Čo je to LARP?
Larping je skratka pre „Live Action Role-Playing“ –
čiže Larp je hra, v ktorej hráči hrajú svoje role naživo. Je to forma hry na hrdinov, kde si každý zo
zúčastnených vyberie nejakú postavu a musí za ňu hrať. Každá postava má
vlastný svojský charakter, podľa ktorého sa hráč musí správať, robiť
rozhodnutia a plniť herné ciele, ktoré sa počas Larpu snaží dosiahnuť. Hráči
alebo „larpisti“ plnia úlohy svojich postáv vo fiktívnom prostredí, ktoré je
vytvorené v reálnom svete. Vzájomnými rozhovormi, interakciou
a hereckou improvizáciou rozvíjajú stanovený príbeh. Dalo by sa povedať,
že je to určitá forma divadla, ale bez divákov.
Kúsok histórie
Larp nemá
pevne stanovený bod pôvodu. Prirodzene sa vyvinul z túžby stať sa hrdinom
z obľúbenej knižky, zo stolových fantasy hier, z detských hier na
rôzne boje alebo z karnevalového menenia identity.
Prvá zaznamenaná
Larpová skupina sa volala Dagorhir, a založená
bola v roku 1977 v USA. Zameriavala sa hlavne na fantasy bitky. Hneď
po vydaní filmu Logan´s run v roku
1976 sa začali hry na hrdinov ktoré boli založené na tomto filme. Odvtedy sa
začal LARP rozmáhať po celom svete a medzinárodnú popularitu získal v roku
1981, kedy vznikla aj International Fantasy Gaming Society (IFGS)
ktorá vytvorila pravidlá pre Larp
ovplyvnené Dungeons & Dragons. IFGS
bol predchodca Live Action Role-Players Association (LARPA), čo bola prvá zaznamenaná Larp skupina ktorá sa venovala
divadelnému štýlu hier v USA.
Treasure Trap bol prvý zaznamenaný Larp vo Veľkej Británii v roku 1982
a odohrával sa na hrade Peckforton. Ovplyvnil ďalší vývin európskej
larpovej kultúry. Po veľkom Larpovom boome, začali vznikať rôzne žánre
a štýly LARPov - hra môže prebiehať v praveku, vo vymyslenom fantasy svete, vo svete
Vikingov, v Post-apokalyptickej skutočnosti, alebo v scifi budúcnosti
– fantázii sa medze nekladú. Každý LARP je iný a líšia sa od seba hlavne
žánrom, počtom ľudí, dĺžkou trvania, hernými pravidlami a prostredím hry.
Existujú komorné akcie pre 10 hráčov na jednej chate v jeden víkend alebo
aj obrovské udalosti na veľkej ploche s tisíckami hráčov, ktoré môžu trvať
aj týždeň.
Dnes je Larp
rozšírená činnosť s tisíckami fanúšikov. Čím ďalej tým viac vznikajú Larpy
s určitými podmienkami na kostým a zbrane, čo podnietilo k vytvoreniu
malých firiem ktoré sa venujú výrobe a predaju kostýmov, brnení, doplnkov
a zbraní.
Larpy svojim
hráčom poskytujú hlavne zábavu a kreatívne využitie voľného času. Veď
prečo hrať videohru v ktorej mám obľúbeného hrdinu, keď môžem ísť na LARP,
ktorý je robený na základe tej hry a tým hrdinom sa skutočne stať? Aj keď
to nemusí byť vždy zámerom LARPu, podporuje komunikačné schopnosti a v bezpečnom
prostredí nesú zodpovednosť za svoje rozhodnutia a činy.
Prehľad hry
Eventy sa
robia v prospech hráčov. Každý organizátor ráta s nejakým počtom
hráčov a tomu prispôsobuje dej a cieľ príbehu/hry. Rolu si vyberá
každý hráč sám, alebo mu ju vyberie tzv. Gamemaster . Hráči majú niekedy tú
istú postavu, každý rok na rovnakej akcii, čo je dobré v tom že sa postava
môže vyvíjať a píše si svoj vlastný príbeh.
Gamemaster, čiže organizátor, stanovuje
isté pravidlá nastavenia Larpu a môže ovplyvňovať priebeh hry aj počas jej
diania. Občas sa však stáva, hlavne pri veľkých akciách, že organizátor stráca
prehľad o hre, pretože hlavne skúsenejší hráči si zvyknú hru meniť a prispôsobovať
sami sebe. Robia rozhodnutia ktoré by nemali a to môže ovplyvniť priebeh
celej hry. V takom prípade môžu zasiahnuť NPC-čka (Non-player character), čiže postavy, ktoré sú umelo do hry
vsadené organizátorom, a tie situáciu svojím správaním napravia. Organizátori
majú samozrejme na starosti aj všetky detaily okolo Larpu, ako je rezervácia
miesta, nejaké spropagovanie akcie a finančné riadenie.
