• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

štvrtok 17. decembra 2015

LARP - oživená fantázia

19:28 // by Unknown // // No comments

Čo je to LARP? 
Larping  je skratka pre „Live Action Role-Playing“ – čiže Larp je hra, v ktorej hráči hrajú svoje role naživo.  Je to forma hry na hrdinov, kde si každý zo zúčastnených vyberie nejakú postavu a musí za ňu hrať. Každá postava má vlastný svojský charakter, podľa ktorého sa hráč musí správať, robiť rozhodnutia a plniť herné ciele, ktoré sa počas Larpu snaží dosiahnuť. Hráči alebo „larpisti“ plnia úlohy svojich postáv vo fiktívnom prostredí, ktoré je vytvorené v reálnom svete. Vzájomnými rozhovormi, interakciou a hereckou improvizáciou rozvíjajú stanovený príbeh. Dalo by sa povedať, že je to určitá forma divadla, ale bez divákov.

Kúsok histórie
Larp nemá pevne stanovený bod pôvodu. Prirodzene sa vyvinul z túžby stať sa hrdinom z obľúbenej knižky, zo stolových fantasy hier, z detských hier na rôzne boje alebo z karnevalového menenia identity.
Prvá zaznamenaná Larpová skupina sa volala Dagorhir, a založená bola v roku 1977 v USA. Zameriavala sa hlavne na fantasy bitky. Hneď po vydaní filmu Logan´s run v roku 1976 sa začali hry na hrdinov ktoré boli založené na tomto filme. Odvtedy sa začal LARP rozmáhať po celom svete a medzinárodnú popularitu získal v roku 1981, kedy vznikla aj International Fantasy Gaming Society (IFGS)  ktorá vytvorila pravidlá pre Larp ovplyvnené Dungeons & Dragons. IFGS bol predchodca Live Action Role-Players Association (LARPA), čo bola prvá zaznamenaná Larp skupina ktorá sa venovala divadelnému štýlu hier v USA.
Treasure Trap bol prvý zaznamenaný Larp vo Veľkej Británii v roku 1982 a odohrával sa na hrade Peckforton. Ovplyvnil ďalší vývin európskej larpovej kultúry. Po veľkom Larpovom boome, začali vznikať rôzne žánre a štýly LARPov - hra môže prebiehať v praveku,  vo vymyslenom fantasy svete, vo svete Vikingov, v Post-apokalyptickej skutočnosti, alebo v scifi budúcnosti – fantázii sa medze nekladú. Každý LARP je iný a líšia sa od seba hlavne žánrom, počtom ľudí, dĺžkou trvania, hernými pravidlami a prostredím hry. Existujú komorné akcie pre 10 hráčov na jednej chate v jeden víkend alebo aj obrovské udalosti na veľkej ploche s tisíckami hráčov, ktoré môžu trvať aj týždeň.
Dnes je Larp rozšírená činnosť s tisíckami fanúšikov. Čím ďalej tým viac vznikajú Larpy s určitými podmienkami na kostým a zbrane, čo podnietilo k vytvoreniu malých firiem ktoré sa venujú výrobe a predaju kostýmov, brnení, doplnkov a zbraní.


Larpy svojim hráčom poskytujú hlavne zábavu a kreatívne využitie voľného času. Veď prečo hrať videohru v ktorej mám obľúbeného hrdinu, keď môžem ísť na LARP, ktorý je robený na základe tej hry a tým hrdinom sa skutočne stať? Aj keď to nemusí byť vždy zámerom LARPu, podporuje komunikačné schopnosti a v bezpečnom prostredí nesú zodpovednosť za svoje rozhodnutia a činy.




Prehľad hry
Eventy sa robia v prospech hráčov. Každý organizátor ráta s nejakým počtom hráčov a tomu prispôsobuje dej a cieľ príbehu/hry. Rolu si vyberá každý hráč sám, alebo mu ju vyberie tzv. Gamemaster . Hráči majú niekedy tú istú postavu, každý rok na rovnakej akcii, čo je dobré v tom že sa postava môže vyvíjať a píše si svoj vlastný príbeh.
Gamemaster, čiže organizátor, stanovuje isté pravidlá nastavenia Larpu a môže ovplyvňovať priebeh hry aj počas jej diania. Občas sa však stáva, hlavne pri veľkých akciách, že organizátor stráca prehľad o hre, pretože hlavne skúsenejší hráči si zvyknú hru meniť a prispôsobovať sami sebe. Robia rozhodnutia ktoré by nemali a to môže ovplyvniť priebeh celej hry. V takom prípade môžu zasiahnuť NPC-čka (Non-player character), čiže postavy, ktoré sú umelo do hry vsadené organizátorom, a tie situáciu svojím správaním napravia. Organizátori majú samozrejme na starosti aj všetky detaily okolo Larpu, ako je rezervácia miesta, nejaké spropagovanie akcie a finančné riadenie.
Veľká a veľmi dôležitá časť Larpu je založená na vzájomnej interakcii medzi hráčmi alebo medzi hráčmi a NPC-čkami. Na základe rozhovorov a plnenia úloh sa potom odvíja ďalší priebeh hry.




