• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

pondelok 28. novembra 2011

Staré hry majú stále svoje čaro

13:25 // by Henrieta // // 1 comment


Spomínate si, ako ste ešte pred niekoľkými rokmi hrali staré hry v MS-DOS? Grafika bola veľmi jednoduchá a pípajúce zvuky k hrám sú nezabudnuteľné.


Bolo to pomerne nedávno, ale vývoj hier išiel dopredu neskutočným tempom. Grafika sa rapídne zlepšila, často je už veľmi podobná realite. Žiadna lepšia súčasná sa už nezaobíde bez desiatok mp3-ok s hudbou, ktorá je prehrávaná počas hry. Hry sa tiež často stali zložitejšími, získali nové prvky, ktoré majú hru urobiť atraktívnejšou.


Staré hry však stále majú svoje čaro. Svedčí o tom už aj množstvo odkazov ktoré na googli dostanete po zadaní hesla „staré hry“.


Už len na Slovensku je viacero stránok, ktoré tieto hry združujú a sú voľne stiahnuteľné. Samozrejme tieto hry nie sú schopné fungovať pod Windowsom. Na to je určená šikovná aplikácia DOSbox, ktorá je voľne stiahnuteľná na väčšine týchto stránok. Staré hry potom fungujú nielen pod Windows 2000 a XP, ale aj Vista a 7.


Čo je také čarovné na týchto hrách, že sú stále obľúbené? Môže ísť o nostalgiu, ktorá nám pripomína minulé roky, ale môže tiež ísť o nezaujatie novými hrami. Veď v podstate množstvo hier, ktoré sa dnes hrajú cez internet alebo mobil nie je oveľa zložitejších/iných ako tie, čo sú tu už dávno. Tak isto aj hry, ktoré sú prístupné vo Windowse sú značne jednoduché a to aj svojou grafikou a hudbou (alebo sú aj úplne bez zvuku) a napriek tomu sú stále súčasťou Windowsu a sú stále hrané.


Hra na to, aby bola dobrá nemusí byť ani zložitá, ani výrazne prepracovaná. Predstavme si teda niekoľko hier, ktoré očarili masy ľudí.


Dyna. Táto hra je dokonca veľmi podobná niektorým súčasným hrám a skrýva v sebe aj jednoduchý príbeh. Kozmonautovi unesú dievča a jeho úlohou je zachrániť ju. Hra prechádza cez 8 úrovní, pričom každá má 8 levelov. V poslednom je záverečný súboj kozmonauta so zloduchom. V každom leveli sa musí prebíjať cez steny, ktoré odpaľuje bombami. Stretáva po ceste rôzne príšery, ktoré musí zničiť a samozrejme si musí dať pozor, aby oni nezabili jeho. Po ceste zbiera rôzne vylepšenia ako napríklad možnosť položiť viac bômb naraz, väčší výbuch bomby, ktorý umožňoval ničiť viac stien naraz, možnosť prechádzať cez steny, rýchlejšiu chôdzu, či nový život. A to všetko v časovom limite. Cieľom je nájsť „domček“ - teleport a vojsť doňho, tak sa prechádza do ďalšieho levelu. Hru môžu hrať aj viacerí hráči proti sebe.


Supaplex. V tejto hre sa premeníte na oranžovú guľu, ktorá musí vyzbierať väčšinou všetky „trojkrúžky“ a dostať sa do cieľa. Po ceste sa musí vyhýbať bombám a tiež si musí dávať pozor, aby si bombu na hlavu nespustil sám. Vo vyšších leveloch sú aj „nožnice“, ktorým sa musí vyhnúť. Nožnice ho naháňajú a ak ho dostihnú, hra končí. Zabiť ich môže tak, že na ne zhodí bombu. Táto hra (alebo aspoň niektoré jej levely) je hlavne logického charakteru. Treba vymyslieť tú správnu cestu ktorou sa vybrať a v niektorých leveloch aj poukladať rôzne veci. )Treba sa však neustále hýbať, lebo keď sa dlho nehýbete začne byť unavený, zívať a nakoniec zaspí. Akýkoľvek pohyb ho však hneď zobudí.


Lemmings. Táto hra sa stala tiež veľkým hitom. Hra je logického charakteru. Do mapy začnú vpadávať „lumíci“ a vydávajú sa na svoju púť. Kam idú, tam jednoducho idú, majú teda samovražedné sklony. Úlohou hráča je priraďovať im určité schopnosti tak, aby lumíci prežili. Môžu napríklad liezť po stene, padnúť z vysokej výšky, prekopať sa zvoleným smerom, či postaviť schody, tiež môžu explodovať a vytvoriť tak cestu. Lumíci môžu zahynúť v láve, vo vode, v pasciach, môžu vypadnúť z mapy. Máp je v hre veľa a niektoré majú aj viacero vstupných a výstupných portálov.


Hry, ktoré sa prezentujú teraz, prekypujú detailnou prepracovanosťou a len málokto by sa dnes odvážil prezentovať ako novinku niečo tak jednoducho vyzerajúce ako pred dvadsiatimi rokmi. Veď už začínajúci programátor, či aj študent strednej školy, je schopný jednoduchú hru naprogramovať. Napriek tomu sú stále hrané. Myslím, že tomu vďačia hlavne svojím nápadom, hra musí byť zábavná, nejakým spôsobom hráča zaujať, a potom už samotné prepracovanie hry nemusí byť až tak dôležité.

1 komentár:

  1. Ja si spomínam na vajíčko Dizzy (tam som nikdy nevedela čo robiť xD), Whacky Wheels, Lost Vikings a spústu iných, ktorých si mená už nepamätám, to boli staré dobré časy :D aj dnes si zahrám tie klasiky.

    OdpovedaťOdstrániť