• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

štvrtok 16. januára 2014

Najmladšia dcéra zábavného priemyslu, HRA vyrástla

14:23 // by Unknown // // No comments


Pamätáte si na predstavu o ľuďoch, ktorí hrajú počítačové hry spred dvadsiatich rokov? Vlnené svetre, zlá pleť, popolníky na očiach a mastné vlasy? Časy keď boli geekovia, hráči a ITčkári terčmi zlomyseľných vtipov sú nenávratne preč. Herná kultúra preniká oveľa viac do mainstreemu a robí to rýchlejšie, ako by si jej starší bratia, film a hudba stihli všimnúť.

O tom, že hry sú oveľa bližšie masám, ako sa kedy dostali, svedčí hlavne množstvo peňazí, ktoré sa do nich investujú. Dokonca rovnako ako vo filmovej terminológii existujú A- čkové, B-čkové a aj úplne lowcostové herné tituly.

Viac peňazí na viac muziky

Debata o obrovskom ekonomickom potenciáli, ktoré hry majú, sa opäť rozprúdila po tom, ako sa objavili informácie s výdavkami na najnovšiu sériu kultovej gangsterskej hry, Grand Theft Auto V. 
Hra prekonáva všetky doterajšie rekordy sumou, ktorá bola použitá na jej vývoj a propagáciu. Neuveriteľných 265 miliónov dolárov (202 miliónov eur), porazilo okrem všetkých hier minulosti aj takmer všetky dnešné hollywoodske filmové trháky. V celej histórii hier a kinematografie bolo drahšie len tretie pokračovanie Pirátov z Karibiku, ktorí stáli 300 miliónov dolárov. GTA V tak prekonalo aj také vysoko rozpočtové trháky, ako Harry Potter V, Inception, či Avatar.   


Financie vynaložené na GTA V v porovnaní s inými „trhákmi“ v histórii kinematografie a hier (Zdroj grafu: wccftech.com)

O tom, že tieto peniaze neboli vynaložené nadarmo svedčia tržby, ktoré táto hra priniesla počas prvého dňa svojej komerčnej dostupnosti. Dlho očakávaná hra lámala rekordy už v počte predobjednávok, ale výsledné číslo možno prekvapilo aj samotných tvorcov.

Podľa slov vydavateľa zarobilo „GTAčko“ za prvý deň predaja 800 miliónov dolárov, čo je v prepočte 599 miliónov eur. Päťka tak prekonala nielen predaje za prvý deň spomedzi celej GTA rodiny, ale stala sa aj najrýchlejšie predávanou hrou v histórii. Prvenstvo jej však nezostalo dlho. Už v novembri ju v rámci predvianočného uvádzania na trh prekonala  Call of Duty: Ghosts, ktorá za 24 hodín po vydaní zarobila vývojárom a distributérom 800 miliónov dolárov. Prvenstvo hry je však viac než sporné a dá sa označiť za šikovný marketingový ťah. Call of Duty do svojich počtov zarátala všetky kópie hry, ktoré boli dodané do distribúcie, zatiaľ čo GTA rátalo len s kusmi ktoré boli zákazníkom priamo predané. Každopádne, obe hry majú, čo sa predaja týka, obrovské čísla

O tom, že filmový priemysel  zaostáva za herným už nejaký čas, svedčí to, že prvým filmom, ktorý miliardovú hranicu prekonal bol megaúspešný Avatar. Trvalo mu to „až“ 17 dní.

Zábavný priemysel sa spája

Na obrovský komerčný úspech hier však na rozdiel od filmového, zareagovali známe značky a ľahko potácajúci sa hudobný priemysel. Napríklad titulnú pesničku k novej Call of Duty: Black Ops 2 s názvom Survival, naspieval známy rapper Eminem. Producenti ho „vložili“ do hry a spevák vložil niekoľko záberov z Call of Duty do svojho videoklipu. Šikovný product placement z oboch strán. A to nesmieme zabudnúť ani na to, že aj herné postavy majú radi známe značky. Či už ide o ich potravu, elektroniku, autá, či šatstvo.

Zvyšujúca sa popularita hernej kultúry na Slovensku

O tom, že hry si nachádzajú cestu k oveľa väčšiemu množstvu užívateľov svedčí aj narastajúca návštevnosť festivalov, ktoré sú zamerané na hernú kultúru. Ak zoberieme do úvahy iba festival Game expo, ktorého piaty ročník sa konal v roku 2013, môžeme vidieť, že krivka návštevnosti z roka na rok stúpa. V roku 2010 navštívilo vtedy iba dvojdňový festival 5843 návštevníkov, v roku 2011 ich bolo už na trojdňovom podujatí 7872 a v roku 2012 prišlo 9000 ľudí zaujímajúcich sa o hry. Kvôli nárastu počtu návštevníkov sa zmenilo aj miesto konania festivalu. Prvý ročník prebiehal ešte v maličkom Dome kultúry Dúbravka, no posledné ročníky sa presťahovali do oveľa rozľahlejšieho Istropolisu.
Samozrejme netreba zabúdať na oveľa väčší festival Anime SHOW, ktorý sa okrem hier aj venuje japonskej kultúre, filmom, či seriálom.

Gameboy má takmer každý

Nie, nehovorím o farebnej krabičke s kazetkami po ktorej túžilo mnoho z nás. Je to prenosná „herná konzola“, ktorá môže slúžiť aj ako noviny, rádio, hudobný prehrávač, či telefón. V podstate možnosť telefonovať je prvotná funkcia dotykových smartfónov na ktorých si momentálne môžete zahrať tisíce rôznych druhov hier. Od jednoduchých zábaviek na skrátenie cesty v električke typu Bubbleshooter, až po tie, pri ktorých treba pohnúť rozumom
Hrá sa tak už takmer každý. Aj tí s ktorými herný priemysel ešte pred 10-timi rokmi vôbec nepočítal kupujú oblečenie, či zlepšováky schopností svojim charakterom. Z herných konzol sa stali takmer rodinné doplnky obývačky a ovládať ich často vedia aj tí najmenší členovia domácnosti. Herný priemysel dospel, už nie je nepopulárnym stredoškolákom a pomaly ale isto zatieňuje ostatných členov rodiny zábavného priemyslu.  



0 komentárov:

Zverejnenie komentára