Fikcia a realita
Počas Larpu, hráč existuje v imaginárnom svete, ktorý je vsadený do reálneho sveta. Dôležitá je tu kreativita a predstavivosť. Pravidlá hry, symboly a divadelné improvizácie sa používajú prepojenie rozdielov medzi imaginárnym a reálnym svetom. Napríklad také obyčajné lano môže znamenať pomyselný múr, alebo hranice. Realistické zbrane a rekvizity sú zakázané z bezpečnostných dôvodov. Preto sa používajú mäkčené zbrane ktoré síce spôsobia nejakú tú modrinu, ale nepripravia hráča o žiadnu končatinu alebo dokonca o život, čo by bolo pri reálnych ostrých zbraniach celkom možné. Čo sa týka času, tak počas hry beží čas normálne, preskočenie istého obdobia sa robí len málokedy a z nutnosti.


Rozdiel je aj v okamihu, kedy je hráč sám sebou a kedy je postavou. Akonáhle hra začne, hráč by nemal ukazovať svoje „ja“, ale „ja“ svojej postavy. Aj organizátori nabádajú hráčov aby si pred začiatkom hry svoju postavu poriadne preštudovali a vcítili sa do role, nech má tá hra svoje čaro. Zakázané sú aj výdobytky modernej technológie, ale to platí hlavne pri fantasy a historických Larpoch. Ak je Larp tvorený v scifi tematike, je to samozrejme povolené.

Kultúrny význam
Každý účastník Larpu je hráčom. Preto musí odhodiť úlohu pasívneho pozorovateľa a prijať úlohy, ktoré sú takmer vždy rozdielne od úloh z ich bežného života. Nestáva sa predsa každý deň, že vás kráľovná elfov poprosí priniesť vzácnu rastlinu ktorá je zo zlata, aby pomocou nej vyrobila lektvar ktorý vráti jej milého z ríše mŕtvych späť k životu.
Kým fanušikovská alebo hráčska kultúra je všeobecne známa všade, Larp často nedosahuje rovnaký stupeň kultúrnej prijateľnosti. Môže to byť spôsobené tým, že Larp predstavuje väčšie riziko zranenia ako to, keď človek sedí pri počítači. Sú krajiny, ktoré nevedia čo je Larp, ale poznajú aký taký roleplaying, historickú rekonštrukciu alebo iné dramatické aktivity. V severských krajinách dosahuje Larp veľmi vysokú úroveň verejného uznania a popularity. Často je spomínaný aj v médiách, ktoré o ňom hovoria len v pozitívnom zmysle a s dôrazom na jeho dramatické a kreatívne aspekty. V Nórsku má dokonca Larp väčšiu popularitu než v iných krajinách, ale aj tak nedosiahol plné uznanie vládnymi orgánmi ako oficiálna kultúrna činnosť.

Vytvárajú sa rôzne komunity a skupiny okolo tvorby a hrania Larpu. Tieto komunity spolu vytvorili akúsi subkultúru, ktorá predbehne svojim roleplayingom aj rozličné rekonštrukcie a dramatickú kultúru.  Rovnako ako iné subkultúru aj Larpová komunita má svoj typický jazyk, podobné názory, skúsenosti, humor alebo oblečenie a tieto aspekty možno považovať aj za určitý životný štýl.

Skorá Larpová subkultúra bola zameraná na fantasy od Tolkiena, neskôr sa rozšírila o aj o iné žánre. Veľmi obľúbeným druhom Larpu je Larp podľa počítačovej hry.  V Čechách je veľmi známy a obľúbený Gothic Larp, alebo Gothic Medailon, ktorý je spravený podľa hry Gothic. Na Slovensku sa nedávno zase organizoval Larp podľa hry Vampire: The Masquerade. 

0 komentárov:

Zverejnenie komentára