• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

pondelok 12. decembra 2016

Warhammer 40k univerzum v skratke (1. časť)

13:44 // by Unknown // // No comments




Pri prehliadaní tohto blogu som narazil na rôzne články o Starcrafte, Warcrafte, ale univerzum ktoré tieto hry inšpirovalo tu chýba. Tento článok bude krátkym zhrnutím tohto univerza.


Warhammer 40k je strategická stolová hra ktorá bola vytvorená spoločnosťou Games Workshop, vytvoril ju Rick Priestley v 1987 ako spoločníka z budúcnosti pre Warhammer Fantasy ktoré zdieľajú mnoho herných mechaník. Rozšírenia WH40k sú vypúšťané periodicky ktoré určujú pravidlá pre rôzne druhy bojov. Hra má už 7 edíciu ktorá vyšla 24. mája 2014. Z tohto univerza tak isto existuje mnoho knižiek, video hier, stolných hier.


Ako názov napovedá Warhammer 40k je zasadené do vedecko fantasy univerza, presnejšie extrémne dystopického ktorý dostal vlastný pojem grimdark vďaka sloganu "In the grim darkness of the far future, there is only war". Zaujímavosťou tohto univerza je, že všetko čo sa v ňom deje je vnímané z pohľadu ľudí.





Väčšina príbehu sa odohráva v 41. tisícročí kde ľudstvo "Imperium of Man" - je galakticko rozpínajúce sa medzihviezdne impérium ktoré je ultimátnou autoritou pre celú ľudskú rasu v našej galaxii. Hlavnou planétou impéria je Terra, pokrytá len nekončiacim mestom, plne administratívnych, cirkevných, vojenských budov. Vládne zriadenie by sa dalo prirovnať k teokratickej oligarchii. Jediné náboženstvo ktoré je povolené a povinné je nazvané imperiálny kult. Život jednotlivca je absolútne nepodstatný. Architektúra Impéria je zaseknutá v gotickom štýle, vesmírne lode vyzerajú ako niekoľko kilometrové lietajúce katedrály. Imperium of Man vzniklo v 30 tisícročí, v tomto období známom ako Vek sporov (Age of Strife) sa nedalo cestovať rýchlejšie ako svetlo vďaka warpovým búrkam a to zabránilo sa luďským svetom rozvíjať čiže padli do technologickej stagnácií. Tieto warpové búrky stvorili Eldari svojím hedonizmom, emócie ktoré pritom unikali do Warpu dali vznik štvrtému bohovy chaosu Slaaneshovy ten všetkých Eldarov ktorý neušli na Craftworldoch pohltil pri tejto kataklizmickej udalosti a tak vznikla aj trhlina nazývaná aj ako Oko Teroru.

Holy Terra and Imperial Fleet
Warp(Immaterium) - je obdoba hyper priestoru z rôznych sci-fi, no Warp je tu prezentovaný aj ako paralelná dimenzia ktorá je domovom pre vedomie všetkých vedomých bytosti a tak isto je to aj svet Chaosu.

Psykeri -sú bytosti ktoré majú nadprirodzené psychické schopnosti a ich silu získavajú z priestoru známeho ako Warp.

