Life is Strange je dobrodružná hra s jedinečnou atmosférou,
ktorá je o rozhodnutiach a dospievaní od pomerne mladého francúzskeho
štúdia Dontnod Entertainment z roku 2015. Hra je rozdelená na 5 epizód,
ktoré postupne vychádzali a hráč tu vystupuje za Max z pohľadu 3.
osoby.
Príbeh hry je o mladej 18-ročnej študentke fotografie
Max, ktorá objaví v sebe moc posúvať sa v čase, keď na školských
záchodoch postrelí jeden študent dievča. Ona tomu zabráni a tým sa začne
vlna ďalších udalostí, ktoré všetky na seba nadväzujú. Podľa jej vízie prichádza
na mesto obrovská búrka, a aby zabránila zničeniu, musí prevziať
zodpovednosť.
Maxine Caulfield sa vrátila študovať do svojho rodného mesta, je introvertka a nemá
veľmi veľa priateľov. Znie to ako tínedžerské klišé, ale jej postava je
vykreslená veľmi realisticky, takže sa s ňou dokáže hráč jednoducho
stotožniť aj vďaka jej vnútorným monológom a myšlienkam. Tvorcovia
vytvorili vo veľkom možnosti, ktoré patria k bežnému životu, ktoré tejto
hre dodáva na realistickosti striedajúce sa s dynamickým dejom. Niekedy si však môžete len tak sadnúť, ponoriť sa do myšlienok hlavnej hrdinky alebo počúvať hudbu.
Druhou dôležitou postavou je Chloe Price, Maxinina kamarátka z detstva,
ktorá sa veľmi zmenila po tom, čo ju opustila a odsťahovala sa. Teraz sa
znova stretávajú a Max si začína späť získavať jej dôveru a priateľstvo.
Ako nás príbeh ďalej pohlcuje, zisťujeme ďalšie rôzne záhady, ako je zmiznutá
Rachel Amber, šikana a neprirodzené prírodné úkazy.
Hlavným prvkom v hre je posúvanie sa v čase. Vďaka
nemu sa môžeme dostávať v deji ďalej a prekonávať prekážky. Druhým,
nemenej dôležitým, je možnosť rozhodovať sa. Skoro všetky naše rozhodnutia
počas hry majú nejaký následok. Našťastie je tu už spomínaná možnosť vrátiť sa
späť v čase (väčšinou) a svoje rozhodnutie zmeniť. Tak Max rozvíja
svoje vzťahy s vedľajšími postavami, môže sa s nimi voľne zhovárať a tak
spoznávať zákutia a aj temné stránky ostatných postáv. V tomto je hra
navrhnutá do posledných detailov, s každou postavou si môže vytvoriť iné
puto a podľa toho ako sa k nim hráč zachová, jej bude tá určitá postava buď ďalej dôverovať
alebo nie. Tu vo veľkom pomáha pretáčanie času, pretože sa niekedy človek
dozvie dôležitú informáciu až počas rozhovoru a potom s ním postava
nechcela naďalej komunikovať, tak sa môže vrátiť späť a tentokrát rozvinúť
to, o čom sa chce dozvedieť viac.
Táto hra je vytvorená
takým spôsobom, že bude vyvolávať dojem filmu, pretože je tam mnoho
videosekvencií, kde hráč iba pasívne sleduje dej, ale s tým, že má hráč
možnosť rozhodnúť sa potom inak zasahovaním do príbehu s pomocou tej
schopnosti, ktorú má Max, vďaka čomu sa nebude cítiť byť iba pasívnym divákom
deja. Koľko krát ste si povedali počas filmu, že vy by ste sa tak nezachovali, alebo by ste
urobili úplne niečo iné? Tu máte tú možnosť. Je na vás, či niekomu pomôžete
alebo nie, dokonca môžete niekoho strápniť, poprípade sú tu aj najmenšie detaily
či zalejete kvety od mami alebo nie. Niekedy však naozaj na hráčových
rozhodnutiach závisia životy ostatných postáv a s tým prichádza pocit zodpovednosti. Všetko však záleží na hráčovi, jeho všímavosti a morálnych
rozhodnutiach, ktoré, ako príbeh graduje,
sa stávajú ťažšími a ťažšími, ba závažnými až po to najdôležitejšie
rozhodnutie ku koncu hry. Takže môžeme povedať, že hra obsahuje prvok morálnych
dilem obsiahnutých v hre vďaka zložitosti možnosti zachovať sa tak alebo
onak, pričom každé rozhodnutie bude mať nejaký závažný dopad pre buď vedľajšiu
postavu alebo tiež pre samotnú Max.
