• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

štvrtok 23. októbra 2014

Hra? Radšej pár slov...

20:45 // by Unknown // // No comments


          Priznávam, nesedím za notebookom celé hodiny, netrávim svoj voľný čas hraním hier, nezlostím sa na svet keď vypadne prúd,  nesťahujem nové hry do mobilu a nebežím do nákupného centra pre najnovšiu Fifu. Radšej svoj voľný čas strávim v divadle pri dobrej inscenácii, v kine, s priateľmi na káve, alebo pri dobrom seriály, ktorý mi pomôže nemyslieť na školské alebo pracovné povinnosti. Každý sme však iný. Neodsudzujem nikoho, kto si ako formu oddychu a relaxu zvolí hry. Aj ja sama som pred niekoľkými rokmi svoj čas trávila hraním sa, no nikdy (a našťastie) som počítačovej hre nevenovala viac ako pár minút denne. Veď načo. Je  síce pravda, že na pár dní ma pripútala o stoličku od počítača hra Sims, čo však ospravedlňujem argumentom, že som sa naučila základné spôsoby chodu a fungovania domácnosti

          Môj súčasný názor na počítačové hry bol ovplyvnený množstvom skutočností viditeľných v mojom okolí. Prvý impulz k zamysleniu sa nad touto problematikou prišiel asi keď som mala trinásť alebo štrnásť rokov. V tom čase sme spolu s mojimi kamarátmi po škole hodili tašky do najbližšieho kúta a vybehli na sídlisko, kde sme si čas krátili hrami, ktoré však na rozdiel od tých počítačových, boli založené na osobnom stretávaní, kontaktoch a rozvíjaní telesného aparátu. Ako som však pomaly vyrastala, začala som si všímať, že na sídlisku nás bolo čoraz menej a menej. A čo bolo príčinou? Z môjho pohľadu a osobnej skúsenosti si dovolím tvrdiť, že o zredukovanie počtu sídliskových detí sa výraznou mierou zaslúžil príchod rôznych počítačových hier, ktoré boli pre deti a mládež zrazu väčšou zábavou ako  na príklad sídliskový turnaj vo futbale. Zrazu sa deti nedohadovali na tom, kedy sa stretnú na ihrisku, aby si zahrali vybíjanú alebo futbal, v ich rozhovoroch prevládali slová ako skóre, level, a podobne. A myslím si, že v tej dobe sa aj našej očnej lekárke výrazne zvýšila klientela :-). Našťastie to však nechytilo každého, a našiel sa aj niekto, kto si s osobou, ktorá počítačovým hrám nepodľahla, ten futbal zahral. 



         Čas plynul ďalej a ja ako už dospelá žena som od sídliskových hier upustila (veď to už bolo trápne :-) ), no ihrisko pre deti som neprestala sledovať, nakoľko ma zaujímalo ako sa tento stav bude vyvíjať. Ako som predpokladala, hrajúcich detí tam bolo minimum, teda až na tie, ktoré ešte nevedeli čítať ani písať a nevedeli ako taký počítač vôbec vyzerá. Ale, aby som prešla k druhému impulzu, ktorý ma len utvrdil v tom, že časté hranie počítačových hier nie je prospešné. Jedného dňa mi zazvonil telefón a v SMS-ke som sa dočítala, že mojej dobrej kamarátke sa narodil dcéra. Skvelá správa! Ako však vyrastala, všimla som si, že namiesto čítania detských knižiek jej maminka púšťala videá a hry na počítači, ktoré malá Erika zbožňovala. Už ako trojročné dievčatko suverénne klikala na rôzne detské pc hry, ktoré mali rozvíjať jej znalosti o zvieratkách, farbách a podobne. Problémom však bolo, že tento spôsob výuky nezabral a malá Erika nevedela vo svojich troch rokoch povedať ani slovko „mama“. Moja generácia bola ešte odchovaná na rozprávkových knižkách, počítačové hry ani videá sme nepoznali a viem, že sme s rečou nemali žiaden problém. Áno, je nespochybniteľné, že každý človek sa vyvíja ináč, jeden začína hovoriť skôr, iný neskôr, no dovolím si ako laik tvrdiť, že postup tejto maminky mal na jej dcéru neblahý vplyv. 



          Impulz číslo tri prišiel pred nejakým časom. V mojom okolí sa pohyboval na prvý pohľad krásny a spokojný párik zaľúbencov, ktorý sa v najbližšej dobe chystal spečatiť svoj vzťah sobášom. Krátko pred svadbou sa budúci ženích s nevestou nasťahovali do svojho nového bytu. A práve vtedy tento (na pohľad) idylický vzťah začal získavať štrbiny. Dôvod bol tak prostý – záľuba v hraní počítačových hier zo strany budúceho mladomanžela. Musím podotknúť, že to nebola žiadna chorobná závislosť, ktorá by prekračovala medze, mladý pán chodil pekne do práce, dokonca aj navaril, no negatívom jeho veľkej záľuby bolo to, že jeho drahá snúbenica musela tráviť dlhé zimné večeri sama pri pozeraní seriálov a spoločnosť jej robil akurát tak ten televízor...

          Takto by som mohla pokračovať ďalej. Cieľom môjho príspevku však nie je vymenuvávať všetkých, ktorým hranie počítačových hier spôsobilo v živote, alebo v inej jeho oblasti, problémy. To nie. Chcela som týmto vysloviť svoj subjektívny názor, že hry nás často „nútia“ vysedávať za počítačom dlhé hodiny na úkor osobných stretnutí, venovania sa rodine a priateľom, rozvíjania svojich talentov, nadobúdania nových vedomostí a podobne. Z tohto hľadiska sú preto mne osobne neznáme názvy a obsahy hier ako Warcraft, Diablo, GTA a podobne (tie som si „vygooglila“ špeciálne pre túto príležitosť :-) ). V dnešnej dobe však má každý právo zvoliť si formu oddychu akú len chce. Ja som si na základe skúseností z môjho okolia vytvorila na hry skôr negatívny názor. Snažím sa (a dosť úspešne) vyhýbať sa počítačovým hrám, ktoré mi z môjho pohľadu nemajú čo dať, no rada sa priučím histórii vývoju hier, a možno sa môj pohľad na vec pozmení. No dá sa o tom určite polemizovať a nájde sa niekto, kto môj názor vyvráti. Tak sa poďme stretnúť a porozprávať sa o tom! :-)
         

0 komentárov:

Zverejnenie komentára