• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

piatok 9. decembra 2016

Vyobrazenia anjelských bytostí vo videohrách

3:59 // by Viktor F. //

Anjelské bytosti patria prevažne k predstavám vyskytujúcim sa v monoteistických náboženstvách. V európskom kultúrnom kontexte sa spájajú s kresťanstvom, k značnému nárastu prejavov týchto predstáv tu dochádzalo počas stredoveku. V kresťanstve predstavujú aj bojovníkov proti silám zla, padlým anjelom a iným démonickým bytostiam. Vyskytujú sa ale i v isláme či judaizme, kde zastávajú skôr neagresívne postavenie služobníkov božích. V isláme sú anjeli opisovaní ako stvorenia stvorené zo svetla, vykonávajúce priamu vôľu božiu.

Rôzne hry, prevažne v štýle fantasy, či ovplyvnené týmto štýlom, obsahujú anjelské bytosti. Cieľom tohto príspevku je poskytnúť pohľad na vybranú vzorku vizuálnej reprezentácie či aspoň textové opisy anjelských bytostí vo videohrách a porovnať ich k predstavám vyskytujúcim sa v spomínaných náboženstvách. Cieľovou vzorkou budú iba dve herné série, série Diablo a Heroes of Might and Magic, takže pôjde skôr o náčrt problematiky. Osobne ale dúfam, že tento príspevok čitateľovi i tak poskytne zaujímavé informácie či myšlienky.


Séria Diablo


V prvej hre Diablo (1997) sa nevyskytuje žiadna priama vizuálna reprezentácia anjelov. Je možné nájsť iba odkazy v rozhovoroch s NPC-čkami alebo v knihách. Anjeli sú tu opisovaní ako stvorenia zo svetla, bojovníci proti silám temnoty a zla, vedúci nekonečnú vojnu o svet. Tento koncept sa rozvíja aj medzi ľudí, ktorí sú potomkami anjelov a démonov, môžu si teda zvoliť, na čej strane budú. Viac o anjeloch ale zmienky nie je.

Zaujímavosťou je, že padlý anjel Izual, ktorý sa neskôr objaví v druhej a aj v tretej časti série, bol pôvodne zahrnutý aj tu v prvej časti. V procese vývoja hry ale Izuala napokon vystrihli a presunuli do druhej časti série. V herných súboroch ale stále existujú zmienky o Izualovi. Izual bol v Diablo opisovaný ako voľakedy mocný anjel, bojovník proti silám zla, ktorý niesol mocný meč nazývaný Azurewrath. V boji ho ale démoni lapili a hodili do temnej jamy, kde ho pekelný oheň spálil, až mu „všetko perie z krídel zhorelo a zostali mu iba zčernalé, kožovité krídla“. Jeho myseľ sa skazila a už viac nebol anjelom, ale padlým anjelom, bojovníkom temnoty. Za úlohu dostal naveky strážiť meč Azurewrath, ktorý bol stále zbraňou dobra. Hráč mal za úlohu nájsť a zničiť Izuala, a pravdepodobne získať Azurewrath späť, pre seba.

Izual v Diablo II. Izual v Diablo III.

V Diablo II (2000) sa už priamo vyskytuje archanjel Tyrael, ktorý je zobrazený ako svetelná bytosť s krídlami akoby z pohybujúcich sa lúčov svetla. V kontraste pôsobí jeho tvár, ktorá je temná a celá čierna, takže nevidieť žiadne kontúry. Nedovolí si ale priamo pomôcť hráčovi, pretože boj o svet ľudí (ktorý je mimo sveta anjelov a démonov) považujú anjeli za boj ľudí. Tyrael ale považuje toto rozhodnutie anjelov za nesprávne, preto sa snaží aspoň radiť hráčovi a predstavuje dobrý zdroj rôznych informácií. Tyrael je opisovaný aj ako zdatný bojovník proti silám zla, schopný boja s mečom. Hráč ho ale v akcii uvidí iba vo videách, a aj to v krátkosti.

Tyrael v Diablo II (v hre ako NPC).

V Diablo II sa vyskytuje aj Hadriel, anjel stojaci na stráži pred brlohom Diabla samotného (Chaos Sanctuary). Hráčovi ale poskytne iba varovanie, prípadne ho upozorní, že sa musí vrátiť, ak nesplnil predchádzajúcu príbehovú úlohu. Jeho vyobrazenie je podobné Tyrealovmu, jeho úloha je ale značne menšia ako Tyrealova. Z informácií z rozhovorov či kníh sa hráč dozvie opäť o večnom boji medzi anjelmi a démoni a postavení ľudí medzi nimi.

