadu na hry ako také. Pre niekoho možno detaily, no Miyamoto vedel, že práve tieto prvky sa napokon môžu stať jazýčkom na váhach a priniesť jeho hre želaný úspech. Maličkosti ako zväčšovanie, resp. zmenšovanie postavy po určitej udalosti v hre, skryté skratky či celé bonusové levely dokázali hre pridať na jej atraktívnosti. Mimochodom, nápad meniť veľkosť postavy vznikol po tom, čo musel byť Mario zmenšený pre svoju prvotnú nadrozmernosť. Sám Miyamoto sa v pri rozhovore z roku 2005 vyjadril, že najdôležitejšou ingredienciou Super Maria je sranda. Hovorí, že hry musia byť zábavné a kompetitívne zároveň a musia hráčovi poskytnúť určitú formu odmeny.

Super Mario je jednou z najprelomovejších hier všetkých čias a medzi fanúšikmi konzol sa stal doslova kultom. Ak ste sa teda s týmto skákajúcim mužíkom ešte nikdy nestretli, vrelo odporúčam vyskúšať si jednu z klasických skákačiek a som si istý, že určite neoľutujete.

0 komentárov:

Zverejnenie komentára