Veľká a veľmi
dôležitá časť Larpu je založená na vzájomnej interakcii medzi hráčmi alebo
medzi hráčmi a NPC-čkami. Na základe rozhovorov a plnenia úloh sa potom
odvíja ďalší priebeh hry.
Fikcia a realita
Počas Larpu,
hráč existuje v imaginárnom svete, ktorý je vsadený do reálneho sveta.
Dôležitá je tu kreativita a predstavivosť. Pravidlá hry, symboly a divadelné
improvizácie sa používajú prepojenie rozdielov medzi imaginárnym a reálnym
svetom. Napríklad také obyčajné lano môže znamenať pomyselný múr, alebo
hranice. Realistické zbrane a rekvizity sú zakázané z bezpečnostných dôvodov.
Preto sa používajú mäkčené zbrane ktoré síce spôsobia nejakú tú modrinu, ale
nepripravia hráča o žiadnu končatinu alebo dokonca o život, čo by
bolo pri reálnych ostrých zbraniach celkom možné. Čo sa týka času, tak počas
hry beží čas normálne, preskočenie istého obdobia sa robí len málokedy a z nutnosti.
Rozdiel je
aj v okamihu, kedy je hráč sám sebou a kedy je postavou. Akonáhle hra
začne, hráč by nemal ukazovať svoje „ja“, ale „ja“ svojej postavy. Aj
organizátori nabádajú hráčov aby si pred začiatkom hry svoju postavu poriadne
preštudovali a vcítili sa do role, nech má tá hra svoje čaro. Zakázané sú
aj výdobytky modernej technológie, ale to platí hlavne pri fantasy a historických
Larpoch. Ak je Larp tvorený v scifi tematike, je to samozrejme povolené.
Kultúrny
význam
Každý
účastník Larpu je hráčom. Preto musí odhodiť úlohu pasívneho pozorovateľa a prijať
úlohy, ktoré sú takmer vždy rozdielne od úloh z ich bežného života.
Nestáva sa predsa každý deň, že vás kráľovná elfov poprosí priniesť vzácnu
rastlinu ktorá je zo zlata, aby pomocou nej vyrobila lektvar ktorý vráti jej
milého z ríše mŕtvych späť k životu.
Kým
fanušikovská alebo hráčska kultúra je všeobecne známa všade, Larp často
nedosahuje rovnaký stupeň kultúrnej prijateľnosti. Môže to byť spôsobené tým,
že Larp predstavuje väčšie riziko zranenia ako to, keď človek sedí pri
počítači. Sú krajiny, ktoré nevedia čo je Larp, ale poznajú aký taký
roleplaying, historickú rekonštrukciu alebo iné dramatické aktivity. V severských
krajinách dosahuje Larp veľmi vysokú úroveň verejného uznania a popularity.
Často je spomínaný aj v médiách, ktoré o ňom hovoria len v pozitívnom
zmysle a s dôrazom na jeho dramatické a kreatívne aspekty. V Nórsku
má dokonca Larp väčšiu popularitu než v iných krajinách, ale aj tak
nedosiahol plné uznanie vládnymi orgánmi ako oficiálna kultúrna činnosť.
Vytvárajú sa
rôzne komunity a skupiny okolo tvorby a hrania Larpu. Tieto komunity
spolu vytvorili akúsi subkultúru, ktorá predbehne svojim roleplayingom aj
rozličné rekonštrukcie a dramatickú kultúru. Rovnako ako iné subkultúru aj Larpová
komunita má svoj typický jazyk, podobné názory, skúsenosti, humor alebo
oblečenie a tieto aspekty možno považovať aj za určitý životný štýl.
Skorá
Larpová subkultúra bola zameraná na fantasy od Tolkiena, neskôr sa rozšírila o aj
o iné žánre. Veľmi obľúbeným druhom Larpu je Larp podľa počítačovej hry. V Čechách
je veľmi známy a obľúbený Gothic Larp, alebo Gothic Medailon, ktorý je
spravený podľa hry Gothic. Na Slovensku sa nedávno zase organizoval Larp podľa
hry Vampire: The Masquerade.
0 komentárov:
Zverejnenie komentára