Pamätáte
si na predstavu o ľuďoch, ktorí hrajú počítačové hry spred dvadsiatich
rokov? Vlnené svetre, zlá pleť, popolníky na očiach a mastné vlasy? Časy
keď boli geekovia, hráči a ITčkári terčmi zlomyseľných vtipov sú
nenávratne preč. Herná kultúra preniká oveľa viac do mainstreemu a robí to
rýchlejšie, ako by si jej starší bratia, film a hudba stihli všimnúť.
O tom,
že hry sú oveľa bližšie masám, ako sa kedy dostali, svedčí hlavne množstvo
peňazí, ktoré sa do nich investujú. Dokonca rovnako ako vo filmovej
terminológii existujú A- čkové, B-čkové a aj úplne lowcostové herné tituly.
Viac peňazí na viac muziky
Debata
o obrovskom ekonomickom potenciáli, ktoré hry majú, sa opäť rozprúdila po
tom, ako sa objavili informácie s výdavkami na najnovšiu sériu kultovej
gangsterskej hry, Grand Theft Auto V.
Hra
prekonáva všetky doterajšie rekordy sumou, ktorá bola použitá na jej vývoj
a propagáciu. Neuveriteľných 265 miliónov dolárov (202 miliónov eur),
porazilo okrem všetkých hier minulosti aj takmer všetky dnešné hollywoodske
filmové trháky. V celej histórii hier a kinematografie bolo drahšie
len tretie pokračovanie Pirátov z Karibiku, ktorí stáli 300 miliónov
dolárov. GTA V tak prekonalo aj také vysoko rozpočtové trháky, ako Harry
Potter V, Inception, či Avatar.
Financie
vynaložené na GTA V v porovnaní s inými „trhákmi“ v histórii kinematografie
a hier (Zdroj grafu: wccftech.com)
Podľa slov vydavateľa zarobilo „GTAčko“ za prvý deň predaja 800 miliónov dolárov, čo je v prepočte 599 miliónov eur. Päťka tak prekonala nielen predaje za prvý deň spomedzi celej GTA rodiny, ale stala sa aj najrýchlejšie predávanou hrou v histórii. Prvenstvo jej však nezostalo dlho. Už v novembri ju v rámci predvianočného uvádzania na trh prekonala Call of Duty: Ghosts, ktorá za 24 hodín po vydaní zarobila vývojárom a distributérom 800 miliónov dolárov. Prvenstvo hry je však viac než sporné a dá sa označiť za šikovný marketingový ťah. Call of Duty do svojich počtov zarátala všetky kópie hry, ktoré boli dodané do distribúcie, zatiaľ čo GTA rátalo len s kusmi ktoré boli zákazníkom priamo predané. Každopádne, obe hry majú, čo sa predaja týka, obrovské čísla
O tom, že filmový priemysel zaostáva za herným už nejaký čas, svedčí to, že prvým filmom, ktorý miliardovú hranicu prekonal bol megaúspešný Avatar. Trvalo mu to „až“ 17 dní.
Zábavný priemysel sa spája
Na obrovský
komerčný úspech hier však na rozdiel od filmového, zareagovali známe značky
a ľahko potácajúci sa hudobný priemysel. Napríklad titulnú pesničku
k novej Call of Duty: Black Ops 2 s názvom Survival, naspieval známy
rapper Eminem. Producenti ho „vložili“ do hry a spevák vložil niekoľko
záberov z Call of Duty do svojho videoklipu. Šikovný product placement
z oboch strán. A to nesmieme zabudnúť ani na to, že aj herné postavy
majú radi známe značky. Či už ide o ich potravu, elektroniku, autá, či
šatstvo.
Zvyšujúca sa popularita hernej
kultúry na Slovensku
O tom,
že hry si nachádzajú cestu k oveľa väčšiemu množstvu užívateľov svedčí aj
narastajúca návštevnosť festivalov, ktoré sú zamerané na hernú kultúru. Ak
zoberieme do úvahy iba festival Game expo, ktorého piaty ročník sa konal
v roku 2013, môžeme vidieť, že krivka návštevnosti z roka na rok stúpa.
V roku 2010 navštívilo vtedy iba dvojdňový festival 5843 návštevníkov,
v roku 2011 ich bolo už na trojdňovom podujatí 7872 a v roku
2012 prišlo 9000 ľudí zaujímajúcich sa o hry. Kvôli nárastu počtu návštevníkov
sa zmenilo aj miesto konania festivalu. Prvý ročník prebiehal ešte
v maličkom Dome kultúry Dúbravka, no posledné ročníky sa presťahovali do
oveľa rozľahlejšieho Istropolisu.
Samozrejme
netreba zabúdať na oveľa väčší festival Anime SHOW, ktorý sa okrem hier aj venuje
japonskej kultúre, filmom, či seriálom.
Nie,
nehovorím o farebnej krabičke s kazetkami po ktorej túžilo mnoho z nás.
Je to prenosná „herná konzola“, ktorá môže slúžiť aj ako noviny, rádio, hudobný
prehrávač, či telefón. V podstate možnosť telefonovať je prvotná funkcia
dotykových smartfónov na ktorých si momentálne môžete zahrať tisíce rôznych
druhov hier. Od jednoduchých zábaviek na skrátenie cesty v električke typu
Bubbleshooter, až po tie, pri ktorých treba pohnúť rozumom
Hrá sa tak
už takmer každý. Aj tí s ktorými herný priemysel ešte pred 10-timi rokmi
vôbec nepočítal kupujú oblečenie, či zlepšováky schopností svojim charakterom.
Z herných konzol sa stali takmer rodinné doplnky obývačky a ovládať
ich často vedia aj tí najmenší členovia domácnosti. Herný priemysel dospel, už
nie je nepopulárnym stredoškolákom a pomaly ale isto zatieňuje ostatných
členov rodiny zábavného priemyslu.
0 komentárov:
Zverejnenie komentára