• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

utorok 20. novembra 2018

Ready Player One: Hra sa začína (recenzia)

15:37 // by mb // // No comments

Predstavte si, že sa môžete stať kýmkoľvek chcete. Z vášho sveta zmiznú hranice kontinentov a otvorí sa vám nespočetný počet možností. Listujete v nich a vyberáte ako v katalógu galaxie. V jednom z najočakávanejších sci-fi príbehov tohto roka sa nemožné stáva skutočným vďaka virtuálnej realite. No po vypnutí počítača príde krutá realita.

Ready Player One: Hra sa začína. (zdroj: imdb.com)

Predlohu filmu Ready Player One: Hra sa začína napísal americký spisovateľ Ernest Cline v roku 2010. To, že príbeh z prostredia virtuálnej reality mal úspech, značí aj fakt, že filmové práva sa predali spoločnosti Warner Bros hneď na druhý deň po vypustení knihy na trh. Verejnosť sa ku nej mohla dostať v roku 2011. Záujem o sci-fi príbeh neutíchal a vyžiadal si už viac než pätnásť vydaných edícií.

Autor príbehu Cline sa rozhodol okoreniť čitateľom i bez tak fascinujúci príbeh a na svojom blogu uverejnil informáciu o tom, že do deja zakomponoval indície k získaniu Zlatého vajca výhry, po ktorej túžili aj predstavitelia sci-fi príbehu. To podnietilo k hľadaniu i Craiga Queena, ktorý vyhral hlavnú cenu, legendu minulosti, auto DeLorean.

Víťaz Craig Queen so svojim novým autom. (zdroj: ernestcline.com)

Vráťme sa však k filmovej verzii príbehu, ktorú si premiérovo mohli diváci vychutnať koncom marca tohto roku. Od knižnej verzii sa líši v mnohých detailoch, no na kvalite nestráca. Dej sa odohráva v roku 2045, kedy je virtuálna realita oveľa priaznivejšia a lákavejšia než skutočný svet. Ten je na pokraji kolapsu, vládne v ňom chaos, preľudnenie, ekonomický systém sa rozpadáva, životné prostredie je zničené, chudoba i choroby sužujú obyvateľov a hladomor je bežným javom. Preto ľudia hľadajú útočisko v hre Oasis, ktorá je však, paradoxne, strojcom ich nemalých problémov. Masy fanúšikov si hra získala tým, že im umožňuje stať sa kýmkoľvek chcú, a preto sa viacej sústreďujú na virtuálnu realitu než na pravý svet, v ktorom sú ich sny len ťažko splniteľné. Strácajú vlastnú identitu a viac ich zaujímajú herní avatari. Ich život sa premiestnil do sveta Oasis. Premyslený fungujúci systém nekonečného počtu svetov, zážitkov, schopností a možností. Jediné, čo spája skutočný svet s Oasis, sú peniaze, ktoré užívatelia míňajú vo virtuálnej realite. Je ľahké sa v hre zadĺžiť, stať sa otrokom a na vymazanie svojho dlho pracovať. Reálne, no pre virtuálny svet.

Život sa presunul do sveta Oasis. (zdroj: imdb.com)

Hlavnou postavou sci-fi príbehu je tínedžer Wade Watts (Tye Sheridan), ktorý taktiež podľahol čaru vymysleného sveta, aby sa vyhol civilizácii zrazenej na kolená. A rovnako ako ostatní, aj on sa snaží rozlúštiť hádanky mŕtveho tvorcu hry Jamesa Hallidaya (Mark Rylance), ktorý sa rozhodol všetok svoj majetok a svet Oasis odovzdať tomu najlepšiemu hráčovi. Wade na pátranie nie je sám, má virtuálnych kamarátov, s ktorými sa neskôr stretne aj v realite. Na rozdiel od divákov, ktorí vedia, že falošná identita je na internete bežným javom, Wada prekvapí, že jeho virtuálni priatelia sú v realite úplne iní. Nájsť kľúče k získaniu Zlatého vajca skupinke mladých hráčov sťažuje konkurenčná firma IOI, ktorá sa taktiež snaží zmocniť sa sveta Oasis. Jej majiteľ sa po neúspešnom pokuse presvedčiť Wada, aby bojoval za ich stranu, rozhodne chlapca odstrániť. Z reálneho sveta. Vtedy sa začne boj o život stupňujúci sa zakaždým, keď je chlapec o krok bližšie k rozlúšteniu miliónovej hádanky. Firme IOI nepomáha ani to, že má vlastnú základňu trénovaných hráčov, to najlepšie hráčske vybavenie  a veľké tímy ľudí. Nadšenie, odkázanosť na virtuálny svet a láska ku hre zvíťazia nad chamtivosťou – Wade a jeho kamaráti zvíťazia v neľahkom boji. To, ako sa im to podarí a čo Wade spraví so získaným bohatstvom a mocou, necháme nedopovedané.

Tvorca hry Halliday sa rozhodol svet Oasis odovzdať tomu najlepšiemu hráčovi. (zdroj: imdb.com)

Väčšina deja filmu Ready Player One: Hra sa začína sa odohráva v hráčskom virtuálnom svete, čo z filmu robí videoherný trhák, akých je vo svete kinematografie málo. Režisér Steven Spielberg sa rozhodol ukázať reálny svet ako kontrast k tomu virtuálnemu, čo môže pôsobiť nie len ako varovanie pred závislosťou na počítačových hrách, ale aj pred ničivou zmenou životného prostredia, ktorá hrozí ľudstvu v budúcnosti, či ľahostajnosťou ľudí. Súvislosť môžu diváci vidieť aj s nebezpečenstvom na internete, ktoré číha v podobe krádeže identít, osobných údajov či neschopnosťou s istotou určiť, kto sa nachádza na druhej strane obrazovky.

Svet v roku 2045. (zdroj: imdb.com)

Zaujímavým prvkom sú aj popkultúrne odkazy na 80. roky minulého storočia, filmy i piesne, ktoré sa vynárajú z pamäti tvorcu hry Hallidaya. Sú zaručene v kontraste so špeciálnymi efektami aplikovanými v ostatných častiach filmu. Film Ready Player One: Hra sa začína je spojením akčnosti, sci-fi i dobrodružstva, ktoré je poprepletané nežnou romantikou, silnými putami kamarátstva a najmä atmosférou videohier. A preto si v ňom každý divák dokáže nájsť to svoje.

Oficiálny trailer k filmu Ready Player One: hra sa začína