• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

sobota 16. decembra 2017

Life is Strange

21:38 // by Unknown // // No comments


Life is Strange je dobrodružná hra s jedinečnou atmosférou, ktorá je o rozhodnutiach a dospievaní od pomerne mladého francúzskeho štúdia Dontnod Entertainment z roku 2015. Hra je rozdelená na 5 epizód, ktoré postupne vychádzali a hráč tu vystupuje za Max z pohľadu 3. osoby.

Príbeh hry je o mladej 18-ročnej študentke fotografie Max, ktorá objaví v sebe moc posúvať sa v čase, keď na školských záchodoch postrelí jeden študent dievča. Ona tomu zabráni a tým sa začne vlna ďalších udalostí, ktoré všetky na seba nadväzujú. Podľa jej vízie prichádza na mesto obrovská búrka, a aby zabránila zničeniu, musí prevziať zodpovednosť.

Maxine Caulfield sa vrátila študovať do svojho rodného mesta, je introvertka a nemá veľmi veľa priateľov. Znie to ako tínedžerské klišé, ale jej postava je vykreslená veľmi realisticky, takže sa s ňou dokáže hráč jednoducho stotožniť aj vďaka jej vnútorným monológom a myšlienkam. Tvorcovia vytvorili vo veľkom možnosti, ktoré patria k bežnému životu, ktoré tejto hre dodáva na realistickosti striedajúce sa s dynamickým dejom. Niekedy si však môžete len tak sadnúť, ponoriť sa do myšlienok hlavnej hrdinky alebo počúvať hudbu. Druhou dôležitou postavou je Chloe Price, Maxinina kamarátka z detstva, ktorá sa veľmi zmenila po tom, čo ju opustila a odsťahovala sa. Teraz sa znova stretávajú a Max si začína späť získavať jej dôveru a priateľstvo. Ako nás príbeh ďalej pohlcuje, zisťujeme ďalšie rôzne záhady, ako je zmiznutá Rachel Amber, šikana a neprirodzené prírodné úkazy.


Hlavným prvkom v hre je posúvanie sa v čase. Vďaka nemu sa môžeme dostávať v deji ďalej a prekonávať prekážky. Druhým, nemenej dôležitým, je možnosť rozhodovať sa. Skoro všetky naše rozhodnutia počas hry majú nejaký následok. Našťastie je tu už spomínaná možnosť vrátiť sa späť v čase (väčšinou) a svoje rozhodnutie zmeniť. Tak Max rozvíja svoje vzťahy s vedľajšími postavami, môže sa s nimi voľne zhovárať a tak spoznávať zákutia a aj temné stránky ostatných postáv. V tomto je hra navrhnutá do posledných detailov, s každou postavou si môže vytvoriť iné puto a podľa toho ako sa k nim hráč zachová,  jej bude tá určitá postava buď ďalej dôverovať alebo nie. Tu vo veľkom pomáha pretáčanie času, pretože sa niekedy človek dozvie dôležitú informáciu až počas rozhovoru a potom s ním postava nechcela naďalej komunikovať, tak sa môže vrátiť späť a tentokrát rozvinúť to, o čom sa chce dozvedieť viac.

Táto  hra je vytvorená takým spôsobom, že bude vyvolávať dojem filmu, pretože je tam mnoho videosekvencií, kde hráč iba pasívne sleduje dej, ale s tým, že má hráč možnosť rozhodnúť sa potom inak zasahovaním do príbehu s pomocou tej schopnosti, ktorú má Max, vďaka čomu sa nebude cítiť byť iba pasívnym divákom deja. Koľko krát ste si povedali počas filmu, že vy by ste sa tak nezachovali, alebo by ste urobili úplne niečo iné? Tu máte tú možnosť. Je na vás, či niekomu pomôžete alebo nie, dokonca môžete niekoho strápniť, poprípade sú tu aj najmenšie detaily či zalejete kvety od mami alebo nie. Niekedy však naozaj na hráčových rozhodnutiach závisia životy ostatných postáv a s tým prichádza pocit zodpovednosti. Všetko však záleží na hráčovi, jeho všímavosti a morálnych rozhodnutiach, ktoré,  ako príbeh graduje, sa stávajú ťažšími a ťažšími, ba závažnými až po to najdôležitejšie rozhodnutie ku koncu hry. Takže môžeme povedať, že hra obsahuje prvok morálnych dilem obsiahnutých v hre vďaka zložitosti možnosti zachovať sa tak alebo onak, pričom každé rozhodnutie bude mať nejaký závažný dopad pre buď vedľajšiu postavu alebo tiež pre samotnú Max.

