• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

nedeľa 6. novembra 2011

Žánre počítačových hier

18:36 // by Maťo Tichý // // 4 comments

Rozdelenie počítačových hier na jednotlivé žánre je výsledkom delenia všetkých hier do jednotlivých skupín na základe spôsobov hrania a spôsobov interakcií s hrou. Toto delenie nemá žiadne pevné zadelené normy a hovorí výlučne len o spôsobe ovládania a hrania. Akčné hry môžu byť situované napríklad do ríše stredovekých mágov rovnako ako do futuristického mesta so vznášajúcimi sa autami.


Nasledujúci zoznam obsahuje tie najpopulárnejšie žánre a ich stručný popis. Každý žáner môže byť navyše rozdelený na menšie kategórie, no spísať ich všetky je snáď nemožné, preto spomeniem len tie najdôležitejšie:

Akčné hry
Hranie týchto hier si vyžaduje predovšetkým rýchle reflexy a reakcie. Navyše je treba vypestovať si určité skúsenosti a zručnosti, ako prekonávať jednotlivé prekážky v hre v relatívne krátkom čase a často pod nátlakom nepriateľských postáv, časového limitu alebo iného motivujúceho prvku. Tieto skúsenosti hráč nadobúda sám počas hrania hry. Pojem "akčné hry" je veľmi široký a otvorený. Tento termín pokrýva nespočetné množstvo hier od moderných FPS ("strieľačiek" z prvej osoby), ktoré sa sústreďujú najmä na simuláciu skutočného boja či zápasu až po úplne prvé počítačové hry akými boli napríklad pong alebo pac-man. Tieto hry tiež spočívali len na skúsenostiach a postrehu hráča.

Pravdepodobne najpopulárnejšia počítačová hra vôbec - Counter-Strike

Adventúry
V adventúrach sa hráč dostáva často do nereálneho sveta plného fiktívnych postáv, personifikovaných zvierat, prípadne kúzel. No samozrejme, existujú aj adventúry pôsobiace realisticky. Aj keď by to mnoho ľudí nepovedalo, adventúry boli jedným z prvých žánrov na poli počítačových hier. Pôvodne mali však len textovú podobu. Postupným vývinom však dosiahli dnešnú podobu veľkolepých hier, v ktorých ide hlavne o riešenie rôznych hádaniek a o konverzácie s ostatnými postavami v hre. Toto je zároveň požiadavka hry na hráča. Hráč postupuje ďalej len za pomoci interakcie s prostredím. Je nútený oslovovať postavy, riešiť rôzne hádanky, zbierať a kombinovať jednotlivé predmety, používať ich v kombinácii s prostredím a podobne. Adventúry spravidla nemajú na jednotlivé úlohy žiaden časový limit. Ak sa však nájde istý nátlak na riešenie týchto úloh presne a včas, môžme hovoriť o tzv. akčnej adventúre.

Adventúra na motív knihy Harry Potter a Fénixov rád

Hra na hrdinov alebo rolová hra
Tieto hry sú skôr známejšie pod anglickou skratkou RPG (z ang. role playing games). Tieto hry prešli veľmi dlhým vývinom. Dá sa povedať, že ich akousi úplne prvou predlohou boli rôzne stolové hry, kde mal každý hráč svoju figúrku, ktorú ovládal a snažil sa aby si počínala lepšie ako figúrky súperov. Rovnako aj vo sfére počítačových rolových hier má každý hráč svojho hrdinu, s ktorým putuje po väčšinou starovekej alebo stredovekej krajine. Hrdinovia majú nadprirodzenú silu, často ovládajú mágiu a postupne naberajú na sile. Plnením rôznych úloh získavajú skúsenosti a rôzne predmety, ktoré im pomáhajú pri ďalšom postupe v hre, prípadne ich môžu vymeniť za iné. Pri rolových hrách určite stojí za zmienku kategória označovaná MMO (z ang. massive multi-player online), teda hra, kde sa v jednom veľkom online svete stretáva množstvo hráčov z celého sveta. Tu môžu medzi sebou bojovať, prípadne so sebou obchodovať. Príkladom na takúto hru je známy World of Warcraft, na ktorom sú doslova závislé milióny ľudí. Podľa štatistík tvorcu hry, firmy Blizzard, bolo v polovici leta 2011 v hre World of Warcraft zaregistrovaných vyše 11 miliónov uživateľských účtov.

