• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

sobota 14. decembra 2019

Skutočné svetové pamiatky a lokality sú imortalizované vo video hrách

18:55 // by Petra // No comments

Prečo cestovať keď na objavovanie sveta stačí počítač alebo herná konzola? Dnes sa prostredníctvom video hier dokážeme premiestniť nie len do vzdialeného vesmíru a alternatívnych realít, ale môžeme navštíviť aj rôzne svetové destinácie, no dokonca ich skúmať okom minulosti či budúcnosti. Ako je toto cestovanie ale možné? Nie všetky hry potrebujú predpísané ciele a cesty – preto existuje druh hier s otvoreným svetom. Ich výhoda spočíva v tom, že hráč môže prejsť z role nenápadného vraha na zručného turistu tým, že má možnosť voľne skúmať svet, v ktorom sa nachádza bez toho, aby plnil akékoľvek ciele hry.

Obyčajne nám hry ponúkajú originálne fiktívne svety s kultúrami, ktoré poznávame počas hrania. Avšak existuje niekoľko herných sérií, ktoré zobrazujú reálny svet na Zemi aký ho poznáme, no s alternatívnou históriou. V upravenej realite vstupujeme do skutočných miest a štátov, ktoré by sme bez slávnych pamiatok možno ani nespoznali. Cestovaním v čase máme možnosť navštíviť aj pamiatky, ktoré dnes už neexistujú, alebo ich poznáme v inej podobe.

Pri spojení video hier s dejepisom si veľa ľudí pravdepodobne spomenie na sériu Assassin's Creed, vďaka ktorej hráči video hier majú možnosť navštíviť rôzne kúty sveta a zažiť dávne obdobia. Relevantným príkladom je parížska katedrála Notre-Dame, ktorá v apríli 2019 dôsledkom požiaru prišla o strechu, hlavnú vežu a mnohé vitráže. Ubisoft, francúzsky vývojár video hier a tiež tvorca série Assassin's Creed, prispel na jej opravu a reštauráciu, a týždeň zadarmo rozdával kópie hry Assassin's Creed Unity na PC, pričom vyzýval aj hráčov, aby sami prispeli.

Hlavná veža katedrály Notre Dame a rozeta boli zničené v požiari, v hre sú však stále prítomné

Katedrálu Notre-Dame môžeme v tejto hre voľne navštíviť a preskúmať všetky prepracované detaily, ku ktorým by sme sa ani pred požiarom v reálnom živote pravdepodobne nedostali. Táto hra sa odohráva počas obdobia Francúzskej revolúcie, kedy skutočná katedrála žiadne veže nemala – no dizajnérka Caroline Miousse, ktorá niekoľko rokov pracovala s historikmi na jej detailnom a presnom zobrazení vysvetlila, že do hry pridali model súčasnej katedrály, pretože pri testovaní hry zistili, že väčšina ľudí si ju predstavuje s vežami. Koniec koncov, dobrý dojem z parížskeho prostredia je v hre dôležitejší než historická precíznosť. V hre sa napokon nachádza aj pevnosť Bastila, ktorá sa dá v priebehu hry kedykoľvek navštíviť a stále ostáva nedotknutá, napriek tomu, že v skutočnosti bola na počiatku revolúcie zničená.

Hagia Sofia a porovnanie fiktívnej a reálnej Akropoly

Medzi ďalšie existujúce architektonické skvosty zobrazené v tejto sérii patrí aj Hagia Sofia, ktorú môžeme voľne navštíviť v hre Assassin's Creed: Revelations, ktorej dej sa z časti odohráva v historickom Koštantínopole. Najviac spracovaných pamiatok objavíme v renesančnom Ríme, vo Florencii a Benátkach, no séria nás vezme aj do čerstvo kolonizovanej Severnej Ameriky alebo do Londýna vo viktoriánskej ére. Impozantným prírastkom do série je najnovší diel Assassin's Creed Odyssey (2018), ktorý hráča vtiahne do rôznych miest antického Grécka, ktoré dnes poznáme len v podobe zachovaných zrúcanín – príkladom je Parthenón vystavaný na aténskej Akropole. Podobne ako pri predošlých dieloch, sa na modelovaní tohto sveta podieľali archeológovia a historici, ktorí svojim výskumom spestrili celé prostredie a dej hry. Keďže v reálnom svete sa o rekonštrukciu antických diel a budov určite nikto tak skoro nepokúsi, Ubisoft nám ponúka svoju vlastnú víziu antického sveta. 

