• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

pondelok 6. januára 2014

Hry a Facebook

11:02 // by Unknown // // No comments

Pointou akejkoľvek sociálnej siete, fóra alebo webu je udržať na svojich stránkach používateľa čo najdlhšie. Vhodným príkladom je celosvetovo populárna sieť Facebook, ktorá okrem elementárnych  možností prepájania uživateľov, zdieľania a uploadovania statusov či fotiek, ponúka širokú škálu hier pre rôzne cieľové skupiny. Prinútiť hráča zotrvať pri hraní čo najdlhšie je bezpochýb hlavným cieľom ich vývojárov. Mnohí z nich sa sústredzujú práve na Facebook a výhody, ktoré ponúka. Tie však čerpajú paradoxne viac tvorcovia hier ako ich samotní užívatelia.

Žánre z klasického rozdelenia hier pre PC a herné konzoly nachádzame s minimálnymi rozdielmi aj tu. Sú to adventúry, stratégie, logické hry, simulátory, kartové hry atď. všetky zhromaždené v Centre aplikácii a zadarmo. Vyzerá to lákavo a až príliš jednoducho. Avšak až počas hrania sa prejaví dobre zamaskovaný obchodný model dokupovania ďalších funkcií a rozšírujúcich prvkov,akými sú najčastejšie suroviny slúžiace ako platidlo. Zvyčajne nejde o to si ich doslovne zakúpiť, hráč ich môže získať budovaním, vymieňaním tovaru a pod. Celý tento postup je však veľmi zdĺhavý. Narozdiel od klasických stratégií, kde jednoducho označíte plochu alebo objekty a vyberiete želanú akciu, tu na začiatku dostanete virtuálne mince a nejké suroviny, ktoré sa minú rýchlo a splnením pár úloh sa dostanete o úroveň ďalej. Pri triezvom pohľade na samotné možnosti hry zisťujete, že suroviny sa ťažia zdĺhavo, herné tempo začína byť pomalšie a objekty sú čoraz drahšie. Často sa dosť hráč nakliká, kým pozbiera úrodu, či vypraví vlak. Hlásenia, ktoré sa v priebehu hry objavujú netreba čítať, ale na ďaľšie pokračovanie v hre ich musíte potvrdiť.

Facebook o každom sebemenšom úspechu informuje prostredníctvom zdieľania, nielen medzi aktívnymi hráčmi, ale taktiež aj ostatným FB priateľmi, čo nejedenkrát vedie k blokovaniu týchto upozornení, ba dokonca k vymazaniu dotyčného zapáleného hráča z databázy priateľov. Každý z nás už asi zažil otravné hlásenia od hraniachtivého známeho, ktorý práve rozšíril svoj záhon na Farmville o ďaľšiu kukuricu. Tento systém zdieľania sa snažia vývojári v tejto sfére presadiť čo najviac. Slúži okrem iného ako pokus o vtiahnutie ďaľsích osôb registrovaných na sociálnej sieti do hier a zvýšiť tak ich popularitu.

Cenová politika na tomto poli nesmie chýbať. Ak sa totiž rozhodnete pokračovať v hre adekvátnym tempom, hranie už zadarmo nie je. Funguje to tak, aby za poplatok bol užívateľovi sprístupnený určitý obnos virtuálnych peňazí a čím väčší si zakúpi, tým viac atraktívnych bonusov získa. Na postup do ďalších levelov treba získavať priateľov, prostredníctvom ktorých sa dostanete k väčšej hracej ploche, či novým schopnostiam. Interaktivita je zameraná na spoločné budovanie, suroviny môžete dostať do daru alebo darovať, alebo ako som spomenula vyššie, zakúpiť si ich. Bohužiaľ zadarmo alebo bez zdieľania s FB priateľmi je hranie vo vyšších úrovniach nemožné.

Na druhej strane je celková grafika hier je na vysokej úrovni, herné pole je pestro animované, nie je potrebné nič inštalovať, internetový prehliadač úplne stačí. Ani rýchle internetové pripojenie po načítaní hry nie je nutnosťou. Hrať sa dá bez problémov aj na mobile, väčšina hier je sprístupnená pre operačný systém iOS a Android. Pre deti a príležitostných hráčov ide o príjemnú formu zahnania dlhej chvíle.

V predchádzajúcom roku  Facebook zverejnil rebríček dvadsiatichpiatich najpopulárnejších hier. Z dielne Zynga sa v ňom umiestnilo až šesť titulov, ani jeden však do prvej päťky, kde sa dostali menej známe spoločnosti. Do tohto rebríčka sa dostali len hry s aspoň stotisícovou základňou aktívnych užívateľov. Tí hlasovali o obľúbenosti priradením počtu hviezdičiek danej hre. Tématická rozmanitosť je naozaj široká, Facebook zaznamenal raketový vývin sociálnych hier v poslednom období. Vyberám prvú desiatku spolu s tvorcom hry v zátvorke. Je medzi nimi aj tá Vaša?:)


Zdroj: PC revue, vlastná skúsenosť

0 komentárov:

Zverejnenie komentára