• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

sobota 27. decembra 2014

Skrytý potenciál hier - digitálne hry nielen na zábavu

3:23 // by Margarétka // // 2 comments




O čo ide pri digitálnych hrách? O pasívne trávenie voľného času? Teda iba o zábavu? O odreagovanie sa od starostí a povinností každodennej reality, získavanie nových emocionálnych, estetických, atmosférických a iných zážitkov? Alebo môžu predstavovať aj skrytý hlbší zmysel? Domnievam sa, že môžu. Ide o to, ktoré. Na tomto blogu demonštrujem svoju úvahu na vybraných digitálnych hrách. Ich zmyslom je – okrem zábavnej funkcie – aj zdokonaľovať logické myslenie, rozvíjať schopnosti vyhodnocovaním rozličných situácií v stanovenom čase, ako aj skvalitňovať jazykové vzdelanie a komunikačné schopnosti. Majú výrazný potenciál uplatniť sa napríklad v obohacovaní slovnej zásoby, fráz a frazeologizmov, nadobúdaní štylistickej zručnosti, a to tak u detí, ako aj u dospelých. Dajú sa teda využívať na výučbu cudzích jazykov. Ale aj v získavaní nových poznatkov z rozličných oblastí života spoločnosti, z histórie či iných odborných okruhov. Môžu poslúžiť na rozvoj osobnosti človeka. Žiaľ, v slovenčine hry edukatívneho charakteru zväčša nie sú dostupné. Je to škoda, lebo by mohli pomáhať rozvíjať logické myslenie, jazykové schopnosti i vzdelávanie detí, mladých i dospelých ľudí. Môj blok vás nielen zoznámi s hrami so skrytým edukatívnym zmyslom, ale vám umožní upozorniť na edukatívne hry, ktoré poznáte, alebo – ak ste tvorcom hier – na hry, ktoré ste vytvorili. 



Edukatívne hry pre mladých a dospelých ľudí v cudzích jazykoch

Hidden Chronicles
Rada skúšam nové hry. Testujem ich, objavujem ich tajomstvá, zámery autorov. A hľadám súvislosti  medzi skúsenosťami z programovania, informatiky a ich virtuálnym svetom. A práve to ma priviedlo k online hre s názvom Hidden Chronicles od spoločnosti Zynga. Túto hru sa mi podarilo spoznávať už v počiatočných fázach jej vývoja.
Ide o hru z kategórie hier známej ako „Hidden Object“, t. j. „skryté predmety“, kde úlohou hráča je nájsť – podľa zoznamu ponúknutých slov – veci, ktoré sa ukrývajú v nejakej miestnosti alebo prostredí, tak rýchlo, ako sa dá, a pritom sa vyvarovať zbytočných chýb. Hľadanie sa odvíja od príbehu, ktorý sa rozvíja počas celej hry. V Hidden Chronicles sa hráčka či hráč usiluje odhaliť tajomstvo svojho strýka a jeho panstva.
Hidden Chronicles, ako aj iné hry z tejto kategórie, v kritických situáciách, keď hráč nevie nájsť nejaký z predmetov, umožňuje používať lupu či iné „žolíky“. Hráča sa však za to sankcionuje – znižovaním skóre alebo celkového času na dokončenie hry. Hľadanie sa uskutočňuje v rozličných variáciách (s časovým limitom, bez neho, proti súperovi, na základe úlohy).
Keď ma táto hra po prvý raz vtiahla do svojich tajov a netušených možností, objavila som v nej široký potenciál cibrenia postrehu, rozvíjania pamäte či zdokonaľovania anglickej slovnej zásoby, ktoré sa spájali so zábavou. Z hry cítiť, že ju starostlivo vyvíjali a aj slovíčka, ktoré využíva, prinášajú zmysel i v reálnom živote. Neraz mi pomohli v reálnej komunikácii v anglickom jazyku. Pri oddávaní sa tejto hre som zavše rozmýšľala, či by nebolo zaujímavé vyvíjať podobnú hru špeciálne za účelom skvalitnenia angličtiny či slovnej zásoby, zameranej napr. na slovesá, gramatiku, resp. odbornú slovnú zásobu.
Zoznam vyhľadávaných objektov tvoriaci príbeh hry vo výlučne anglickom jazyku som nevnímala ako prekážku, ale skôr ako výzvu osvojiť si ich pomenovania. Pomáhala som si aj tým, že som si počas hry otvorila slovník na ďalšej karte internetového vyhľadávača obrázkov. Pomocou neho som mohla identifikovať objekt, ktorý som hľadala. Hra ma postupne vtiahla do svojho príbehu, limitovaného množstvom energie, ktorá sa časovo dobíjala.
Po skončení hry som vždy zozbierala zoznam novonaučených slov, ktoré som si pre istotu overila v slovníku. Slová som zároveň zapísala do textového súboru a ku každému som priradila ilustračný obrázok. Získala som tak všetky nové slovíčka – na opakovanie – v jednom dokumente. K nim som si vytvorila a uložila „print screen“ miestnosti či prostredia, v ktorom som predmety vyhľadávala. Vďaka tomu som si mohla jednotlivé prostredia dokonale poprezerať a dopredu tak nájsť  aj ďalšie ukryté predmety, ktorých anglické názvy som vzápätí vyhľadávala na internete. Pri zdokonaľovaní pomocou Hidden Chronicles ma poháňala súťaživosť s ostatnými kamarátkami či kamarátmi a túžba zlepšovať sa. Vtedy som pochopila, že hra nie je len formou relaxácie či zábavy, ale že môže človeka aj niečo veľmi šikovne naučiť a zábavnou formou rozvíja jeho duševné schopnosti. Nemožno nespomenúť aj dizajnérsky zaujímavú grafiku hry.
Moja obľúbená hra Hidden Chronicles vo mne zanechala množstvo pozitívnych spomienok. Nanešťastie však zanikla 23. júla 2013 (viac tu). To ma motivovalo, aby som pátrala aj po iných podobných hrách, ktoré by ma posunuli v rozvíjaní anglickej slovnej zásoby či štylistiky. 