Cisár všetkého ľuďstva (Emperor of Mankind) - bohu podobná bytosť ktorá vzniklá spojením duší dávnych šamanov v neolitickom veku, tajne pomáhal ľudstvu od počiatku vekov. Na konci veku sporov sa Cisár sám ukáže a začne viesť ľudstvo priamo veril že iná možnosť ako zvrátiť tisice rokov bojov nie je. Mal velice jednoduchú agendu nahradiť poverčivosť, strach, biedu a netoleranciu za rozum, vedu, pokrok, nádej. Veril tomu že to dokáže pomocou obrovskej krížovej výpravy ktorá ma zjednotiť všetky ľudské svety a priviesť ich do nového zlatého veku. Cisár pomocou svojho unikátneho genetického kódu a jeho znalosti v genetickom inžinierstve dal za vznik svojím 20tim synom ktorých nazval Primarchovia. Dokonalý vojaci ktorý mu mali slúžiť ako velitelia armád. No bohužiaľ primarchovia aj napriek všetkej ochrane ktorú mali, ešte ako novorodenci boli unesený silami chaosu a rozhádzaní po rôznych svetoch. Pričom mnoho z nich už boli poškrvnené chaosom. Preto Cisár musel predstaviť svoj Plan B a to pomocou použitia genetických informácií primarchou na obyčajných ľudi a z nich aby vznikli Adeptus Astartes. Ešte pred začiatkom veľkej výpravy uzavrel dohodu z technomancermi z Marsu tým sa spojila vojenská moc Zeme a industriálna sila Marsu. Cisár sa teda vybral naprieč galaxiou s miliardami duší a desaťtisícov lodí. Takto postupne spájal viac a viac planét po 200 ročnom ťažení nenachádzal len opustené kolónie ale aj svojich unesených primarchov. Prvý z nich bol Horus primarcha Luna Wolves. Cisár prenechal velenie veľkej výpravy Horusovi, a Cisár sa vrátil na zem kde sa pracovalo na tajnom projekte pomocou ktorého by ľudstvo získalo prístup do eldarských Webway. Horus a ďalší primarchovia neniesli moc dobre absenciu Cisára, a ešte k tomu jeho nápad vložiť moc do rúk obyčajných ľudí. Tento rozkol využili bohovia chaosu a nahovorili Horusovi bludy o tom že Cisár chce primarchov využiť len na to aby sa stál bohom. Horus presvedčil ďalších 9 primarchov aby aj oni a ich légie prijali Chaos a pomohli Horusa dosadiť na cisárov trón. Tu sa začína ďalšia významná udalosť ktorá sa nazýva Horusova herézia.


Horusova herézia - bolo obdobie galaktickej občianskej vojny.Vojna vyvrcholila bitkou o Teru obliehanie a orbitálne bombardovanie imperiálneho paláca trvalo 55 dní, silám chaosu sa palác nedarilo dobiť ani vtedy keď prichádzali na pomoc rôzne démonické bytosti, légie, stroje, démonický princovia. a zároveň dostali správu o tom ako sa bližia légie Adeptus Astartes Dark Angels, Ultramarines a Space Wolves. Horus stiahol štíty na vlastnej lodi, toto využil Cisár s primarchami a legiami Blood Angels, Imperial Fist ktoré sa teleportovali na Horusovú loď no vďaka silám chaosu bola skupina rozdelena. Prvý primarcha ktorý sa dostal k Horusovi bol Sanguinius, ktorý bol najlepším priaťelom Horusa ešte pred zradou, Horus sa snažil Sanguinia presvedčiť aby zradil cisára, no tento odmietol a Horus ho zabil. Imperátor nakoniec zvíťazil nad Horusom ale utrpel pritom smrteľné zranenia, cisár nepoužil svoju plnú moc na Horusa lebo ho pokladal za svojho milovaného syna. Horus bol totálne rozprašený aby, nemohol byť vzkriesený ako démon, sily chaosu boli zahnané do Oka teroru. Telo Cisára bolo vložené do nedokončeného zariadenia nazývané aj ako zlatý trón ktorý mal sprístupniť Webway ľudstvu, miesto toho ale udržuje Cisára už vyše 10000 rokov medzi životom a smrťou. Jeho Psychická Sila udržuje Astronomicon psychický kompas pre imperiálne lode aby sa nestratili vo warpe. Cisárova duša je živená pomocou tisícov psykerov z ktorých je pomaly vysávaní život. Najväčším paradoxom je, že Cisár ktorý bojoval voči poverčivosti a náboženstve sa sám stál uctievaný ako Boh, v jedinom povolenom náboženstve nazývanom Imperiálny Kult, odchýlenie od neho znamená smrť a kacírstvo. Z impéria ktoré viedlo pokrok a veda, sa stala stagnujúca Oligarchia ako technologicky tak aj politicky. Stroje a zbrane sa nevyvíjajú len sa opravujú pomocou rituálov ktoré maju spirituálny a mechanický charakter. Pričom ani sami technomanceri nevedia ako fungujú ale len ako ich opraviť.


