Half-Life je v hernom svete často
skloňovaným titulom. Je to jedna z najvýznamnejších FPS hier vôbec a býva dokonca
označovaná za najlepšiu hru aj mimo svojho žánru.
V roku 1998 vyšla prvá hra –
série i vývojára, vtedy ešte neznámeho Valve Corporation. V súčasnosti je Valve
herným obrom, má na svedomí tituly ako Portal, Left 4 Dead alebo DOTA 2 a
spravuje on-line hernú platformu Steam. Za tento veľký úspech je čiastočne
zodpovedný Half-Life.
Moja osobná skúsenosť s Half-Life
by sa dala rozdeliť na dve fázy.
V mojom detstve sa objavilo
viacero hier, ale boli to väčšinou nenáročné flash hry alebo obsahovo
nezaujímavé závodné hry. Za zmienku stojí iba Crash Bandicoot Warped hraný cez
emulátor, Dungeon Keeper 2 a samozrejme Half-Life (všetky ešte na starom CRT
monitore).
Pri Half-Life som strávila mnoho
hodín, no zo začiatku mi to takmer prekazila neznalosť angličtiny.
Neporozumenie vetám ako "look to the delivery system for your specimen"
alebo "you'll need me to activate the retinal scanner" mi skutočne
zabránilo pokračovať. Ale neskôr som tieto časti zvládla a postupne dokončila
celú hru.
Nebolo to však nič svetoborné – iba
také "strieľanie na mimoňov a
vojakov", občasné "lezenie cez ventilačky". Tušila som, že v
pozadí sa odohráva nejaký príbeh, no kvôli jazykovej bariére som ho neregistrovala.
Boss bol porazený a hru som odložila nabok. Vlastne, všetky hry som odložila
nabok. Nasledujúcich niekoľko rokov ma zaujímali iba sci-fi seriály a anime.
Druhá fáza prišla v roku 2014,
kedy som začala vnímať existenciu Steamu. Čoskoro sa objavil výpredaj – a aha,
Half-Life! Takže som sa stala spokojným vlastníkom prvej hry a k tomu som pridala
Orange Box, ktorý obsahoval pokračovania – Half-Life 2, Half-Life 2: Episode
One a Half-Life 2: Episode Two.
Konečne som porozumela príbehu. V
spojení s fanúšikovským remake HL1 známym ako Black Mesa a s headcanonmi je
celkom zaujímavý a pozoruhodný.
(Mimochodom, Hazard Course Gordon nikdy nedokončil. Preboha, kto
už len núti svojich zamestnancov skákať z desaťmetrovej výšky?)
Po zneškodnení tvora, ktorý
udržiava spojenie medzi svetmi, upadá Gordon do bezvedomia. Tam sa však jeho
práca nekončí. Prehovorí k nemu neznámy muž, asi nejaký "government
man". Vraj ho celú dobu sledoval a myslí si, že Gordon bol by skvelým
prínosom – a tak mu ponúkne (celkom jednostrannú) voľbu: bude pre tohto
záhadného muža pracovať alebo zomrie. No čo už.
To však Gordo ešte nevie, že nasledujúcich
20 rokov strávi v umelom spánku a keď sa zobudí, Zem bude pod vládou
mimozemského impéria Combine. Dobré ráno. Zrazu je z neho nový Winston Smith,
všade sledovaný Civil Protection – všade sledujúci tvár Veľkého Breena.
G-man ho takto surovo hodí do úplne zmeneného sveta. Všetci jeho priatelia sú o
20 rokov starší, ale on sám nezostarol ani o deň. No a teda zdá sa že práve on je
ten šťastlivec, ktorý má dve minúty po prebudení Combine zvrhnúť. A tak ďalej.
Ako druhý detail spomeniem ďalšiu
postavu, ktorá ma zaujala – Barney Calhoun. V Half-Life 2 sa objavil ako bývalý
príslušník ochrannej služby Black Mesa a Gordov dobrý priateľ. Už nejakú dobu
pracuje v Civil Protection a donáša informácie rebelom. Čo však nie je v hre
explicitne spomenuté je fakt, že Barney zažil Combine už od začiatku – prevrat,
zabíjanie a zotročovanie. Musel sa prispôsobiť novému režimu. K nepríjemnej
skúsenosti sa neskôr pridala jeho pozícia člena Civil Protection – ak si chcel
udržať toto miesto, vynášať informácie a vlastne si aj zachrániť život, musel
ukončovať životy iných. Alebo minimálne biť, týrať a ponižovať. A celých 20
rokov si pamätal, že Gordovi dlhuje pivo.
Aj napriek tomu, že Half-Life je čisté
FPS, má vysokú naratívnu hodnotu. Ak hráča zaujíma príbeh, nie len
"vystrieľanie CP a zombíkov", dokáže vnímať detaily, ktoré priamo s
gameplay nesúvisia, no umocňujú zážitok z celej hry. Jedným detailom je ten fakt,
že Gordon je fyzik. Iba taký mladý vedec. Pravdepodobne nikdy nedržal v ruke
zbraň (ak nerátame knihu alebo zošívačku). Jeden deň pozoruje úlomok kameňa pod
mikroskopom, na druhý deň je z neho vodca rebelov proti nadvláde mimozemšťanov.
V tomto je Half-Life v mojej knižnici unikát – žiadny namakaný Shepard alebo Snake.
Na to, čo Gordon Freeman zažil, nebol pripravený. A nezaslúžil si to.
Osobne si myslím, že Half-life je
nadhodnotený – nepovažujem ho za najlepšiu hru všetkých čias a nehrala som
dostatočne veľa FPS hier, aby som ho mohla posúdiť v rámci jedného žánru. Uznávam
však jeho dôležitosť , či už pre Valve, vývoj hier všeobecne alebo pre
samotných hráčov. A koniec koncov, príbeh a aj hra ako taká sa mi veľmi páčili,
o čom svedčí aj počet nahraných hodín.
0 komentárov:
Zverejnenie komentára