• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

streda 23. novembra 2011

15:08 // by Anonymný // // 1 comment



Machinarium.


Už od začiatku Machinarium vštepuje hráčovi, že nejde o žiadnu zábavnú klikačku s hľadaním hotpostov, ale o poctivú adventúru s fungujúcim inventárom a kombinovaním predmetov v ňom. S hlavným hrdinom – malým robotom – sa zoznámite na netradičnom mieste, na smetisku. To by však nebolo nič netypické, keby nebol rozobratý. Ruka tu, noha tam. A prvý problém je na svete: zostaviť robota a vrátiť sa do veže, ktorá sa týči nad robotím mestom. Ako obvykle, cesta je tŕnistá, plná prekážok a neočakávaným problémov. Hra má dobrú grafiku a výtvarnú stránku. Jej plusom je prekrásna hnudba a rozprávanie príbehu bez použitia dabingu a cut-scén. Abstraktné svety sú už po niekoľko rokov druhým domovom malého nezávislého štúdia Amanita Design zo susedných Čiech. Dvojica jednohubiek Samorost si odniesla nejednu cenu, no s Machinarium majú autori vyššie ambície. Ide o plnohodnotnú point'n'click adventúru postavenú na pravidlách starej školy. Padlo majstrom Flashu semiačko na úrodnú pôdu? Machinarium nie je Samorost, odlišná herná mechanika predurčuje najnovšie dielko Amanitaf Design presne tým, ktorí vyrastali na hrách koncom 80-tych a začiatkom 90-tych rokov alebo nevedia prijať moderné trendy. Hra sa zubami nechtami drží tradícií žánru, ktorý už dávno nepíše herné dejiny. V Machinarium sa odráža nostalgická slabosť pre obdobie, kedy boli adventúry na vrchole. Okopírovaná stavba a náplň tradičných puzzlov z mnohých velikánov pôsobí na viacerých miestach silene, ako napríklad úplne zbytočná hádanka s replikovaním sekvencie zvukov z naladeného rádia v tesnom závere. Zároveň ide o ukážku toho, ako kedysi fungovali herné princípy. Amanita Design lišiacky vyriešili komunikačný jazyk hry, čím boli ušetrené prostriedky inak vynaložené na dabing. Roboti sa dorozumievajú bľabotaním tlmočeným formou komiksových animovaných bublín. Dozviete sa, že čierny gang zničil a ukradol nástroje hudobníkov na ulici, mrzák na vozíčku sa vám posťažuje na boľavé kĺby a že by sa mu zišli pokvapkať olejom a pod. Graficky znázornené zadania sú pochopené okamžite, rovnako ako komunikácia postavy s hráčom. Krútením hlavy na znak záporu alebo mykanie pliec nahrádza otravné a miliónkrát vypočuté formulky „To nejde urobiť.“ „Nemôžem to použiť.“ Po vstupe do mesta cez padací most, hra predkladá komplikovanejšiu sadu úloh a hádaniek ako prestrojenie za policajta. Za stúpajúcou krivkou obtiažnosti možno hľadať otvorenosť lokalít a aj fakt, že hotposty vykukujú iba vo vašej bezprostrednej blízkosti. Neblikajú, neupozorňujú na seba ani sa neobjavujú popisky, ak cez ne prejdete kurzorom. Postavička nechodí k hotpostom, vy k nim musíte prísť sami. Jemne sa tým naťahuje hracia doba, pretože ste prinútení kliknúť na čokoľvek podozrivé a opakovane prechádzať lokality, či vám niečo neuniklo. Logické problémy nemusia byť od počiatku jasne definované, resp. vysvetlené a tak dostáva priestor pixelhunting a učenie sa za behu alebo skúšanie všetkého na všetko. Čo sa v hrách nevidí, je zmena výzoru hrdinu, ktorá nemá len pasívny význam. Naťahovaním jeho telíčka dosiahnete na inak nedostupné predmety, naopak jeho zmenšením sa môžete pohybovať v odpadových rúrach. Zmena jeho výšky je ďalší z netradičných spôsobov, ktorý osviežuje hru, podobne ako časté vložky klasických puzzlov. Výborne sa dopĺňajú s klasickým zbieraním, kombinovaním a používaním predmetov a ich častý výskyt mení tempo hry. Okrem v úvode spomínaného otravného zvukového puzzlu ide o výborný mix doplňovačiek, bludísk či presúvania hracích kameňov. Aby toho nebolo málo, autori zakomponovali do čistej adventúry aj odvážne automatové minihry, jedna z nich vám odomkne aj návod, ak by ste sa cítili stratení. Svet robotov je iný, aký sme doposiaľ videli. Opotrebovaný, no funkčný, chladný, no nie bez emócií. Ručná práca je ručná práca pozadia, ale aj postavy majú jasne čitateľný charakter. Do prostredí bolo napumpovaných neskutočne veľa detailov, drobných animácií a fines oživujúcich opakované prechádzanie obrazoviek ako šmýkanie sa po zábradlí alebo postupné odkrývanie miestností budovy nahľadnutím cez okienko zatvorených dverí. Výbornému výtvarnému štýlu robí garde špičkové ozvučenie a čisté sample zvukov. Machinarium je avantgarda bojujúca zbraňami starej školy.



1 komentár:

  1. Machinarium sa mi veľmi páčilo či už po stránke grafickej alebo hrateľnostnej, i keď niektoré hádanky mi riadne dali zabrať, ale nakoniec som to dorazila bez návodu :D

    OdpovedaťOdstrániť