• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

streda 8. januára 2014

Online Dračák aka poďme sa hrať na hrdinov cez internet

1:59 // by Bludička // // No comments


Kto si kedy pri čítaní alebo pozeraní nejakého fantasy, sci-fi, či akéhokoľvek iného príbehu neželal aspoň na chvíľku sa stať jeho súčasťou? Byť hrdinom s úžasnými schopnosťami, ktorý ochraňuje slabších alebo zlosynom, čo si ide za svojimi cieľmi? Môcť sa aspoň raz prejsť tajuplnými chodbami Rokfortu či kochať sa pohľadom na planiny Stredozeme? Toto všetko a omnoho viac sa dá a netreba k tomu nič viac ako svoju fantáziu a kamarátov, s ktorými sa tam vyberiete.. To a zopár listov papiera, ceruzku, kocky, pravidlá a hra sa môže začať!

Ako názov napovedá, v tomto príspevku sa budem venovať hraniu tzv. tabletop/pen-and-paper rolových hier online. Ja sama som ich veľkým fanúšikom a zanieteným hráčom, či už tradičným spôsobom hrania (naživo) alebo cez internet, pri čom ten druhý spôsob možno mnohý ani nepoznajú. Z vlastnej skúsenosti by som teda chcela priblížiť túto elektronickú formu a porovnať ju s tradičnou. Poďme si ale na začiatok vysvetliť, čo vlastne sú pen-and-paper rolové hry.



Hráč pri vytváraní postavy vymýšľa jej rasu, pohlavie,
povahu, schopnosti a iné vlastnosti a tie následne zapíše
do Denníka postavy (angl. Character sheet)
V skratke, je to taký typ rolových hier, kde hráč slovným opisom koná za svoju postavu a tým priamo ovplyvňuje dej príbehu. Tento opis sa musí držať istých pravidiel (Role-playing game system, vo voľnom preklade ako Systém hrania rolových hier), a taktiež by mal dbať na svoj role-play, čiže vcítenie sa do postavy a konať podľa jej charakteru. V rámci týchto pravidiel môžu hráči voľne improvizovať a môžu posúvať dej smerom akým sa im páči. Hráč, alebo hráči hrajú tieto postavy v príbehu, ktorý ovláda človek, nazývaný Pán Jaskyne (PJ) alebo po anglicky Dungeon Master (DM). Ten taktiež ovláda nehráčske postavy (Non-player character - NPC), ktoré fungujú ako istá kulisa, rôzni pomocníci alebo nepriatelia, ktorých môžu hráči v príbehu stretnúť. Tieto príbehy sú súčasťou dobrodružstiev, ktoré sa vo všeobecnosti nazývajú 'jaskyne', čo vychádza z minulosti, kedy sa odohrávali prevažne v jaskyniach a podzemných tuneloch. Čiže poradie je nasledovné: Pán jaskyne si vymyslí svet, v ktorom sa bude dobrodružstvo odohrávať (môže to byť už nejaký vopred vymyslený, ako napríklad svet Harryho Pottera, svet zo známych manuálov Dračej jaskyne (Dračí Doupě), Stredozem alebo aj úplne iný, nefantasy, možnosti sú skutočne neobmedzené), nájde si zopár hráčov, ktorí si vytvoria postavy (vymyslia jej charakter, schopnosti, prípadne aj históriu) a môže sa hrať. Najbežnejším spôsobom vyhodnocovania situácií je hod kockou (napr. pri boji), z čoho najviac sú využívané štvorstenná, šesťstenná, desaťstenná, dvadsaťstenná a percentuálna (vyzerá ako desaťstenná, ale čísla má po desiatkách, t.j. od 0 po 100).


