„Ale ja už musím ísť, zajtra idem
do roboty...“
„No a čo? A ja musím zajtra hrať
Diablo!“
Rozhodla som sa, že tento príspevok
začnem úryvkom z krčmového rozhovoru mojich dvoch kamarátov, ktorý nás
v danom momente celkom pobavil. Keď sa nad tým spätne zamyslím, na prvý
pohľad smiešna veta, hlavne teda použitie slov „musím hrať Diablo“, načrtne
jednu otázku: Čo môžu znamenať hry ako také v živote jednotlivca?
Na túto otázku sa v hlave môže
zrodiť široký diapazón možných odpovedí. Môžeme to odbiť odpoveďou, či
vysvetlením, že hra je len kratochvíľa a nemá pre osobu nejaký hlbší
význam (treba povedať, že pre niekoho to tak aj môže byť, resp. môže sa to tak
javiť), alebo sa odvážime nahliadnuť hlbšie a prísť na omnoho zložitejšiu
podstatu toho, prečo ľudia hrajú hry a čo pre nich znamenajú.
Keďže som sa touto témou nikdy
nezaoberala a ani som neuskutočnila na danú tému žiadny rozhovor, budem sa
pohybovať v rovine akéhosi brainstormu
a predpokladov.
Čo sa týka predpokladu, že hry ako
také sú len zábavka, nič extra dôležité, musím povedať, že možno by som pred
pár rokmi ešte s tým súhlasila. Teraz už ale nemôžem súhlasiť a to
nie z toho dôvodu, že by som začala aktívne hrávať, no preto, že som sa
začala na vec pozerať z inej perspektívy (nie z tej ako predtým: nezaujíma
ma to a preto to je hlúposť) a tak som dospela k záveru, že
nakoľko každého z nás bavia a zaujímajú iné veci, tak pochopiteľne
aj relaxovať budeme odlišne- niektorí napríklad aj hraním hier. Preto majú
podľa môjho názoru hry a teda ich hranie psychohygienickú funkciu
a teda sú pre niektorých ľudí nesmierne dôležité. Taktiež si ale myslím,
že každý z nás občas pekne zrelaxuje pri hraní nejakej hry. Tiež som si
pred nedávnom nainštalovala jednu PC hru, ktorú som v minulosti občas
hrávala a musím potvrdiť, že sa pri tom dá parádne odreagovať. Takže
niekto po náročnom dni ide na prechádzku do prírody, niekto ide na koncert
a niekto „prepne“ do iného sveta - sveta hry.
Ale čo ak hry zohrávajú
v živote niektorých osôb aj omnoho dôležitejšiu úlohu ako tú psychohygienickú?
Čo ak sa im herný (prípadne virtuálny) svet pozdáva viac ako ten reálny
a čo ak sociálne interakcie nadviazané v rámci herného sveta
zafungujú lepšie? Niet sa čomu čudovať, v takomto prípade človek pociťuje
väčšiu voľnosť a ak sa jedná o multiplayer hru s inými hráčmi,
ktorých človek osobne nepozná poskytuje mu aj anonymitu, ktorá zabezpečuje
väčšiu bezprostrednosť a tak človek nepociťuje taký tlak. Anonymita je
jednoducho bezpečnou zónou, z ktorej sa dá v prípade potreby vycúvať
a potom opätovne začať odznova. Dá sa teda povedať, že je to
v súčasnosti jeden zo spôsobov socializácie a teda aj nadväzovania
rôznych sociálnych kontaktov. Presvedčila som sa o tom, keď som pred
niekoľkými rokmi dostala lístky na Comics Salón a rozhodla som sa tam ísť
aspoň pozrieť. Spomínam si, že okrem iného tam ľudia mali možnosť hrať rôzne
hry, vrátane počítačových a taktiež si spomínam na súťaž o najlepší cosplay. Tu som si asi prvýkrát
uvedomila, že existuje niečo ako subkultúra hráčov...a to vôbec nie malá. Veľké
množstvo návštevníkov prejavovalo príslušnosť ku skupine hneď na prvý pohľad -
teda výzorom a tematickým oblečením a doplnkami. Ak sa človek
započúval do rozhovorov, mohol začuť niektoré výrazy, ktoré mu ako „noobovi“
nič nehovorili. S týmto sa spája aj problematika identity, keďže si človek
príslušnosťou k určitej subkultúre buduje aj vlastnú, osobnú identitu
a teda berie hranie hier a aktivít s tým spojených ako súčasť
svojho JA. Pre týchto jednotlivcov nie sú hry iba odreagovaním, ale sú ich
kultúrou a časťou ich identít a práve preto sa tejto problematike
oplatí venovať dávku pozornosti.
Keď sa zamyslím
nad rodovým rozložením subkultúry hráčov, asi by som vyslovila predpoklad, že sú
muži v značnej prevahe. Tento predpoklad som ale vyslovila aj keď som
robila malý prieskum rodového rozloženia v heavy metalovej subkultúre
a niekoľko respondentov tento predpoklad vyvrátilo. Môžeme sa teda len
domnievať, že v subkultúrach, či určitých záujmových skupinách, kde
v minulosti figurovali muži sa začínajú čoraz viac objavovať aj ženy. To
znamená, že označiť hranie hier ako čisto mužskú záležitosť nemožno- teda aspoň
nie v absolútnej rovine.
Záverom snáď len
toľko, že pohľadov na vec môže byť pochopiteľne nespočetne veľa, ale nikto by
asi nemohol tvrdiť, že nikdy nepocítil radosť z hry. To, že niekto si
tento pocit zamiloval natoľko, že bez neho nemôže žiť je už vecou
individuálnou.
0 komentárov:
Zverejnenie komentára