• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

nedeľa 13. novembra 2011

Sú hry formou umenia?

16:47 // by Peter Bača // // No comments


Táto otázka sa v herných kruhoch objavuje veľmi často. Existuje veľké množstvo názorov k danej problematike, na jednej strane je komunita ľudí, ktorá tvrdí, že hry by mali byť uznané ako umelecká forma a na strane druhej je komunita vyvracajúca ich tvrdenia. Ja osobne by som sa priklonil k strane, ktorá tvrdí, že videohry sú umenie a svoj názor sa pokúsim podporiť a pridať k tomu aj zopár príkladov.

1. Príbeh?
Dôležitou časťou hier je príbeh. Aj keď nie vždy, pretože existuje enormné množstvo bezmyšlienkových hier, v ktorých príbeh nehrá žiadnu úlohu, o to tu ale nejde. Ak sa bavíme o kvalitnejších tituloch s dobrým príbehom, tak je dôležitý prístup k tvorbe príbehu. Hry teda môžu byť založené na konkrétnej literárnej predlohe alebo môže byť príbeh vytvorený priamo pre hru. V prvom prípade to môžu byť teda hry využívajúce licenciu ako napríklad firma Ubisoft, ktorá pri svojich tituloch spolupracuje so známym americkým spisovateľom Tomom Clancym (príkladov by sa tu dalo samozrejme uviesť viac). V prípade druhom sa jedná o ľudí vytvárajúcich príbeh k hre bez predlohy. Dôvod prečo o tomto píšem je, že literatúra je predsa formou umenia a ak je implementovaná do hry nevytvára sa tým ešte niečo viac?



2. Vizuálne „orgie“
Čo tým chcem povedať? Vizuálna stránka je veľmi dôležitá pre dnešné hry. Narážam hlavne na to ako majú hry blízko k výtvarnému umeniu a to maliarstvu (grafický dizajn), sochárstvu (tvorba 3D modelov) a architektúre (tvorba máp a prostredí). Spojením týchto prvkov znovu dostávame istú formu umenia. Čiže tak isto ako v maliarstve aj tu treba mať istý nápad (skicu), ktorý sa ďalej opracováva a pridáva sa k nemu viac a viac vrstiev (farby, tvary) aby vzniklo finálne dielo. V sochárstve sa postupne začínajú formovať tvary a matéria- k tomu istému dochádza aj pri tvorbe hry (ibaže namiesto fyzického opracovávania materiálu sa tu model vytvára v grafickom programe). A nakoniec rovnako ako v architektúre aj v hre sa musia snažiť priniesť niečo nové/nevídané a zároveň aby to pôsobilo funkčne.



3. Hudba
Ak ste si mysleli, že budem spomínať hernú sériu Guitar Hero, v ktorej hráte na plastovú „gitaru“ s tlačidlami, tak sa mýlite. Skôr by som sa zameral na dôležitosť hudby v hrách. Má za úlohu buď dotvárať atmosféru alebo prispôsobiť sa aktuálnej situácii v hre (napr. rýchla a energická pri akčných sekvenciách). Význam je teda veľmi podobný ako vo filme. Aj tu zvykne dochádzať ku spolupráci významných hudobných skladateľov (napr. Hans Zimmer v hre Call of Duty: Modern Warfare II alebo Crysis 2) s hernými vývojármi.

4. Interakcia
Hra má ale jednu výhodu oproti ostatným (no nie všetkým) umeleckým formám kde je človek iba pasívnym pozorovateľom alebo poslucháčom a to tú, že je tu možnosť interakcie. Napríklad možnosť ovplyvňovať príbeh (napr. v RPG hrách) alebo ak to zoberieme všeobecne tak možnosť ovládania postavy, respektíve viacerých postáv. Toto sú prvky špecifické pre hry.

1+2+3+4=?
Čo teda vzniká spojením týchto 4 bodov? Jednoznačne vzniká hra ale nevzniká aj niečo viac? Dalo by sa povedať, že v niektorých prípadoch by mohlo vzniknúť interaktívne umenie. Uvediem ešte posledný príklad spojenia týchto 4 bodov. Tým príkladom je hra Bioshock- odohrávajúca sa v meste vybudovanom na dne mora. Čo sa príbehu týka tak asi najsilnejšou časťou je už len to, že tu autori dokázali vytvoriť úplne nové a odlišné prostredie (mesto) so svojou históriou. Hru charakterizuje silná atmosféra s hororovými prvkami dosiahnutá audiovizuálnym spracovaním. Práve voda je krásne graficky stvárnená a vytvára atmosféru stiesneného priestoru a dobová hudba (40te roky 20teho storočia) vám presne dáva pocit uveriteľnosti prostredia. Samotnú interakciu ani netreba popisovať, hráč tu má možnosť vylepšovať schopnosti svojej postavy a necháva ho robiť rozhodnutia v príbehu.



Na záver by som ešte spomenul, že nie všade majú problém pri otázke či je hra umeleckou formou. V Spojených štátoch od tohto roku platí zákon, podľa ktorého sú videohry formou umenia. "Videohry sú tvorivým, intelektuálnym a emocionálnym vyjadrením a v základoch rovnako humánnym ako každá iná forma umenia," zaznel verdikt súdu, ktorý uznal, že rovnako ako knihy, divadelné hry a filmy, aj videohry vyjadrujú myšlienku pomocou rovnakých prostriedkov (postavy, dialógy, dej, hudba) a majú príbuzné črty s ostatnými menovanými médiami a preto sa i na ne vzťahuje ochrana Prvého dodatku Ústavy Spojených štátov amerických.

0 komentárov:

Zverejnenie komentára