Online verzia tabletop rolových hier sa v podstate veľmi neodlišuje. Tiež tu existuje PJ, ktorý vytvorí jaskyňu zasadenú do ľubovoľného sveta a hráči, ktorí si vytvoria postavy na základe istých pravidiel, ktoré určí PJ. Samotná hra sa však presúva do internetovej komunikácie, väčšinou sa jedná o fórum na to určené. Je možné hrať aj cez rôzne komunikačné programy, ale tie sa nevyužívajú tak často, lebo takéto sa môže stať chaotické a musia pri tom byť všetci online. To totiž nemusí byť pre každého vyhovujúce, nakoľko po hraní cez fórum siahajú ľudia aj preto, lebo nemajú čas na niekoľko hodinové sedenia. Ďalším dôvodom môže byť aj vzdialenosť medzi hráčmi znemožňujúca im pravidelné stretnutia naživo. Avšak mnohí siahajú po tejto forme hry aj z iných dôvodov, ktoré rozpíšem v časti kde porovnám klasický a online štýl hrania.


Na internete sa dá nájsť mnoho fór určených na hranie tabletop rolových hier, najčastejšie sa dajú nájsť pod popiskom 'Dračí doupě online'. Ako toto heslo napovedá, stránky sú skôr české než slovenské. Rovnako ako hráčske moduly (knihy, kde sú rozpísané pravidlá, svet a iné informácie potrebné pre hranie) aj stránky sa skôr tvoria u našich českých susedov. Nenechajte sa však pomýliť, hráčska komunita na Slovensku existuje a aktívne sa hrá. Aspoň teda v mojom okolí určite :).



Príklady existujúcich fór tohto typu: Abarin.cz, Andor.cz, Immortalfighters.net, Aragorn.cz, Darkage.cz a aby sa nemyslelo, že slovenské neexistujú tak aj Eragon-online.net, ktoré sa špecializuje na svet z rovnomenného románu Eragon.

Z môjho pohľadu je najpopulárnejšie fórum Abarin.cz. Na tomto fóre som aktívna hráčka, preto ho využijem na opísanie toho ako funguje tento spôsob hrania.
Začať hrať na fóre nie je žiadna alchýmia. Otvoríte si stránku, kliknete na 'registruj se' a vytvoríte si svoje konto, pod ktorým budete na fóre pôsobiť. Ak ste veľmi bezradní, môžte kliknúť na 'Nápověda' a tam nájdete odpovede na otázky všetkého druhu týkajúce sa hrania a celkového pôsobenia na stránke. Ak chcete pred hraním načerpať atmosféru, na úvodnej stránke nájdete poviedky uverejnené hráčmi Abarinu. Abarin tiež ponúka možnosť dostať sa ku obsahu starých, už uzavretých a zmazaných jaskýň. Rovnako sa však dá pozerať aj obsah jaskýň, ktoré sa práve hrajú a že ich nie je málo. Ako sa ale stať členom jednej z týchto jaskýň? Na to už treba trošku viac ako iba vymyslenie mena. Najprv si treba nájsť vhodné dobrodružstvo, teda jaskyňu, ktorá nás zaujme. Na to slúžia náborové miesta, teda 'Verbíř'. Tu PJ stručne opíše svet, prípadne načrtne zápletku jaskyne. Tiež sem vypíše aj očakávania od hráčov, t.j. približne aké postavy hľadá, očakávaná aktivita (xy príspevkov za týždeň) a iné drobnosti. Nábory sú rozdelené podľa úrovne hráčov, ktorým je jaskyňa určená, čiže nováčik sa nemusí báť, že nebude zvládať hranie. Na základe PJ-ových pravidiel si hráč vytvorí postavu (vymyslí jej meno, rasu, povolanie, schopnosti a nejakú stručnú minulosť), ktorý si následne na stránke pod svojím kontom založí a odošle ju do náboru. Keď postavu PJ schváli, tak ju príjme do jaskyne a hurá! Môžte sa vydať na svoju cestu za dobrodružstvom! Aby mal hráč prehľad o tom, či niekto napísal nový príspevok do jaskyne, môže si ju uložiť do panelu medzi obľúbené jaskyne.
Rozdiel medzi začiatočníckymi jaskyňami a tými pokročilejšími je zrejmý hlavne na hráčoch, ale aj na komplikovanosti príbehu. Postavy bývajú viac prepracované, hráč jej väčšinou vymyslí hlbšiu históriu a tiež jej dá motívy, prečo je tam kde je. Príspevky od pokročilejších hráčov bývajú dlhšie, opisnejšie a aj esteticky krajšie. Úroveň hráčov je viditeľná aj vďaka hviezdičkám, ktoré administrátori raz za čas udeľujú podľa hráčovej aktivity a odporúčania od skúsenejších hráčov. Ako sú hviezdičky rozdelené a za čo ich hráč dostane je vysvetlené v sekcii 'Level'.

