• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

piatok 13. decembra 2019

Esport ako budúcnosť športu

18:12 // by Patrik Katona // No comments


Esport ako budúcnosť športu

League of Legends Worlds 2019
V dnešnej dobe je šport veľkou súčasťou väčšiny populácie. Či už ako divákov alebo hráčov. Po tisícročia bol šport definovaný ako forma fyzickej aktivity, hry, ktorej cieľom je čokoľvek od schudnutia, cez zábavu a až po prácu (peniaze). Potom ale prišla nová generácia, digitálna generácia. Ide o skupinu ľudí, ktorí vyrastali a mali celý život prístup k internetu, takže aj k nejakému médiu skrz ktoré ten internet navštevovali. Či už to boli počítače, mobily alebo aj konzoly a smart tv. S týmto pokrokom sa otvárajú novú dvere zábave, hrám na týchto médiách. Budem sa zaoberať najme hrám na počítačoch takže použijem na ich označenie počítačové hry. A keďže aj šport je hra tak sa ani nemôžeme čudovať že nejaký hráči počítačových hier našli svojho športového ducha. Tým vznikol esport.  

V dnešnej dobe je esport veľký. Priam obrovský. Esport ale nie sú iba turnaje a hry. Spájajú sa s nimi aj akcie ako koncerty, výstavy, predstavenia, autogramiády a veľa iných sprievodných akcií. Napríklad majstrovstvá sveta v hre League of Legends kde tento rok ale aj minulý rok turnaju predchádzalo živé hudobné vystúpenie alebo taký Blizzcon, čo je herná akcia spoločnosti Blizzard, ktorá okrem turnajov organizuje počas celého víkendu nespočetne veľa aktivít. Ale aby sme sa k tomuto fenoménu vôbec dostali museli sme prejsť nejakým tým vývinom.

The Space Invaders Championship - Atari
V tejto časti z krátka objasním krátku ale zato dosť pestrú históriu esportu. Začiatok by sa dal datovať k prvým počítačovým hrám, ktoré boli sprístupnené verejnosti. V tejto dobe tá verejnosť boli vysoké školy v USA a prvými hráčmi boli ako inak študenti. Prvý turnej sa uskutočnil v hre Space Invaders na univerzite v Stamforde roku 1972. Išlo o izolovanú súťaž pre študentov tejto školy a preto ani návštevnosť nebola nejaká veľká a ani cena nebola bohvieaká, predplatné magazínu Rolling Stones na jeden celý rok.  Na začiatok možno sklamanie ale v roku 1980 sa Space Invaders vrátili. The Space Invaders Championship. Išlo o prvý turnaj tohto rozmeru. Návštevnosť bola niečo cez 10 000 ľudí, čo na rok 1980 nie je vôbec zlé, priam až úctyhodné.


Toto je nejaká tá „ďaleká“ história v skratke. Ak to chcem nechať jednoduchšie tak musím preskočiť niekoľko rokov, a tak sa zastavím na rokoch 2000 až do rokov 2010. V tejto dobe nastal priam boom esportu. Od oficiálnych tímov, organizácií po vlastné televízne programy, reklamy a merchendise. Toto sa týkalo viac menej celého sveta, teda okrem jednej krajiny. Južná Kórea. Niektorými označovaná ako zrod esportu z dôvodu prvých turnajov, organizácií a dokonca aj podpory od štátu alebo vlastná televízia. Najväčší dôraz musím dať organizácii KeSPA, vytvorená pod záštitou kórejského Ministerstva kultúry v roku 2000. Ten rok je pre nás neuveriteľný. U nás, kde esport je stále považovaný za zábavu nerdov, geekov ale aj ľudí s horším pomenovaním. Najväčší rozdiel je v množstve ľudí a infraštruktúre Kórei. Kórea zažívala technologický výbuch a internet bol na každom rohu v každom dome. Turnaje v hrách sledovali už milióny ľudí a točili sa tu obrovské peniaze. Keď spojíme peniaze a slávu tak vzniknú celebrity.