Vojenské sily


Adeptus Astartes - sú najviac ikonickou armádou impéria ako aj celého univerza. Sú to elitný bojovníci ktorých vytvoril sám Cisár. Pred Hórusovou heréziou kde bolo 20 primarchov bolo aj 20 légii, no po Horusovej herézií sa všetko zmenilo Légie už neexistujú ale existujú kapitoly je ich asi 1000. Každá kapitola funguje podľa vlastných pravidiel. Vesmírny mariňáci sú verbovaní už v detstve z tých najviac násilných kultúr impéria. Ich telá sú geneticky upravené a vylepšené pomocou druhých orgánov ktoré posilujú rast svalov a kosti, lepši zrak, sluch ktoré im dávajú neuveritelnú silu, odolnosť, a veľkosť. Takisto ich myseľ prechádza podobnou úpravou. Pomocou drog ktoré vyvolávajú vnútorných démonov a podobne. Po dokončení tvrdého tréningu a genetických modifikácií ktoré neprežije každý. Jedna z najdôležitejších a posledných genetických modifikácií sa volá black carapace - rozhranie, nervové prepojenie z energetickou zbrojou. Adeptus Astartes potom vnímajú túto zbroj len ako ďalšiu vrstvu pokožky. Mariňáci sú prevažne vyzbrojený boltermi ktoré nemajú pažbu tak sa s nimi strieľa väčšinou od boku. Najznámejšia zbraň na blízko sa vola rotomeč, tak isto do výzbroje mariňakov patria jump packy. Adeptus Astartes slúžia ako jednotky rýchleho nasadenia na to im slúžia vozidla ako Thunderhawk a Drop pody. Viacero kapitol ako Blood Angels, Ultramarines, Dark Angels, Imperial Fists sú pre mnohých ľudí impéria ako žijúce legendy.

 

 

Astra Militarum - Imperiálna garda je hlavná obranná aj bojová sila ktorá chráni Imperiálne svety pred nepriateľmi. Garda sa skladá z miliárd mužov a žien, sto tisic regimentov ktoré sú podporované ľahkými a ťažkými vozidlami. Imperiálna garda sa nasadzuje ako frontálna línia na miesta impéria kde zlyhá planetárna obrana. Taktika boja zaplaviť nepriateľa rôznymi jednotkami a z diaľky ho bombardovať delostrelectvom. Imperiálna garda nemá žiadnu univerzálnu uniformu a hierarchiu vládnutia. Všetko sa líší podľa toho z akej planéty pochádzajú. Jediným pravidlom je aby každý regiment mal komisára ktorý dáva pozor na morálku a disciplínu a oddanosť Cisárovy. Predchodca Imperiálnej gardy sa datuje do obdobia veľkej výpravy, aby sa zabránilo strate kontroly nad dobitými planétami, Cisár nariadil založenie imperiálnej armády ako ochranná zložka každej planéty. Každý nový svet ktorý bol pripojený do impéria musel prispieť svojou častou populácie do tejto armády. Malo obyvané planéty prispeli desiatkami regimentov, veľké planéty stovkami. Imperiálna armáda mala vlastnú logistiku a transport pomocou vesmírnych lodí a velenie mali nastarosť väčšinou veliteľia Adeptus Astartes. Toto všetko sa ale zmenilo Horusovou heréziou ako zradili rôzne légie tak zradili aj rôzne regimenty a vycvičená armáda sa stala najväčšou hrozbou impéria. Po porazení odpadlíkov Imperiálna armáda prestala existovať. Imperiálna armáda sa teda rozdelila na Imperiálne námorníctvo ktoré zabezpečuje transport a vesmírne boje, a na povrchu planét vznikla Imperiálna garda. Regimenty strážia komisári indoktrinovaný, neskorumpovateľný strážny psy, každý pokus zrady alebo zbabelosti nasleduje verejnou popravou, takže tieto náznaky sú hneď potlačené v zárodku. Zakladnou výzbrojou gardistu je lasgun - laserová puška, ktorá okamžite odtrháva končatinu, no cez silnejší armor nema žiaden účinok. Podporou pre imperiálnu gardu je hlavne Adeptus Mechanicus ktorý sa starajú o bojové stroje ktoré sú vyrábané na rôznych planétach.