Do jaskýň píše každý kedy môže, nikto nečaká, že budú všetci hráči naraz online. Abarinskí moderátori však raz za čas zorganizujú akciu s názvom 'RP večer', teda večery rolového hrania. Jedná sa o hru vo fóre otvorenom pre každého. Hráč hrá za svoje konto, nevytvára si samostatnú postavu. Svoju postavu jednoducho len predstaví a opíše vo svojom prvom príspevku. Hra trvá obvykle 5 až 6 hodín, hráči sa však môžu pripojiť či odpojiť prakticky kedykoľvek. Príspevky sú kratšie ako v bežných jaskyniach, nakoľko hráč reaguje hneď a stručnejšie. Témy sú vždy iné, každý večer je v podstate ukončený. O konaní RP večera sú hráči vždy vopred oboznámený na hlavnej stránke Abarinu.
Pri písaní do jaskyne si jednoducho vyberiete postavu, ktorú
tam máte zaregistrovanú a môžte písať svoj príspevok











Pri RP večeroch sa miesto konta postavy používa
konto hráča, zjednodušuje to pripojenie hráča do hry





















Aké sú teda výhody a nevýhody hrania online oproti tradičnému hraniu naživo? Začnime výhodami.

1.Čas
Rozhodne jedno z najväčších pozitív. Človek si môže zahrať Dračko (slangové pomenovanie tabletop rolových hier v našich končinách, zjavne pre veľký vplyv populárneho modulu Dračí doupě) aj keď nemá čas na niekoľko hodinové stretnutia s ostatnými hráčmi. Môže napísať príspevok kedykoľvek počas dňa či noci, dokonca aj v práci, keď vás nepristihne šéf :).
PJ (vľavo) a jeho hráči

2. Miesto
Rovnako ako čas tak aj miesto hrania je nespornou výhodou pre online hranie. Hráči môžu byť od seba vzdialení aj niekoľko kilometrov, no nič im nebráni v tom hrať cez internet. A na tom, či sa hráči poznajú len elektronicky alebo je to kamarát, čo sa odsťahoval, už naozaj nezáleží.


3. Stvárnenie postavy
Nie že by pri hraní zoči-voči hráči nevedeli stvárniť svoje postavy, ale sú isté role, ktoré sa trošku ťažšie predstavujú. A tým myslím napríklad zmenu pohlavia, rasy (elf, trpaslík, hobit, barbar, upír, ...) ale aj celkovo zmenu výzoru, akcent postavy a podobne. Keď si postavu predstavujeme len podľa jej popisu, prípadne obrázku, ktorý hráč poskytne, je to značne jednoduchšie, ako keď sa na jej hráča neustále pozeráme. Čím však netvrdím, že je to nemožné pri hraní naživo. Len je to kúsok náročnejšie a vyžaduje si to väčšiu porciu fantázie.


4. Precítenie/Myšlienky postavy
Opäť, netvrdím, že by toto hráči naživo nezvládli. Avšak keď má človek viac času a priestor na demonštrovanie charakteru jeho postavy, tak ho väčšinou využije (tento bod sa často krát týka hráčov na vyššej úrovni rolového hrania, no samozrejme, vždy sa dajú nájsť aj veľmi talentovaní nováčikovia). Tým myslím detailnejšie rozpísané pocity postavy, rovnako aj jej vnútorné dialógy, ktoré síce ostatné postavy nevidia a nepočujú (jedine teda, žeby bol v partii nejaký psyonik či telepat, hehe :), ale ostatným hráčom krásne dopĺňajú celkovú atmosféru hry. Nikde síce nie je napísané, že by toto nemohol hráč demonštrovať aj naživo, ale tak nejak to nerobí, alebo aspoň nie v takej miere akoby sa bol rozpísal na fóre.
Dalo by sa povedať, že toto ovplyvňuje aj fakt, že na fóre sa pri boji alebo iných situáciách menej hádže kockami a viac sa opisuje čo a ako postava robí. 