Criminal Case
Ďalšou zaujímavou online hrou edukatívneho charakteru, ktorú by som rada vyzdvihla, je Criminal Case od  spoločnosti Pretty Simple SA. Hra je vybudovaná na podobnom princípe hľadania predmetov, ako Hidden Chronicles, ide však – ako to vyplýva už z jej názvu – o riešenie kriminálnych prípadov. Aj táto hra má veľké plus v zdokonaľovaní či obohacovaní slovnej zásoby v cudzích jazykoch i niektorých fráz. Jazyk, v ktorom sa odohráva príbeh a vyhľadávanie jednotlivých dôkazov (predmetov) je voliteľný, a tak okrem angličtiny sa dá hrať aj v nemčine. Navyše, hra je starostlivo prepracovaná – využíva množstvo logických prvkov rozvíjajúcich logické myslenie a orientáciu v priestore.
Hráč v Criminal Case vystupuje v úlohe policajta-detektíva, ktorý rieši rozličné prípady vo svojom kriminálnom okrsku a získava pri tom ocenenia za dobre odvedenú pátraciu prácu. Hra pozostáva z množstva kriminálnych priestorov (scén) – v interiéri i exteriéri, kde sa stal nejaký kriminálny čin alebo ktoré s ním súvisia. V „scénach“ treba – na základe zoznamu vecí – čo najrýchlejšie vyhľadať všetky dôkazy (predmety). Tie sa dajú na záver prípadu použiť na usvedčenie kriminálnika (vraha). Každú „scénu“ treba hrať viac ráz. Z edukatívneho hľadiska sa tým dosahuje opakovanie už osvojených či získavanie nových slovíčok (zoznam vecí na hľadanie sa líši). V takto riešenej hre teda dochádza k aktívnej práci s vybranou slovnou zásobou a praktickému uplatňovaniu už naučeného.

V kategórií hier s názvom „skryté predmety“ možno nájsť aj veľa ďalších pútavých a zaujímavých hier ako napr. Pearl's Peril z dielne  spoločnosti Wooga. Jej výhodou oproti už uvedeným hrám je, že predmety na scéne sa objavujú postupne, a tak zoznam hľadaných objektov pozostáva najprv len z niekoľkých anglických slov a až po viacerých opakovaniach tej istej scény pribúdajú ďalšie. Zvyšuje sa tým možnosť zapamätať si vyhľadávané predmety. Hra má zároveň aj scény, v ktorých treba hľadať predmety podľa určitej postupnosti (napr. olej a zápalky na zasvietenie lampy), a teda sa musí zapojiť logika. Dochádza tak nielen k precvičovaniu logického myslenia, zrakovej pamäte, pohotových reakcií, priestorovej orientácie či iných kognitívnych schopností hráča, ale hra pomáha precvičovať aj anglickú (alebo, ak sa nastaví iný jazyk, inú) slovnú zásobu. 

