• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

štvrtok 14. decembra 2017

Hellblade: Senua´s sacrifice - Zobrazenie Psychózy a Severskej mytológie

13:26 // by Unknown // // No comments

Hellblade: Senua's Sacrifice


Je to najnovší projekt štúdia Ninja Theory, ktorý bol vydaný 8. augusta. 2017. Ide o psychologickú, hororovú, akčno-dobrodružnú hru, vytvorenú pre Microsoft Windows and PlayStation 4.


Hlavnou myšlienkou hry je príbeh keltskej bojovníčky, Senui, ktorá sa vydáva na náročnú a nebezpečnú cestu do vikingského podsvetia, aby zachránila dušu svojho mŕtveho milenca. V skutočnosti však ide o veľmi osobnú cestu. Podsvetie, ktorým Senua prechádza je zároveň manifestáciou jej myšlienok a vnímania reality, ovplyvnených psychózou.

Hellblade: Senua's psychosis

Hlavná hrdinka počas svojej cesty zažíva časté halucinácie a bludy, ktoré sú príznakmi psychózy. Senua bola odjakživa odlišná a vnímala svet inak než ostatný. No po tom čo Vikingský nájazdníci vyvraždili jej kmeň a obetovali jej milovaného Dilliona svojim bohom,  prežila traumu, ktorá zhoršila jej psychický stav. Senua následne stratila kontakt s realitou a okolitým svetom. Dalo by sa povedať, že to bolo akýmsi spúšťačom jej psychózy.

Senua našla mŕtveho Dilliona, ktorého obetovali Vikingovia svojim bohom.

Tameem Antoniades a jeho tím spočiatku koncipovali hru ako "realistickú hru pre dospelých, s nádychom fantasy". Pôvodným plánom síce bolo vytvoriť svet centralizovaný do mysle hlavnej postavy, no jej duševná choroba mala byť skôr vedľajším prvkom hry. Tím sa však neskôr rozhodol pozmeniť plán a zamerať sa na zvýšenie povedomia o psychických poruchách ako je napríklad psychóza. Antoniades uviedol: "Je ľahké vidieť bolesť a utrpenie spôsobené fyzickými chorobami alebo fyzickou traumou, nie je však také ľahké vidieť duševné utrpenie alebo traumu či ťažké duševné ochorenie všeobecne.“
Pri tvorbe hry, tvorcovia spolupracovali s rôznymi odborníkmi v oblasti psychológie ako napríklad s profesorom Paulom Fletcherom z Cambridgeskej univerzity. Spoluprácu poskytla aj nezisková organizácia Wellcome Trust, od ktorej štúdio získalo nie len finančné prostriedky na vývoj hry, ale taktiež pomoc pri zobrazovaní duševných ochorení. Poskytla im totiž možnosť dostať sa do priameho styku s ľuďmi, ktorí trpia psychózou. Antoniades priznal, že ho zaujal príbeh jedného dievčaťa „...ktoré musí žiť s agresívnym hlasom, ktorý na ňu neustále kričí a búcha na jej dvere a steny 24 hodín denne. To je niekto, kto často vidí telá visiace v miestnosti, tak skutočné, že sa ich niekedy pokúša zachrániť." V hre môžeme vidieť viacero prvkov inšpirovaných týmto príbehom. Na základe osobných skúseností týchto ľudí sa vývojári pokúšali do hry vložiť rôzne prvky tejto poruchy tak, aby zodpovedali opisom, ktoré im poskytli.

Scéna z hry, kde Senua vidí strom pri, ktorom sa prvý raz stretla s Dillionom, no sú na ňom zavesené mŕtve telá.


V hre môžeme vidieť, či presnejšie zažiť viacero symptómov psychózy. Jedným z prejavov tejto poruchy sú zvukové, či takzvané hlasové halucinácie, kedy daný človek počuje hlas alebo hlasy, ktoré k nemu často prehovárajú. Tento prvok môžeme vidieť aj v hre. Senua počuje hlasy, ktoré reagujú na rôzne podnety a občas sa zdá že ich povaha sa mení v závislosti od situácie. Niekedy sú voči Senui kritické, inokedy zase priateľské a nápomocné. Ďalším prejavom psychózy sú vizuálne halucinácie, ktoré môžu mať rôznorodý charakter. Daná osoba môže vidieť predmety, osoby či javy, ktoré však nie sú skutočné. Aj tento prvok sa objavil v hre a hrá v nej dôležitú úlohu. V Senuinom prípade ide napríklad o halucinácie ako drobné zmeny v okolitom prostredí, kedy sa môže zdať, že sa stromy či iné predmety o kúsok pohli alebo môžeme v hre vidieť skryté symboly v odrazoch, tieňoch alebo tvaroch v okolitej krajine. Taktiež môžeme z určitých uhlov pohľadu či konkrétnych miest vidieť veci, ktoré sme predtým nevideli, ako napríklad priechody, rôzne predmety a podobne. Senua tiež často vidí halucinácie vo forme svetiel, často ide o symboly, ktoré žiaria všade naokolo. Niektorý ľudia trpiaci touto poruchou tvrdia, že svet okolo nich sa niekedy javí ako kaleidoskop. Okrem toho sa „realita“ prelína nie len so Senuinými predstavami, ale aj so zábleskami jej minulosti, čo nám v hre aspoň čiastočne pomáha pochopiť jej príbeh.