Ďalšia herná séria, ktorá nám umožňuje cestovať v čase je Fallout. Rozdielna od iných sérií je však v tom, že jej dej sa odohráva v alternatívnej realite, ktorú môžeme označiť ako post-apokalyptickú budúcnosť. História v tomto svete je v podstate rovnaká, až po koniec 2. svetovej vojny, kedy v tomto hernom svete nastáva divergencia a svet sa ďalej vyvíja v alternatívnom atómovom veku. Každý diel tejto hry sa zatiaľ odohral na americkom území a jej typickým prvkom je retro-futuristická estetika 50. rokov. Oproti hrám Assassin's Creed, kde môžeme objavovať pamiatky, ktoré v dnešnej dobe už neexistujú, Fallout nám zobrazuje existujúce americké mestá v ruinách, tak ako by vyzerali po atómovej vojne. Samozrejme, mnohé z týchto miest by neboli zaujímavými či „skutočnými“, ak by v nich neboli zasadené ikonické americké pamiatky. Fallout 3 nám ich ponúka hneď niekoľko. Dej tejto hry sa odohráva v meste Washington D.C. okolo roku 2277, ktoré je po globálnej termonukleárnej vojne v ruinách a prezývané Capital Wasteland. Hlavný hrdina musí počas príbehu splniť niekoľko úloh, ktoré ho často zavedú do známych lokácií – navštívi napríklad slávny obelisk Washington Monument alebo pamätník Thomasa Jeffersona, z ktorých je druhý spomenutý centrom hlavnej dejovej línie. Hrdina môže ľubovoľne navštíviť aj budovu Kongresu Spojených štátov (Kapitol) a Lincolnov pamätník, no na tento výlet treba byť dobre ozbrojený. Po Bielom dome ostal v hre už len rádioaktívny kráter.

Zrúcaniny amerických pamiatok z hry Fallout 3
Presne 10 rokov po udalostiach hry Fallout 3 príbeh pokračuje v hre Fallout 4, ktorý sa odohráva v Bostone a okolitých lokalitách v štáte Massachusetts. Dôležitým bodom hry je pevnosť Fort Independence, ktorú hlavný hrdina hry dostane možnosť obsadiť a opevniť podľa svojich predstáv. Podobne sa môže „nasťahovať“ aj k obelisku Bunker Hill Monument, ktorý je domovom syntetických utečencov s umelou inteligenciou. Pozoruhodná je aj fregata USS Constitution amerického vojenského námorníctva, ktorá bola v hre pomocou rakiet vystrelená na strechu banky a je obývaná robotmi. Vo fiktívnom Bostone sa nachádza aj radnica Massachusetts State House so zlatou kupolou, považovaná za majstrovské dielo federálnej architektúry.

Pamiatky zobrazené v hre Fallout 4 a ich porovnanie so skutočnými verziami
Ďalší diel z tejto série, Fallout: New Vegas odohrávajúci sa v Nevade, okrem kasín a národného parku Red Rock Canyon pretvoril priehradu Hoover Dam, ktorá sa objavila aj v hre Grand Theft Auto: San Andreas pod fiktívnym názvom Sherman Dam. Séria Grand Theft Auto často paroduje pamiatky a lokácie, ktoré sú silne inšpirované ich reálnymi verziami. Jedným z najznámejších príkladov je paródia na Sochu slobody v New Yorku, ktorá sa vo fiktívnom Liberty City volá Statue of Happiness a namiesto pochodne drží v ruke pohár s kávou. O soche v hre sa aj povrávalo, že nesie podobizeň usmiatej Hillary Clinton.
Vývojár tejto série, Rockstar Games, pretvoril mesto Los Angeles už niekoľkokrát, no najpresnejšie sa im to podarilo v hre L.A. Noire, kde sú použité skutočné názvy a podoby miest, oproti tým fiktívnym v Grand Theft Auto. Hra je výnimočná aj tým, že sa odohráva v 50. rokoch a hráč má dokonca možnosť získať za svoje turistické objavy všetkých 30 pamiatok „achievement“/trofej.

Porovnanie priehrady Hoover Dam, Statue of Happiness a mesto v hre L.A. Noire
Všetky doteraz spomenuté hry mali možnosť voľného objavovania. Treba však spomenúť aj tie, ktoré hráčovi túto slobodu síce neumožňujú, ale tiež obsahujú výhľad na reálne lokácie. Vo väčšine FPS hrách (first-person shooter) pre viacerých hráčov je síce hlavným cieľom zvíťaziť nad ostatnými hráčmi, no prostredie týchto hier býva tiež silno inšpirované reálnymi destináciami. Vezmime si napríklad ostrov Santorín v Grécku, ktorý sa stáva centrom streľby v hrách Overwatch, Counter-Strike: Global Offensive a Call of Duty: Advanced Warfare, i keď nie vždy pod reálnym názvom. Uprostred paľby hráči nemajú veľa času na obdivovanie krajiny alebo turistickú prehliadku, no svetové destinácie sú v tomto type hier stále veľmi často „navštevované“ - najčastejšie ide o Benátky, ázijské krajiny a Černobyľ.

Zobrazenie ostrova Santorín v 3 odlišných hrách

Dalo by sa povedať, že pri hraní video hier neustále cestujeme, aj keď si to možno neuvedomujeme. Nehovoríme len o cestovaní po svete, ale i v čase. Niektoré hry zo spomínanej série Grand Theft Auto sú odzrkadlením súčasnej kultúry, a môžeme zatiaľ len hádať, ako na ňu budú reagovať hráči video hier v budúcnosti. Uvidíme, do akých krajín a období sa vďaka video hrám ešte dostaneme.



Zdroje:

0 komentárov:

Zverejnenie komentára