• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

nedeľa 16. decembra 2018

MMORPG - súčastnosť a budúcnosť žánru

1:42 // by Martin Gromoš // // No comments

Hry žánru MMORPG, ktoré roky pohlcovali milióny hráčov v dychberúcich dobrodružstvách online svetov, čelia kríze.

Pojem MMORPG zdanlivo vychádza z módy a naberá na negatívnej reputácii. Nie je sa čo čudovať, keď tituly s najväčším počtom hráčov ako napríklad World of Warcraft, The Elder Scrolls Online či Guild Wars 2 nie sú žiadnymi novinkami. Pri živote ich síce drží verná hráčska základňa a pravidelné pridávanie nového obsahu im dokáže vždy pritiahnuť aj nových zákazníkov. Dni svojej najväčšej slávy však už majú za sebou.


MMORPG navyše nikdy neboli lacným špásom. Nie je lacné ich vytvoriť a je ešte drahšie ich spravovať a udržiavať si zákazníkov pravidelným pridávaním nového obsahu. Hráči to ale vedia a už si zvykli. Ak by ste napríklad chceli začať s World of Warcraft, zaplatíte prinajmenšom 49,99 EUR. Získate prístup neuveriteľne rozsiahlemu svetu s nekonečným potenciálom zábavy. Avšak iba na mesiac, potom vás čaká poplatok 10.99 EUR, inak si nezahrajete.


Tento finančný model však už 15 rokov úspešne slúži najhranejšej MMORPG hre na svete s vyše siedmini miliónmi hráčov. Hráči sú ochotní platiť za kvalitu, no WOW už dávno nie je ničím revolučné. Jednoduché až zastarané mechaniky a štilizovaná grafika sa zatiaľ držia zubami-nechtami ale to nepotrvá večne.

Iskierkou nádeje pre ľudí unavených zo stagnujúcej grafiky, herného obsahu a hrateľnosti boli výplody východného trhu.

Skvelým príkladom toho ako takéto iskierky bohužiaľ väčšinou končia by mohli byť momentálne stále relatívne populárne Black Desert Online, ArcheAge alebo Blade and Soul. Relatívne preto, že verzie týchto hier v Kórei, Číne a Japonsku sa tešia úspechu, o ktorom sa ich západným verziám nemôže ani len snívať. Zdá sa, že praktiky fungujúce tam, nefungujú tu.



Východný trh nemá problém so systémom pay-to-win, kde hráč síce získa základný produkt za nízku cenu a niekedy aj zadarmo ako v prípade free to play finančného modelu, ale musí platiť za to, že v hre napreduje. Žiadny hráč nechce zažiť pocit, že napriek všetkej vynaloženej snahe a času ho poráža niekto kto si za to všetko čo má jednoducho zaplatil ešte k tomu aj vyzerá lepšie.


Na západe je pay-to-win systém financovania hier často až nenávidený a prax ukázala, že si hráči radšej prístup k celému obsahu hry kúpi jednorázovo (buy to play) alebo platí mesačné poplatky taktiež už za všetko čo hra prináša. Z tohto dôvodu si východné MMORPG hry na západnom trhu dokážu udržať hráčov len krátko, to aj vtedy ak asi počiatočne podstúpia úpravy na obmedzenie pay-to-win aspektov.


Napriek tomu, že sa v poslednej dobe svet dočkal takmer exkluzívne východných titulov, ktoré sa chvíľu zdali ako by boli vyrobené na bežiacom páse a ešte aj z rovnakého cesta, nedá sa povedať, že by šlo vyslovene o zlé hry. Majú totiž to čo tie západné nie. Skvelú grafiku a nový, oveľa akčnejší prístup k hrateľnosti.


Končí sa rok 2018 a snáď najvýraznejšími udalosťami vo sfére MMORPG hier boli okrem vydania kórejských MapleStory 2 a absolútnej katastrofy v podobe dlho očakávaného Bless Online iba nová expanzia World of Warcraft: Battle for Azeroth a mobilná verzia pre klasiku Old School Runescape. Ak si niekto nebol istý, že žáner zaživa obdobie sucha, po tomto roku na to môže prisahať.




Vďakabohu, fanúšikovia žánru nie sú jediní ktorích toto trápi smäd po kvalitných nových dielach. Vývojári z rôznych štúdií si všimli dieru na západnom trhu ktorú zatiaľ žiadne východné MMORPG nepodarilo zaplniť. Proces vývoja mnohých projektov bol začatý niekedy dokonca aj vďaka samotným fanúšikom na crowdfundingovým stránkam. Zo všetkých strán je teda cítiť veľký hlad. Väčšina chodov, ktoré by ho mohli utíšiť sa skrýva až za rokom 2019. Uzrieť svetlo sveta už v roku 2019 plánujú oficiálne totiž len tri západné tituly: Ashes of Creation, Crowfall a Legends of Aria.


Najočakávanejším a zároveň najambicióznejším projektom z tejto trojice je bezpochyby Ashes of Creation. Sľubuje otvorený svet meniaci sa na základe rozhodnutí hráčov tak, aby žiadny server nebol rovnaký, nevídané možnosti úpravu postáv, jedinečný prístup k súbojovému systému a plnú hrsť herných mechaník na podporu multiplayer zážitku. To všetko za mesačné poplatky bez akýchkoľvek pay-to-win aspektov. V súčasnosti sa hra nachádza vo fáze alfa a vydanie je naplánované na koniec roka 2019.



Crowfall sa rozhodol otočiť žáner hore nohami. Hra bude mať stanovený jednoznačný cieľ ktorý keď hráči dosiahnu, server sa resetuje. Kto tento cieľ splní, bude víťazom. Náplňou času v Crowfall teda nebude nekonečné mlátenie monštier, ale mlátenie ostatních hráčov aby ste sa v priebehu aj niekoľkých mesiacov práve vy dosiahli cieľ hry a stali víťazom.
Hru bude stačiť si jednorázovo kúpiť a práve je vo fáze alfa hrateľná v predbežnom prístupe.



Legend of Aria nesľubuje nič čo by sme ešte nevideli, práve naopak! Vracia sa k tomu čo sa dnes už nazýva stará škola a štetcom nostalgie oprašuje herné mechaniky známe z Ultima Online či Runescape. Vo veľkej miere sa spolieha na hráčov od ktorích sa čaká, že si svet vystavajú takmer sami, postavením úsadlostí a vyrobením vybavenia z nájdených materiálov. Na každé dobrodružstvo sa budete musieť poctivo pripraviť a postupovať pri každom kroku postupovať metodicky lebo hra vám neodpustí len tak hocičo. Hru bude taktiež stačiť si jednorázovo kúpiť.



Budúcnosť žánru MMORPG zostáva zatiaľ neistá, no na horizonte sa črtajú nové svety. Napriek súčasnému stavu fanúšikov neopúšťa nádej, že možno už v blízkej budúcnosti nájdu svoje ideálne MMORPG novej generácie v ktorom budú môcť používať rovnaké ak nie ešte nezabudnuteľnejšie zážitky spolu s priateľmi z celého sveta tak ako to bolo počas zlatej éry žánru Massively-Multiplayer Online Role-Playing Game.

0 komentárov:

Zverejnenie komentára