5. Tajné vedomosti
Je celkom časté, že niektoré postavy dostanú informácie, o ktorých ostatné postavy nevedia, a to či už
vďaka svojim schopnostiam, povolaniu (tajné správy pre špiónov) alebo len tým, že sa na chvíľu odlúči od družiny. Tu pri hraní naživo vždy vystáva otázka: ako túto informáciu danému hráčovi predať? PJ mu ju môže napísať na papier, ale ak sa jedná o dlhšiu správu tak to zaberá veľa času (prípadne v našej dobe digitálnej aj cez sms, ale to tiež chvíľu trvá a hlavne to narúša atmosféru hry). Druhá možnosť je odviesť si hráča nabok a povedať mu správu súkromne. Tu však vzniká riziko, že ostatní hráči sa počas čakania na ich návrat budú nudiť a môžu začať viesť neherné rozhovory, ktoré atmosfére tiež zrovna nepomáhajú (je pravda, že sa môžu baviť aj herne, ale potom zas musia obsah rozhovorov prerozprávať PJovi). Tretia, v mojej hráčskej skúsenosti najviac využívaná možnosť, je povedať informáciu hráčovi pred ostatnými a spoliehať sa buďto na hráčov, ktorí odohrajú, že ich postavy nič nevedia, alebo, že by im to tá postava aj tak prerozprávala. A presne na túto situáciu sú ideálne fóra s možnosťou šepkania medzi hráčmi. To znamená, že PJ alebo hráč napíše správu, ale odošle ju len tomu, kto ju má vedieť. A nakoľko sa aj tak hrá cez internet, nikoho netrápi, že sa s písaním správy navyše zdrží.


6. Prehľad
Keďže príspevky od hráčov a PJa sa nachádzajú pekne jedna za druhou (aj keď niekedy ich je nespočetne :), majú všetci prehľad kto kedy čo povedal alebo urobil. Zmenšuje sa tým šanca, že sa zabudne na niekoho akciu, čo sa môže stať najmä keď hrá viacero hráčov. Všetky informácie sa dajú dohľadať v príspevkoch a po premyslení sa na ne dá reagovať aj hromadne.
Čo sa ešte týka toho počtu hráčov, mohlo by sa zdať, že cez fórum PJ zvládne navigovať viac hráčov ako naživo. To je z časti pravda, avšak to vždy záleží aj od schopností PJa. No ani na fóre PJ nezvládne navigovať primnoho ľudí, aby sa totiž mohol každému venovať rovnako dobre, strávil by nad počítačom väčšinu svojho voľného času, čo by logicky nemalo veľmi zmysel. Preto počet hráčov neudávam ako samostatný bod.

7. Zálohovanie jaskyne
Tento bod nepriamo súvisí s bodom predchádzajúcim. Avšak teraz tým nemyslím len, možnosť spätne sa vrátiť ku starším príspevkom, kvôli svojmu nasledujúcemu príspevku. Písať na fórum totiž znamená aj to, že k nášmu spísanému dobrodružstvu sa môžme vrátiť aj o niekoľko rokov, dávno po jeho ukončení. Tento bod je však podmienený aj situáciou na samotnom fóre. Napríklad, ako som už vyššie spomínala, na Abarine je možnosť stiahnuť si už ukončené jaskyne a celé si ich prečítať, nakoľko sa tu robia pravidelné čistky neaktívnych jaskýň. Alebo, keby bol niekto veľmi akčný tak si môže celé dobrodružstvo postupne kopírovať do wordu :). Možné to je, stačí na to obyčajné vysvietenie textu -> ctr+c -> ctrl+v. Keď sa hrá naživo, tak sa všetko len hovorí a iba sem-tam sa čosi napíše. Preto nám veľa spomienok ostane iba v hlave. Aj keď oživovanie týchto spomienok je aspoň dobrá zámienka, prečo sa stretnúť so svojou starou partiou na kofole či na pive, čiže by som to nevnímala až tak negatívne :).