Hráča hra motivuje svojou štruktúrou príbehu k tomu, aby si všímal svoje okolie, objavoval ho a hľadal odkazy. Zároveň má možnosť fotiť rôzne objekty, za ktoré získava achievements. Na konci každej epizódy si môže pozrieť v percentách, ako sa rozhodovali ostatní hráči a aké možnosti si vyberali oproti nemu oni.

 V hre sa na základe tohto objavuje veľmi dôležitý „Butterfly effect“ (ktorý prvý krát použil Edward Lorenz v roku 1979 na jednej svojej prednáške), pretože je celá hra s touto tématikou prepojená už od začiatku, kedy sa objaví na toaletách malý, modrý motýľ a potom, ako ho Max odfotí, sa začne objavovať jej schopnosť. Samotný motýlí efekt ako koncept  hovorí, o tom,  že „aj malé veci môžu mať veľké následky“. Takže v tejto hre si musí hráč dávať pozor na to, ako sa rozhoduje, pretože akékoľvek najmenšie detaily môžu byť dôležité a ovplyvniť cestu ku koncu.

Čo sa týka grafiky, tak veľa ľudí o nej hovorí, že je zastaranejšia, ale podľa môjho názoru to nie je až tak pravda. Netvrdím, že by bola dokonalá oproti niektorým iným hrám s dokonalými detailmi a prepracovanými textúrami, napriek tomu má svoje čaro a k tematike hry sa dokonalo hodí. Vychádza z nej pocit maľby a umeleckosti. Farebnosť nie je prehnaná, skôr je pri väčšine scén pocit ako keby mali na sebe taký „jesenný filter“ zapadajúceho slnka. Taktiež jemnému soundracku sa podľa mňa naozaj vytknúť nič nedá, výborne sa hodí k hre a ideálne ju doplňuje. Jedinou slabšou stránkou je, že dabing často nesedel a postavy mali stále podobný výraz na tvári a neboli na nich vidieť emócie, aké počas hry vyjadrovali.

Podľa môjho názoru to je jedna úžasná hra plná emócií, zážitkov a rozhodovania sa. Neraz som sa potrápila nad tým, akú odpoveď dať, či sa tým niečo nepokazí a či je to určite to správne rozhodnutie. Donúti premýšľať človeka nad tým, či by sa tak zachoval aj v skutočnom živote, alebo len v rámci hry. Vďaka týmto rôznym veciam sa stala mojou najobľúbenejšou hrou. Na prvý pohľad sa tam možno toho toľko nedeje, nie je tam toľko akcie ako v iných hrách, ale práve to je mnohonásobne doplnené ozajstnými, realistickými dialógmi, možnosťami a najmä príbehom a celkovou atmosférou hry. Počas hrania by som ju síce niekedy nazvala „Tisíc  spôsobov ako zachrániť Chloe“ (pretože má vždy vynikajúce nápady, ktoré sa väčšinou pokazia, aby sme ju mohli zachrániť), no vo výsledku mi to neprekážalo a samozrejme tam bolo aj mnoho iných hádanok. Je to zmes skvelého príbehu, nádhernej hudby a hlavne emócií. Dojme nejedného človeka a dá sa tu nájsť mnoho odkazov na rôzne iné seriály alebo filmy.

Určite potešila fanúšikov správa tento rok o tom, že začal vychádzať aj 3-epizodový prequel, Life is Strange: Before the Storm, ktorý sa zameriava na Chloe a posledná, tretia epizóda by mala vyjsť teraz 20. decembra.


Zdroj:
http://life-is-strange.wikia.com/wiki/Life_is_Strange
https://en.wikipedia.org/wiki/Butterfly_effect
https://en.wikipedia.org/wiki/Dontnod_Entertainment


0 komentárov:

Zverejnenie komentára