Inkvizícia - je tajomná organizácia ktorá nepodlieha žiadnej administratívnej štruktúre impéria. Cieľom Inkvizície je zabezpečenie Impéria napriek hrozbám ako vo vnútri tak aj zvonku. Loví všetko od mutantov, heretikov, rebelov, až po iné mimozemské rasy. Založenie Inkvizície je opradené legendami do obdobia posledných dní Horusovej zrady. Jej založenie sa pripisuje k druhému najsilnejšiemu psykerovy impéria Malcador the Sigilite. Potom ako dorazili správy na Terru, že lojálne légie Adeptus Astartes boli porazené, tak bol Malcador zavolaný pred Císara ktorý mu prikázal aby zohnal 12 najviac oddaných jednotlivcov, 8 oddaných mariňákov ktorý sa neskôr stali jadrom pre Grey Knights (Šedí Rytieri) a štyroch smrteľných lordov a smrteľníkov ktorý vytvorili konkláve inkvizície. Agenti inkvizície sú velice obávaný a zároveň rešpektovaný všetkými obyvateľmi impéria vďaka svojím súdom nad heretikmi, zradcami, mutantmi. Moc Inkvizície pochádza priamo od Cisára vďaka svojej pečati si môžu vyžiadať pomoc od hocijakého imperiálneho úradnika až po celú kapitolu vesmírnych mariňákov alebo letku imperialného námorníctva. Ich jediným ultimátnym cieľom je ochrana impéria aj za cenu nevinných životov. Sú to arbitery pravdy, ako napr. keď na planéte vidí miestny guvernér povstanie, ktoré treba rozdrtiť, Inkvizitori hovoria že to je len dôsledok kacírstva. Agenti inkvizície sa teda snažia toto všetko zastaviť ešte v zárodku buď osobne alebo vyslaním špecialných agentov Officio Assasinorum to sa ale vždy nepodarí, potom na rad nastupuje imperiálna garda a v poslednom prípade keď už je to mimo záchrany sa používa konečné riešenie


Exterminatus - konečné riešenie kde sa planéta očistí od všetkého živého pomocou orbitálneho bombardovania termo-nukleárnými hlavicami alebo vírusovými bombami, ktoré rozložia faunu aj flóru. Vedlajším produktom je plyn ktorý sa zapáli a spáli celu atmosféru planéty.




Inkvizícia sa delí na Ordos (Rády). 3 najväčšie z nich sú Ordo Maleus, Ordo Xenos, Ordo Hereticus.


Grey Knight
Ordo Maleus - sú známy ako lovci démonov. Bojovníci tohto rádu sú skusený bojovnicí, ktorý používajú posvätené čepele a očistný oheň. Agenti tohto rádu majú nesmierne znalosti o histórií démonov a spôsobov ako ich zahnať, keď je hrozba moc veľká môžu si na pomoc zavolať Grey Knights (Šedí Rytieri), elitní vesmírny mariňáci ktorý sú vyzbrojený najsilnejšími relikviami ktoré dokážu nie len zatracovať démonov späť do warpu ale ničiť aj ich duše.




Deathwatch
Ordo Xenos - je rád ktorý sa zameriava na štúdium, katalogizovanie a boj voči mimozemským rasám. Agenti Ordos Xenos cestujú mimo hranice impéria, študujú mimozemské rasy, hovoria inými mimozemskými jazykmi a majú mnohých agentov mimo imperiálnu ríšu. Tak isto ak je hrozba moc veľká si môžu na pomoc zavolať Deathwatch (Hliadka Smrti), veteráni z najlepších kapitol vesmírnych mariňákov,  ktorý sa použivajú na lov najnebezpečnejších cieľov.

Sister of Battle

Ordo Hereticus - sú známy ako lovci čarodejníc, chránia ľudstvo zvnútra voči heretikom, nepovoleným psykerom, mutantom. Sú nebezpečné obávané individuá s bielou pokožkou, trávia celú dobu v imperiálnych palácoch a študujú starodávne texty o heretikoch a ich machináciách, tak isto pozorujú ľudí či nevykazujú ine znaky fyzické ako aj psychické či sa ich nedotkol chaos. Tak isto si môžu privolať napomoc Adepta Sororitas (Sestry Bitky). Armáda zložená hlavne zo žien, fanaticky skúšaných žien, sú ochotné umrieť a páliť svety svätým plameňom ak je nutné, aj v ňom uhorieť. Sú to najčistejšie bytosti v Impériu. Rády sestier sú vedené Canonnes. Medzi sestrami sa často objavujú bytosti nazvané sväté. Sú to už mŕtve sestry, ktoré boli vôlov cisára privezené naspäť k životu a svojou čistotou dokážu oslepiť aj tých najsilnejších démonov. Vypadajú ako anjeli.


pokračovať 2. časť




















0 komentárov:

Zverejnenie komentára