Nevýhody, respektíve výhody hrania zoči-voči.

Myslím, že je to jednoduché uhádnuť. Najväčšou výhodou hrania naživo je to, že hráme naživo :). Človek je tvor spoločenský a aj keď hranie cez fórum má svoje nesporné výhody, žiadny, aj keď bravúrny, príspevok nám nenahradí živý kontakt s kamarátmi. Aj keď niekedy kazia hru svojimi nehernými rečami, stále sú to naši kamaráti, ktorých by sme si nedali za nič na svete :).

Ale aby som spomenula aj zopár teoretických bodov:

1. Dynamika hrania
Keď sa hrá naživo, ostatní hráči reagujú na udalosti prakticky okamžite. Čo v praxi znamená, že za napr. 5 hodinové sedenie sa často krát odohrá omnoho viac ako za mesiac (alebo viac) hrania cez fórum.

2. Rýchla pomoc
Keď hráč potrebuje pomôcť, či už s tvorbou postavy alebo už samotnou mechanikou hry, alebo s čímkoľvek iným, pri hraní naživo sa jednoducho opýta spoluhráča a má odpoveď. Kde pri hraní cez internet pošleme správu, na ktorú nám odpoveď môže prísť o dosť neskôr (samozrejme, výnimkou je keď komunikujete online cez nejakého klienta, ale stále tú správu musíte napísať, čo pri rýchlych myšlienkach ide niekedy ťažko, najjednoduchšie je vždy opýtať sa ústne).

3. Atmosféra
Čo môže byť lepšie ako keď pri vstupe do temnej jaskyne vám v miestnosti horí iba sviečka a PJ tichým hlasom hovorí, čo okolo seba vidíte? Toto sú momenty, ktoré nám jednoducho hranie sám za počítačom neumožní. Áno, môžem si pustiť pri čítaní/písaní do pozadia atmosferickú hudbu a unášať sa na vlnách fantázie, ale nikdy to nebude mať rovnaké čaro.
Sem by som zaradila aj zvuk kociek. Možno to bude znieť zvláštne, ale kto neskúsil tak nevie. Jednoducho ten pocit neistoty pred hodom a nasledovaný radosťou z úspechu či smútkom/smiechom z neúspechu doprevádzaný zvukom kotúľajúcich sa kociek je na nezaplatenie :).

Moduly s pravidlami a opismi sveta hry
Dračí doupě.  Súčasť detstva mnohých
hráčov pen and paper rolových hier.
4. Nostalgia
Pre mnohých hráčov sú jednoducho tieto hráčske sedenia veľkou časťou ich detstva. Spomienky na to ako malí chlapci a dievčatá hrdinsky zabíjali obrov a drakov sú jednoducho niečo unikátne. Pretože jedna vec je, keď sa hráte sami s panáčikmi, ale druhá keď tieto dobrodružstvá zdieľate so svojimi kamarátmi. 

5. Živý kontakt s kamarátmi
Tento bod jednoducho predčí všetky nevýhody či výhody oboch typov hrania. Zdieľanie spoločných radostí  z úspechov alebo starostí z toho, čo ste to zase pokašlali, sa nedá ničím nahradiť, nech si hovorí kto chce, čo chce. 


Aj z vlastnej skúsenosti si teda dovolím tvrdiť, že aj keď hranie pen and paper rolových hier cez fórum má svoje nesporné výhody, vždy bude fungovať iba ako istý spôsob náhrady za hranie naživo. Cieľom tohto príspevku však nebolo ohodnotiť čo je lepšie a čo horšie, ja osobne mám veľmi rada oba spôsoby hrania a nechcela by som sa vzdať ani jedného.

A na záver ešte jeden vtipný o nás, rolových hráčoch :)



Zdroj: vlastná skúsenosť
Zdroj obrázkov: Dungeons and Dragons art, Guildwars 2 art, Legend of Zelda, www.abarin.cz, ww.memecenter.com, www.liamnee.com, www.outlandarts.com, Deviant art

0 komentárov:

Zverejnenie komentára