• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

nedeľa 11. decembra 2011

Machinima 2. časť

17:30 // by ? // // No comments

Zdravím, v druhej časti uvádzam ešte pár dôležitých dátumov, a potom sa venujem výhodám a nevýhodám machinima filmovania.

V roku 2000 vznikla internetová stránka www. machinima.com, ktorú vytvoril Hugh Hancock. Pod touto stránkou chce zhromažďovať všetku vzniknutú filmovú tvorbu za pomoci počítačových hier. Týmto činom vlastne vytvoril meno pre fenomén, ktorý vznikol najme okolo hry Quake a videí spojených s touto hrou. Na stránke www. machinima.com sú zhromaždené nie len jednotlivé videá, ale taktiež články z oblasti machinimy, a rôzne techniky za pomoci ktorých sa dajú vytvoriť kvalitné machinima videá. Hancock tiež zakladá firmu s názvom Strange Company, ktorá sa zameriava výlučne na produkciu profesionálnej machinimy.

V marci roku 2002 vzniká Akadémia machinima umení a vedy. Je to nezisková organizácia, ktorá sa snaží o zastrešenie všetkých tvorcov machinimy. To v preklade znamená, že tejto organizácii ide o pomoc a združovanie tvoriacich záujemcov, o podporu výskumu, a propagáciu machinimy širokej verejnosti. Pod záštitou Strange Company sa usporadúvajú festivaly, na ktorých sa premietajú machinima filmy a taktiež sa tu udeľujú ceny vo viacerých filmových kategóriách. Prvý festival sa konal v roku 2002, a od vtedy je pravidelne usporadúvaný každý rok.

Aby propagácie nebolo málo, v roku 2004 vznikol prvý tlačený magazín, ktorý sa zaoberá výlučne machinimou. Za týmto výplodom stojí nemecký umelec a machinimátor F. Kirschner. Magazín je písaný v anglickom jazyku, a nesie názov šitý na mieru, Machinimag. Myslím, že výstižnejšie to už naozaj byť nemohlo. Údajne má strhujúcu grafickú úpravu, no ja osobne som zas až tak strhnutý nebol. Čo je však dôležitejšie ako moje vlastné názory je to, že sú tu pravidelne publikované rozhovory s polobohmi v oblasti machinimy a veľa veľa recenzií ku konkrétnym machinimickým výplodom. Avšak v roku 2006 tento magazín prestal vychádzať. Dôvodom náhleho konca bol rastúci počet internetových stránok, ktoré sa machinime venujú. Jednoducho povedané svet už vie čo je machinima, preto bolo ďalšie vydávanie Machinimagu zbytočné.

Keďže už vieme, čo to vlastne machinima je, a taktiež už bolo spomenuté čo to z jej krátkej histórie, prešiel by som jej výhodám a nevýhodám. Prvým do očí bijúcim pozitívom je jej finančná nenáročnosť. Pracovnými prostriedkami sú len PC a nejaká počítačová hra podľa vlastného výberu. PC už má dnes asi každý, a čo sa týka hier, tie sú dostupné nie len v obchodoch, ale ich ilegálne kópie sú voľne dostupné aj na internete. Ďalšou výhodou je rýchlosť a jednoduchosť prostriedkov, ktoré k vytvoreniu machinima filmu bohato stačia. Druh natočeného pohybu a scén záleží jedine od typu použitej hry. Vďaka tejto technike sa môžu začínajúci režiséri trénovať v praxi a to bez toho, aby potrebovali nejaký veľký kapitál. Tu zrejme aspoň mne jasné výhody končia. Poďme na nevýhody. Tých nie je zas až tak veľa, no sú dosť podstatné. Keďže sa tu jedná v podstate o bábkové divadlo, je jasné, že kvalita postáv sa nemôže vyrovnať hereckým výkonom popredných, dokonca ani priemerných svetových hercov. Možnosti mimiky a gest sú dosť obmedzené. Taktiež vizuálna stránka zrejme ešte dlho nebude tak kvalitná, ako je tomu u klasických animovaných filmov napríklad od spoločnosti Pixar. A čo je taktiež významnou nevýhodou je fakt, že tvorca machinima filmu nemôže svoje dielo speňažiť kvôli autorským právam, ktorými disponujú tvorcovia hier. Celkovo, čo sa týka legality machinima techniky, povedzme že je to tak trochu na hrane.

Tvorcovia hier, a vývojové štúdiá našťastie svoje vlastnícke práva nevyužívajú naplno. Zrejme je to tým, že sú si vedomí prínosu takejto propagácie vytvorenej hry pre nich samých. V podstate je to veľmi dobrá reklama, ktorú ani nemusia financovať. Avšak zložitejšie to je u hudobných štúdií, preto si machinima režiséri musia dávať pozor na zvukové prvky, ktoré vo svojich filmoch použijú. Napriek tomu, že tvorcovia machinima filmov stoja na hrane (možno aj trochu za ňou :-) málokedy sa dostanú do otvorených sporov s vlastníkmi autorských práv. Kto by mal záujem dozvedieť sa o tejto problematike viac, vrelo odporúčam knihu z ktorej som použil citát v prvom článku ( názov je uvedený priamo pod citátom) a taktiež už spomenutú internetovú stránku www. machinima.com

0 komentárov:

Zverejnenie komentára