Ďalšou z tejto kategórie je hra Garden of Time. Je špecifická tým, že prenáša hráča do dávnej minulosti, kde vyhľadáva v čo najkratšom čase rozličné predmety, hlavne historického charakteru, z ktorých sa mnohé už v súčasnosti nepoužívajú. Okrem toho hráč aranžuje svoju historickú záhradu, ktorú chodia obdivovať virtuálni návštevníci.

Edukatívne hry z kategórie „skryté predmety“ sa mi veľmi páčia a dajú sa dohľadať nielen na sociálnych sietiach, ale aj na internete. Uverejňujem obrázok ďalších hier z uvedenej kategórie, ktoré sú dostupné na sociálnej sieti: 

 Facebook hry typu „Hidden Object“ podľa počtu hráčov.

Words of Wonder
Hry vedia nielen zabaviť, ale sú schopné rozvíjať široké spektrum schopností. Medzi ne patria aj hry z kategórie „slovných hier“. Potvrdzuje to i skvelá magická slovná hra Words of Wonder od spoločnosti RockYou, ktorá je postavená na hľadaní slov, riešení úloh a príbehu. V ňom treba priniesť farby naspäť do sveta rozprávok. Hra funguje na princípe krížovky, kde hráč na základe svojho postrehu spája slová z vopred poskytnutých písmen. Hráč si tak môže precvičovať slovnú zásobu z cudzieho jazyka, ktorú už ovláda, a osvojovať si novú slovnú zásobu.
Ako pozitívum hry hodnotím skutočnosť, že sa dá hrať nielen v angličtine, ale aj v iných jazykoch: vo francúzštine, španielčine, nemčine a taliančine. Vždy, keď pri nej natrafím na nejaké zaujímavé slovo, usilujem sa ho vyhľadať, či už pomocou slovníka, alebo internetového vyhľadávača. Plusom je, že na konci každého odohratého levelu hra zviditeľní zaujímavé slovo, čo umožňuje lepšie si ho zapamätať. Ďalšou prednosťou oproti iným hrám je, že hra priebežne (počas označovania) oznamuje, či hráč správne alebo nesprávne označil slovo, vďaka čomu sa dajú spontánne vyhľadávať aj nové slová. Hra tak prináša možnosť oživovať si poznanú a osvojovať novú slovnú zásobu, a tak si precvičovať pamäť. Okrem toho hudobné pozadie hry vytvára príjemnú atmosféru, ktorá sa výborne hodí pre vzdelávacie účely.

Words With Friends
Hra slov s priateľmi od americkej hernej vývojárskej spoločnosti Zynga, dostupná na sociálnej sieti Facebook, pripomína populárnu stolovú hru Scrabble od firmy Mattel (s ktorou viedla aj spor o obchodnú značku viac tu) a umožňuje hráčovi aktívne precvičovať slovnú zásobu. Oproti predchádzajúcej hre sa však slová nehľadajú, ale skladajú z vopred daných písmen tak, aby vzájomne na seba nadväzovali. Je teda podobná klasickej stolovej hre Scrabble. Rozdiel je v tom, že sa hrá virtuálne, s ľuďmi na „druhej strane internetu“ – z ktoréhokoľvek kúta šíreho sveta. Z toho plynú aj jej nevýhody, a to dlhšie čakanie na ťahy protihráča, ako aj skutočnosť, že ak sa popri hre venujete niečomu inému, nedostanete žiadne zvukové upozornenie na to, že ste opäť na ťahu. Plusom, hlavne z hľadiska osvojovania si výkladu anglických slov, je možnosť využitia výkladového slovníčka na slová vytvorené na hracom poli, či zobrazovanie najviac hodnoteného slova v záverečnom výsledkovom vyhodnotení. Hra je však pomerne náročná pre začiatočníkov v anglickom jazyku, hodí sa skôr pre pokročilých.