World of Warcraft

Simulátory
Tento herný žáner stavia hráča do pozície, odkiaľ môže ovládať všetko, čo sa v rámci simulátoru ovládať dá. Môže to byť auto, vlak, lietadlo, domácnosť, nemocnica, zábavný park, zoologická záhrada, mesto, dopravná infraštruktúra medzi mestami, alebo prípadne aj celý svet. Hrateľnosť simulátoru je v priamej úmere s realistickosťou ovládania a spätnej väzby z hry. Rozlišujeme dva základné typy simulátorov. Tie, v ktorých začína hráč z nuly a všetko si musí najskôr sám vybudovať a tie, v ktorých je už hráč zasadený do vopred pripraveného prostredia, ktoré potom len ovláda. Simulátory nemajú žiadnu podmienku na úspešné prejdenie hry. Jednoducho povedané: Nedajú sa vyhrať a dajú sa hrať donekonečna.

Najznámejší letecký simulátor vôbec - Microsoft Flight simulator

Stratégie
Hry výlučne pre rýchlo a takticky rozmýšľajúcich hráčov. Cieľom stratégie býva najčastejšie vopred dobre naplánovaná eliminácia nepriateľa alebo tímu nepriateľov. Stratégie delíme na stratégie ktoré sa hrajú v reálnom čase a na ťahové stratégie. Typickým príkladom na ťahovú stratégiu môže byť šach. Hráči sa striedajú po jednotlivých ťahoch. Hráč nemôže spraviť nič, kým všetci ostatní hráči nedokončia svoje ťahy. Každý ťah hráči dôkladne plánujú a časujú tak, aby ich súperi do poslednej chvíle netušili, ako sa rozhodnú hrať a zaútočiť. Naproti tomu stratégie hrané v reálnom čase sú omnoho komplexnejšie. Hráči na seba nečakajú, všetky svoje rozhodnutia môžu uskutočniť okamžite a majú možnosť meniť svoje rozhodnutia uprostred boja.

Tretí diel populárnej real-time stratégie Age of Empires

Na záver len nutno dodať, že toto je len to najzákladnejšie členenie. Na svete existuje mnoho hier, ktoré by sme mohli zaradiť do viacerých týchto kategórii naraz a zároveň tiež existujú hry, na ktoré žiadny z vyššie spísaných popisov nepasuje.

4 komentáre:

  1. Super článok, chválim!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. vedeli by ste mi poradiť kde by som takuto nejaku taku klasifikaciu vedel najst aj z autorom a popripade nejakym rozsirenim???

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. S hernými žánrami bol vždy problém, keďže to nie sú žánre v tom význame ako toto slovo používame pri literatúre alebo filme. Na druhej strane, je to natoľko zaužívaný termín, že meniť na ňom niečo by bolo dnes už asi veľmi ťažké. Samotné základy žánrov sa formovali cca v prvom desaťročí ich existencie. Kedy sa ustálili štruktúry, ktoré poznáme prakticky do dnes. A menia sa len málo. (viď napríklad informačné články „Hry, ktoré definovali žáner...“ vychádzajúce z Istrocon/Comics salón prednášky http://www.oldgames.sk/blog.php?article=241 )

      Niektorí autori (viď napr. Aarseth a jeho Genre Trouble: Narrativism and the art of simulation, Wolfovú typológiu v príspevku Genre and the Video Game) preferujú označenie herné druhy, či typy. A samozrejme navrhujú rozdielne delenie, ktoré by viac reflektovalo herné médium. Určite sa oplatí prečítať si aj Švelchovu Počítačové hry jako nová média. A možno sa pozrieť i na úvodné kapitoly zborníkov ako je „The Video Game Theory Reader“. Čo sa týka ďalších zdrojov, v Eludamose bol príspevok pod menom Video Game Genre, Evolution and Innovation (vol. 3, č. 2, 2009), na ktorý sa rovnako oplatí pozrieť.

      Odstrániť
  3. Staviteľské budovateľské sú kde?

    OdpovedaťOdstrániť