Cieľom tohto projektu bolo vytvoriť čo najpresvedčivejší a najrealistickejší obraz toho, ako ľudia trpiaci psychózou, ale aj inými psychickými poruchami vnímajú svet.

Kelti a Vikingovia

V hre môžeme nájsť mnoho prvkov z oboch kultúr. Čo sa Keltov týka, postava Senui bola inšpirovaná Icenskou kráľovnou a bojovníčkou Boudicou zatiaľ čo jej meno novo-objavenou keltskou bohyňou menom Senuna. Tvorcovia hry však čerpali inšpiráciu najmä z jedného keltského kmeňa, Piktov. Toto meno dostali od rimanov a dalo by sa to preložiť ako „pomaľovaní“. To môžeme vidieť aj na samotnom vzhľade postavy. Senua má na tele tiež namaľované rôzne ornamenty modrou farbou čo bolo pre tento kmeň typické. Senuine oblečenie bolo rovnako inšpirované piktskou kultúrou. Piktovia boli inšpiráciou aj pre tragickú udalosť a dôvod Senuinej výpravy. Rimania dlho nedokázali poraziť Piktov, no koncom 8. storočia sa to podarilo Vikingom. Existuje domnienka, že Vikingovia často obetovávali vodcov porazených kmeňov svojim bohom. Práve tento motív sa režisér hry Tameem Antoniades rozhodol použiť ako dôvod Senuinej traumy, obetovanie Dilliona vikingským bohom.






Týmto sa dostávame k ďalšiemu prvku, ktorý odráža keltskú kultúru a je zároveň ústredným prvkom hry. Ide o hlavu Senuinho milenca Dilliona, ktorú Senua nosí pripevnenú na opasku. V keltskej kultúre mala hlava kultový význam. Bola považovaná za centrum ľudského tela a miesto kde prebýva ľudská duša. Táto symbolika súvisí so Senuinim pokusom zachrániť jeho dušu.

Senua sa po prvý raz stretáva s Druthom



Za zmienku stojí aj Senuin radca Druth, ktorý ju na jej ceste podsvetím sprevádza. Jeho postava bola založená na skutočnej osobe, írskom keltovi menom Finden, ktorý žil niekedy v 8. storočí. Počas života bol otrokom Vikingov, no neskôr sa mu podarilo utiecť a stal sa mníchom. Zároveň bol inšpirovaný aj keltským príbehom o "šialenom mužovi, ktorý ušiel z bojiska a na tele mu rástlo perie". S tým súvisí aj jeho meno odvodené od keltského slova "druth" čo sa dá preložiť ako "blázon" alebo "ten, kto šíri slová bohov". Kelti toto slovo používali na označenie ľudí s duševnými poruchami.

Z Vikingskej kultúry tu máme taktiež mnoho prvkov. Samotný príbeh sa odohráva vo Vikingskom podsvetí Hellheim.Vládkyňou tohto podsvetia je bohyňa Hel, dcéra boha Lokiho, ktorého mnohí určite poznajú vďaka filmom a komiksom o Thorovi od Marvelu. V hre sa objavuje aj ďalšia mytologická postava, hrôzostrašný vlk Fenrir. Podľa mytológií je to brat bohyne Hel a jeden zo synov Lokiho. Počas celej hry Druth Senui rozpráva mnoho vikingských mýtov, čo jej má na jej náročnej ceste pomôcť. Ďalším príkladom je strom, pri ktorom sa Senua prvý krát stretla s Dillionom. Ten symbolizuje svetový strom Yggdrasil, ktorý bol podľa mýtov spojnicou medzi deviatimi svetmi a teda svetmi bohov, svetom ľudí a podsvetím. V hre môžeme vidieť ešte mnoho iných prvkov z vikingskej kultúry ako runy, vraky vikingskych lodí, vikingskí bojovníci z podsvetia, s ktorými Senua musí počas svojej cesti bojovať a mnoho iného.

Ako sme mohli vidieť, hra nám ponúka náhľad do sveta Keltov, Vikingov ale aj ľudí s duševnými poruchami. Vďaka úsiliu tvorcov tu máme veľmi kvalitne spracovanú hru, či už po psychickej alebo historickej stránke, ktorá si za veľmi krátky čas stihla nájsť mnoho priaznivcov. Dalo by sa povedať, že z pôvodne hororovej, fantasy hry sa stala čiastočne hra edukačná. Rovnako ako tvorcovia hry, verím, že tento projekt pomôže mnohým ľuďom pochopiť a nazerať na svet z inej perspektívy.

Zdroje: 
 http://www.hellblade.com/
https://www.youtube.com/watch?v=rEfUajzJv5U 
http://www.sciencefocus.com/article/mind/hellblade-senua%E2%80%99s-sacrifice-psychosis-interview

0 komentárov:

Zverejnenie komentára