Z kategórie „slovných hier“ by som spomenula aj hru Scramble with Friends, ktorá je sa porovnaní predchádzajúcimi hrami lepšie hrá na iných platformách ako počítačoch (napr. v mobiloch) a má menšie hracie pole. Zároveň jej plusom z edukatívneho hľadiska je, že na záver – pri vyhodnocovaní výsledkov ukončenej časti – vypíše zoznam všetkých správne označených slov v príslušnej časti. Hráč si tak môže zopakovať, čo sa práve naučil.




Edukatívne hry pre deti a mladých ľudí v slovenčine

Obesenec (Šibenica, Hangman)
Tradičnou hrou v slovenčine, ktorá pomáha vylepšiť si slovnú zásobu deťom alebo mladým ľuďom je aj časom preverená hra Obesenec alebo Šibenica. Jej cieľom je uhádnuť slovo, resp. slovné spojenie a predísť tak poprave panáčika. Na internete existujú rozličné verzie tejto hry, a tak sa hráč môže stretnúť napr. s časovým limitom počas hrania alebo určitou vopred danou indíciou pri hádaní slov, resp. slovných spojení. Dostatočný časový limit umožňuje vyhľadávať slová v internetovom vyhľadávači, a tým získavať nové poznatky. Príkladom tejto hry je náučná, aj keď trochu náročnejšia na slová, online hra Obesenec (Šibenica, Hangman) alebo hry pre Android Obesenec by KneeGo a Obesenec SK



Slovenské edukatívne hry pre deti s poruchami reči

Speekle
Veľký úspech zožala aj slovenská hra Speekle. Ide o logopedický softvér, pomocou ktorého si deti precvičujú oromotorické svaly a správnu výslovnosť. Pretože, ako píšu jej vývojári, aj jedno písmenko zaváži. Hru vyvinuli študenti z Fakulty informatiky a informačných technológií STU, ktorí s ňou vyhrali slovenské kolo celosvetovej IT súťaže Imagine Cup 2013. Táto platforma dieťa naučí správnu výslovnosť. Ide o komplex hier postavených na tejto platforme, kde vývojári spomínajú, že by chceli nechať priestor aj na vývoj nových hier na ich princípe. Jednou z hier, ktoré Speekle ponúka je cvičenie správnosti vyslovenia hlásky „s“ či „š“. V hre hráč musí uspať draka, ktorému zatiaľ môže trpaslík vziať poklad – zasyčaním „sssss“ alebo zašušťaním „ššššš“  do mikrofóna počítača. Dieťa sa tým naučí odlišovať zvukovo podobné písmenká. Druhá hra Speekle umožňuje cvičiť rozlišovanie medzi zvukovo-podobnými slovami, ktoré vyslovuje papagáj, a dieťa sa usiluje prísť na to, či ide o rovnaké slová alebo nie. Tretia hra Speekle umožňuje tréning sluchovej diferenciácie, keď ide o správne rozoznávanie zvukov pri jedení bobuliek v lese.
Speekle je užitočný pre rodiča i logopéda. Skúšobnú verziu nájdete bezplatne na: www.speekle.sk. (Zdroj: tu.)



Záver
Tento blog chcel demonštrovať, že digitálne hry nemusia slúžiť len na oddych, ale môžu – pútavou a zábavnou formou – významne prispieť k rozvoju slovnej zásoby, zvyšovaniu jazykových znalostí, posilneniu kognitívnych kompetencií hráčov či u zdravotne postihnutých detí na odstraňovanie rečových chýb a nadobúdanie rozlišovacích schopností. Uvedené príklady digitálnych hier sú prioritne zamerané na jazyk a reč a pochádzajú z kategórií hľadania skrytých predmetov, slovných hier a výslovnostných či logopedických hier.

Autorka: Ing. Margaréta Cifrová

2 komentáre:

  1. Dobrý deň slečna Ing. Margaréta Cifrová tento blog ste z niekade citovala alebo parafrazovala alebo je to Vas celkovy vklad nevedeli by ste mi poradit nejaku zaujimavu publikaciu z autorom??? za odpoved dakujem

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ano, maly detail, kedze je to blog nevyzadujem striktne dodrziavat citovaciu etiketu. Co si pamatam, tak to bol do znacnej miery vlastny "research".

      Skuste, ale naprilad pozriet slovensky web www.vlcata.sk, ktory sa venuje detom a hram. Najdete tam mozno par inspirativnych clankov.

      Jo a... s/z ;)

      Odstrániť