• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

sobota 14. decembra 2019

"...to máš všetko z toho, že sa stále hráš na počítači!"

22:50 // by Margaréta Khuriová // No comments

"...to máš všetko z toho, že sa stále hráš na počítači!"

Túto vetu snáď každý už počul. Hry, "internety", počítače, ako pôvodca mnohých problémov dnešnej mladej generácie. Aspoň tak si to vysvetľuje väčšina z generácie ľudí 45+. 

Som študentka etnológie a momentálne pracujem na svojej bakalárskej práci. V práci budem opisovať stratégie rodičov vo vzdelávaní. Prečo vám o tom píšem? Ako dôležitá súčasť stratégii rodičov pri vzdelávaní svojich detí sa ukázal prístup k "elektronike". Pod "elektronikou" rodičia zväčša mysleli mobil, tablet, počítač a všeobecne všetky zariadenia, cez ktoré sa dá pripojiť na internet a/alebo hrať sa videohry. Vo svojom príspevku zachovám pojem "elektronika" v tomto význame.

Výskum som robila s rodičmi, ktorí majú deti vo veku 6-18 rokov.


Dvomi základnými postojmi, ktoré rodičia voči elektornike deklarovali sú: 1. elektronika ako nástroj a pomôcka pri vzdelávaní, 2. elektornika ako odpútavač pozornosti od vzdelávania 

Nikoho asi neprekvapí, že rodičov, ktorí vnímali elektorniku ako pomôcku pri vzdelávaní bolo menej. Len jeden rodič povedal, že priamo podporuje svoje dieťa v tom, aby používalo elektroniku. Považuje za dôležité, aby bolo jeho dieťa v tomto smere vzdelané, preto investuje do toho svoj čas aj financie.

Ďalší skupina rodičov priamo vyjadrila, že vníma aj pozitívny potenciál používania elektroniky. Zdôrazňovali kontrolu nad tým, čo ich deti hrajú, vyhľadávajú, pozerajú...teda akým spôsobom elektroniku využívajú. Uvedomujú si výhody, ktoré deti vďaka informáciám prístupným na internete majú. Na druhej strane vnímajú aj "hrozby", ktoré si s používaním elektroniky spájajú. Najčastejšie ide o lenivosť, zvýšenú agresivitu, nepozornosť/neschopnosť sa sústrediť, ... 

Tu by som chcela podotknúť, že v niektorých prípadoch ide o domnelé obavy (keď sa dieťa hrá hry, bude nepozornejšie) nie o osobnú skúsenosť (moje dieťa začalo hrať hry a stalo sa nepozornejším).
V skutočnosti viaceré, najmä americké výskumy potvrdzujú, že hranie hier naopak zvyšuje pozornosť ľudí. Iste, vedci brali do úvahy "zdravé" množstvo času stráveného hraním hier, a aj vhodný výber hier adekvátny veku. Takže rodičovská kontrola v tomto smere je nie len žiadúca, ale jej zanedbanie môže byť vnímané ako nezodpovedný prístup vo výchove.  

Skupina rodičov, ktorí vnímajú elektroniku viac negatívne, bola početnejšia. Samozrejme priznávajú aj pozitíva, no z ich pohľadu negatíva prevažujú. Títo rodičia zdôrazňovali, že vnímajú negatívny vplyv používania elektroniky na socializáciu detí medzi rovesníkmi a vnímajú aj zhoršenú schopnosť komunikovať a vyjadrovať sa. Poukazujú tiež na nevhodný obsah, ktorý je deťom na internete prístupný. Ich stratégie (výchova) sú prispôsobené tak, aby ich deti využívali elektroniku čo najmenej, a len za účelom vzdelávania (teda napríklad, ak zadanie do školy znelo "urobte prezentáciu"). Mobilný telefón deti dostanú, až keď je to nevyhnutné pre ich bezpečnosť (teda keď napr. začnú chodiť samé do školy alebo musia dochádzať do iného mesta). Domácu "wifi" majú niektorí zaheslovanú, prístup k nej deti dostanú vtedy, keď potrebujú informácie z internetu kvôli domácej úlohe.Viacerí rodičia vyjadrili, že sú sami prekvapení, že ich deti sa tomuto "systému" až tak nevzpierajú. Častý výrok rodičov býva: "Uvedomujem si, že svoje dieťa takto asi vytrhávam z kolektívu, v ktorom nemať mobil je divné. Ale snažím sa postupovať podľa toho, čo považujem za vhodné a vnímam pozitívny rozdiel medzi mojim dieťaťom a ostatnými. Moje dieťa sa inak učí, inak hrá, inak komunikuje, inak uvažuje..."  

Mnohí by dnes označili rodičov, ktorí zavádzajú striktné pravidlá v oblasti používania elektroniky (ako sú opísané vyššie) za "obmedzených spiatočníkov". Alebo prinajmenšom za naivných, keď sa snažia svoje deti "uchrániť od vplyvov tejto doby". Sú ale obavy rodičov zo sveta internetu a počítačových hier oprávnené?  

Edukačný potenciál videohier je nepochybný, a posledné roky štúdií to potvrdzujú. Ale aj bez výsledkov štúdií vieme, že ten spolužiak, ktorý vie v triede najlepšie po anglicky, nemá súkromného doučovateľa, ale hráva videohry. To, čo vieme z dejepisu, tiež nie je vždy zásluha učiteľov, ale pamätáme si postavy a situácie vďaka videohre s historickým kontextom. To, čo by sme sa inak učili niekoľko hodín, sme schopní si zapamätať bez väčšej námahy vďaka videohre. 

Medzi najčastejšie negatívne vplyvy, ktoré vnímajú nielen rodičia ale aj vedecké štúdie patrí: závislosť na hraní, zhoršený akademický prospech, agresivita, obezita a "sedavý" spôsob trávenia času. Podľa organizácie Children now, majú videohry vplyv aj na to, ako dieťa vníma odlišné rasy. Organizácia robila výskum, v ktorom zisťovali, ako sú rôzne pohlavia a rasy zobrazované vo videohrách. Často ide o potvrdzovanie stereotypov, ktoré o pohlaviach a rasách máme. Podľa ich zistení je vo videohrách hlavná postava väčšinou biely muž (výskyt 52%), čierny muž 37%, latinoameričan 5% a aziat 3%. Pri zobrazovaní týchto postáv sa používa stereotypné prostredie a vlastnosti. Pokiaľ ide o rodové role, videohry tiež napomáhajú reprodukovať mnohé stereotypy. Vo videohrách sú najčastejšie hlavnou postavou muži (64%), neľudské bytosti 19% a ženy 17%. Afroamerické ženy sú častejšie zobrazované ako obete násilia, ako iné postavy. 




Dospelí hráči v tomto zobrazovaní vidia skôr karikatúru reality. Ale deti sú náchylnejšie prijímať informácie "bez filtra", bez kritického uvažovania či je alebo nie je informácia pravdivá, často nerozumejú irónii. V tomto zmysle môže byť pre ne "svet internetu a videohier" nebezpečný. 

Ale aby som príspevok nezakončila pesimistickým konštatovaním...  Verím, že videohry budú vnímané ako neoddeliteľná súčasť globálnej kultúry a o ich edukačnom potenciály sa bude nie len hovoriť, ale čoskoro sa aj dočkáme ich využitia v našom edukačnom systéme.

Zdroje

0 komentárov:

Zverejnenie komentára