Hráča hra motivuje svojou štruktúrou príbehu k tomu, aby
si všímal svoje okolie, objavoval ho a hľadal odkazy. Zároveň má
možnosť fotiť rôzne objekty, za ktoré získava achievements. Na konci každej
epizódy si môže pozrieť v percentách, ako sa rozhodovali ostatní hráči a aké
možnosti si vyberali oproti nemu oni.
V hre sa na
základe tohto objavuje veľmi dôležitý „Butterfly
effect“ (ktorý prvý krát použil Edward Lorenz v roku 1979 na jednej
svojej prednáške), pretože je celá hra s touto tématikou prepojená už od
začiatku, kedy sa objaví na toaletách malý, modrý motýľ a potom, ako ho
Max odfotí, sa začne objavovať jej schopnosť. Samotný motýlí efekt ako koncept hovorí, o tom, že „aj malé veci môžu mať veľké následky“. Takže
v tejto hre si musí hráč dávať pozor na to, ako sa rozhoduje, pretože akékoľvek
najmenšie detaily môžu byť dôležité a ovplyvniť cestu ku koncu.
Čo sa týka grafiky, tak veľa ľudí o nej hovorí, že je zastaranejšia,
ale podľa môjho názoru to nie je až tak pravda. Netvrdím, že by bola dokonalá
oproti niektorým iným hrám s dokonalými detailmi a prepracovanými textúrami,
napriek tomu má svoje čaro a k tematike hry sa dokonalo hodí.
Vychádza z nej pocit maľby a umeleckosti. Farebnosť nie je prehnaná,
skôr je pri väčšine scén pocit ako keby mali na sebe taký „jesenný filter“
zapadajúceho slnka. Taktiež jemnému soundracku sa podľa mňa naozaj vytknúť nič
nedá, výborne sa hodí k hre a ideálne ju doplňuje. Jedinou slabšou stránkou
je, že dabing často nesedel a postavy mali stále podobný výraz na tvári a neboli
na nich vidieť emócie, aké počas hry vyjadrovali.
Podľa môjho názoru to je jedna úžasná hra plná emócií, zážitkov
a rozhodovania sa. Neraz som sa potrápila nad tým, akú odpoveď dať, či
sa tým niečo nepokazí a či je to určite to správne rozhodnutie. Donúti
premýšľať človeka nad tým, či by sa tak zachoval aj v skutočnom živote,
alebo len v rámci hry. Vďaka týmto rôznym veciam sa stala mojou najobľúbenejšou
hrou. Na prvý pohľad sa tam možno toho toľko nedeje, nie je tam toľko akcie ako
v iných hrách, ale práve to je mnohonásobne doplnené ozajstnými,
realistickými dialógmi, možnosťami a najmä príbehom a celkovou atmosférou
hry. Počas hrania by som ju síce niekedy nazvala „Tisíc spôsobov ako zachrániť Chloe“ (pretože má vždy
vynikajúce nápady, ktoré sa väčšinou pokazia, aby sme ju mohli zachrániť), no
vo výsledku mi to neprekážalo a samozrejme tam bolo aj mnoho iných hádanok. Je to zmes skvelého príbehu, nádhernej hudby a hlavne
emócií. Dojme nejedného človeka a dá sa tu nájsť mnoho odkazov na rôzne iné
seriály alebo filmy.
Zdroj:
http://life-is-strange.wikia.com/wiki/Life_is_Strange
https://en.wikipedia.org/wiki/Butterfly_effect
https://en.wikipedia.org/wiki/Dontnod_Entertainment
0 komentárov:
Zverejnenie komentára