V Diablo III (2012) sa vracia Tyrael, ktorý sa už ale rozhodne naplno pomôcť hráčovi a ľudom, čím taktiež padne z nebies, padne ale medzi ľudí a nie medzi démonov ako Izual. Značnú časť hry pomáha hráčovi a aj bojuje po jeho strane s mečom. V jeho ľudskej podobe je človek s temnejším odtieňom pokožky. Na záver hry sa opäť stane archanjelom. Mimo neho sa tu vyskytujú aj iní anjeli a archanjeli, všetci ale majú podobné vyobrazenia svetlých bytostí s temnými, bezkontúrovými tvárami. Vyskytujú sa tu aj mnohí „obyčajní“ anjeli, ktorí majú ale len úlohu bojovníkov, bojujúcich na pozadí v hre. Zaujímavosťou je, že nebojujú mečmi, ale palcátmi. Z rozhovorov a kníh sa hráč môže dozvedieť viac o večnom boji medzi anjelmi a démonmi, a o pôvode ľudí na tomto svete. O prezentácii anjelov oproti Diablo II sa ale v zásade toho veľa nezmení.

Tyrael v Diablo III ako archanjel (vo videu).

Zaujímavosťou je rozšírenie Diablo III: Reaper of Souls (2014), kde zblúdilý a pomiatnutý archanjel Malthael začne zabíjať ľudí, pretože ich považuje za démonov (keďže ľudia vo svete Diablo sú potomkovia anjelov a démonov). Jeho zjav je podobný ostatným anjelom, ale má temnejšie rysy. Keďže sa už ale nedá neskôr považovať za anjela, tak sa pri ňom netreba obšírnejšie zastavovať.


Séria Heroes of Might and Magic


V prvých dvoch dieloch tejto série (1995 a 1996) nevystupujú anjeli vôbec, prichádzajú až s tretím dielom (1999). Keďže hra je ťahovou stratégiou a anjeli tu vystupujú v zásade „iba“ ako dostupná jednotka v boji, o ich príbehu toho veľa povedať nemožno. Vystupujú na strane ľudí, ktorí sú všetci bojovníci dobra a anjeli (a archanjeli, ich vylepšená verzia) sú ultimátnou jednotkou ľudí. Bojujú mečom, sú zobrazení antropomorfne s bielymi krídlami. V boji letia a majú bonus proti diablom (jednotka z inej frakcie). Archanjeli dokážu oživiť iné padlé jednotky v boji (pokiaľ sa jednalo o živé jednotky, nie nemrtvé napríklad). Táto predstava sa následne tiahne naprieč celou sériou, kde anjeli či archanjeli vystupujú ako bojovníci na strane ľudí a majú podobné zobrazenia.

Anjel v HoMaM III. Archanjel v HoMaM III.

Anjel v HoMaM IV. Archanjel v HoMaM V.


Záver


Z ponúknutých predstáv možno usúdiť, že anjeli sú zobrazovaní ako antropomorfní bojovníci s bielymi krídlami na strane dobra (aj keď reč o božích bojovníkoch je pomlčaná). Často je ich zbraňou meč a majú žiarivú zbroj (napríklad zlatú), azda po vzoru archanjela Michaela z kresťanstva, ktorý bojuje proti démonom. Keďže asi práve akčnosť anjelov v hrách spôsobuje, že „musia“ bojovať, tak meč je pre nich „ideálnou voľbou“. V Diablo III sa ale vyskytujú i s palcátmi, tento vplyv môže byť z predstavy tupých zbraní ako ideálnych zbraní proti nemrtvým stvoreniam v niektorých fantasy svetoch (a potom aj paladinovia ich často používajú). Anjeli často bojujú práve na strane ľudí, alebo im aspoň pomáhajú.

Archanjel Michael odháňa Satana. Guido Reni, 1636.
Kostol Santa Maria della Concezione, Rím.

Ako bolo spomenuté v úvode, tento príspevok je skôr náčrtom predstáv o anjeloch v hrách. Bolo by sa možné pozrieť na viacero hier, i z rôznych štýlov (napríklad manga a anime). Osobne si myslím, že predstavy by boli výrazne podobné. Rôzny prenos predstáv o anjeloch do hier a ich reprezentácie v nich ale iste tvoria zaujímavú tému.

Úvodný obrázok: Vyobrazenie anjela, detail. Burne-Jones, Flageolet, 1878.