Esport zapríčinil zrod mnohým prácam, ktoré by sme tu bez tejto „zábavky“ nemali. Myslím tým zamestnania ako „youtuber“ „profesionálny hráč“ „streamer“ „coach“ „strategy coach“. Veľa týchto pozícií je totožných so športami ako futbal alebo basketbal a zároveň sú diametrálne rozlišné, kde jediná vec ktorá ich spája je názov. Všetko ako tak sa dá pochopiť z názvu, teda okrem streamer a youtuber . Streamer a youtuber je v podstate taká odroda „profesionálneho hráča“ počítačových hier. Podstata tu je v tom že on sedí doma a naživo sa vysiela to čo robí do sveta kde ho pozorujú tisíce až desaťtisíce divákov. Verím že niekomu táto predstava môže znieť absurdne, ale pre tisíce ľudí to je zamestnanie vďaka ktorému zarábajú viac ako nejaký manažéri v najväčších spoločnostiach. Len v krátkosti by som uviedol niektorých z tých najväčších osobností.
  •         Ninja, je to najmä streamer na platforme Mixer, ktorý bol jednu dobu najsledovanejší a aj najviac zarábajúci streamer na svete. Jeho mesačný „plat“ sa šplhá do výšiek prevyšujúcich pol milíona eur. Jeho živé vysielanie jednu dobu sledovalo nažive aj viac ako 250 000 tisíc ľudí a hrával hru Fortnite aj s ľudmi ako je Drake.
  •         Ocelote bol profesionálny hráč hry League of Legends ktorý odišiel do dôchodku v jeho 30 rokoch kde si založil vlastný európsky tím s názvom G2.
  •         Bugha, 19 ročný hráč hry Fortnite ktorý vyhral majstrovstvá sveta a zarobil viac ako milión dolárov. Vďaka tomuto víťazstvu sa stal svetovo známym čo využil na začatie svojej kariéry ako streamer.

Toto je len menšia vzorka ľudí z oceánu streamerov. Pravda je ale taká že na vrchol sa dostane len zlomok.   

Y-games 2017
Ale to čo robí z hier esport sú turnaje. V dnešnej dobe je celá sieť turnajov. Od lokálnych, ktoré slúžia ako kvalifikačné až po národné, kontinentálne a svetové. U nás na slovensku to nie je také pozorovateľné. Dlhú dobu sa hráči zo slovenska museli uspokojiť s majstrovstvami v Českej Republike. V Čechách toho majú oveľa viac ako mi, či už online turnaje alebo dokonca turnaje medzi vysokými školami. Na SR zase máme Majstrovstvá Slovenskej republiky v počítačových hrách. Začínali ako Y-Games na fakulte FIIT. Neskôr získali prvých sponzorov a teraz fungujú ako oficiálne majstrovstvá slovenska v počítačových hrách so sponzormi ako Orange alebo VÚB Banka. 


Esport ako každý iný šport je obrovský. Je to gigant v našom svete 21 storočia a ak pôjde všetko ako do teraz tak sa bude len zväčšovať čo dokazuje aj skoro 60% nárast v sledovanosti posledného veľkého turnaju League of Legends World 2019 oproti minulému roku. Tak isto ako iný šport aj tu máme plno problémov či už s dopingom alebo neľudským správaním k hráčom. O esporte sa nedá napísať len jeden článok a preto by som to rád ukončil a v podstate len uviedol ľudí do nejakého základu aby vedeli o čo vôbec ide.
Ak Vás táto téma zaujala tak tu sú ešte nejaké videá, ktoré riešia problémy, históriu a celkovo čo to vôbec esport je.
Zdroje:
https://www.hotspawn.com/guides/the-history-of-esports/
https://en.wikipedia.org/wiki/Esports
https://www.ispo.com/en/markets/history-origin-esports
https://medium.com/@BountieGaming/the-history-and-evolution-of-esports-8ab6c1cf3257

0 komentárov:

Zverejnenie komentára