• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

štvrtok 8. decembra 2016

World of Warcraft a severská mytológia

23:01 // by Unknown // // No comments

Všimla som si, že v poslednom čase nastal akýsi revival severskej mytológie, či už sa to týka rôznych novopohanských hnutí, filmov, seriálov alebo hier. Veľa obchodov predáva tričká so severskými motívmi a pomerne bežne sa dajú zohnať rôzne amulety, napríklad Thorove kladivá. Prvky tejto mytológie prenikli aj do svetoznámej hry World of Warcraft.


World of Warcraft (ďalej už len „WoW“) je MMORPG s miliónmi fanúšikov, prvýkrát bola vydaná v roku 2004 a odvtedy vyšlo 6 datadiskov. Hráč má možnosť svoje herné zážitky prežívať vo vymyslenom svete Azeroth, ktorý má svoju vlastnú bohatú históriu, svojich obyvateľov a mytológiu. V Azerothe existujú rôzne rasy so svojimi vlastnými náboženstvami a uctievajúce rôzne sily a božstvá. Vyskytujú sa tu rôzne viac či menej významné postavy a prvky prebraté zo severskej mytológie. Tieto postavy majú častokrát trochu zmenené mená oproti ich severským originálom, ale svojimi vlastnosťami alebo činmi na nich jasne odkazujú. Vo WoW existuje skupina postáv, akýchsi strážcov, ktorí dohliadajú na Azeroth a ich ekvivalent sa dá nájsť v severských božstvách.

Odin
Odyn
Ako prvým začnem Odynom. V severskej mytológii bol Odin hlavným bohom a bohom múdrosti, vojny, smrti, liečenia a iných vecí. Je zobrazovaný ako jednooký (jedno oko vymenil za múdrosť), sprevádzaný dvoma havranmi Huginnom a Munninom, slúžili mu valkýri, ktoré sprevádzali padlých bojovníkov, ktorí si to zaslúžili, do Valhally, hodovnej siene. Vo WoW podobne ako v severských mýtoch je zobrazovaný ako jednooký a bradatý a hráč ho prvýkrát stretáva prestrojeného za starca – v severských mýtoch putoval často v tomto prevleku po Zemi – sprevádzaného už vyššie spomínanými havranmi Huginnom a Munninom. Vo WoW sa nachádza v takzvaných Halls of Valor, čo je ekvivalent Vallhaly, kde putujú duše padlých vrykulov. Vrykulovia sú špecifická rasa, ktorá je podobná ľudom, ibaže sú omnoho väčší a s veľmi jasnou severskou kultúrou – majú typické vikingské lode drakkary, architektúru, brnenia a výzor. Rovnako ako v mytológii, aj v hre vládne Odyn valkýram, ktoré sú tu podobne ako v severských mýtoch zobrazené ako ženské ozbrojené bytosti s krídlami, sprevádzajúce duše padlých.

Thorim

Thor
Ďalší je Thorim, odkazujúci na severského boha Thora a jeho manželka (aj v hre aj v mytológii) Sif. Je to boh hromu, blesku a má typickú zbraň kladivo Mjölnir. Aj vo WoW je zobrazený obklopený bleskami a v ruke drží kladivo. Vo WoW (rovnako ako v niektorých filmoch) je to brat strážcu Lokena, aj keď v mýtoch sa nespomínalo, že by bol bratom boha Lokiho.

Loken alebo severský Loki mal v mýtoch trochu rozporuplné úlohy – niekedy bohom a ľuďom škodil a niekedy pomáhal. Dal by sa označiť slovom „trickster“. V mýtoch je brat Odina, boh alebo obor, alebo polo-boh a polo-obor. Vo WoW je bratom Thorima a je skazený Starými bohmi (temné mocnosti, ktoré požierajú svety), zabije Sif a dalo by sa povedať, že tiež nie je čisto pozitívnou alebo negatívnou postavou.

Tyr
Týr
Ďalšou zaujímavou postavou je Tyr. Týr bol v severskej mytológii bohom práva, poriadku a hrdinskej slávy. V mýtoch obetoval svoju ruku, aby bohovia mohli spútať vlka Fenrira, ktorý požieral všetko vo svojom okolí a tým sa stále zväčšoval. Tyr vo WoW pomôže poraziť Galakronda, obrovského protodraka, ktorý sa podobne ako Fenrir neustále zväčšoval a rovnako mu odhryzne ruku. Neskôr si chýbajúcu končatinu nahradí striebornou rukou a neskôr je založený rád paladinov „Order of the Silver Hand“, čo môže byť prepojenie na to, že bol bohom poriadku a práva. (paladinovia sú často spájaní so spravodlivosťou a poriadkom).

Taktiež sa v hre nachádza Freya, ktorá zaplnila Azeroth životom. V severskej mytológii bola Freyja bohyňou života, plodnosti a lásky.

Okrem týchto strážcov dohliadajúcich na Azeroth je vo WoW aj veľa iných postáv spojených so severskou mytológiou. Už spomínaný seversky ladený národ vrykulov, vlci  Skoll a Hati (v mýtoch sú to vlci, ktorí naháňajú a snažia sa zožrať Slnko a Mesiac). Taktiež v poslednom datadisku je významná postava Helyi, ktorá je odkazom na severskú Hel, vládkyňu podsvetia. Aj v hre, aj v mýtoch vládne Helheimu, ríši mŕtvych, kde sa dostávajú duše tých, čo nezomreli hrdinskou smrťou (vo WoW sa to týka vrykulov, ktorí neboli hodní Halls of Valor/Valhally) a oba vstupy do podsvetia stráži pes alebo vlk Garm. Taktiež je tam veľa postáv zo ság ako Ragnar, Lagertha a iní.

Halls of Valor vo World of Warcraft
Toto je iba pár príkladov prepojenia hry World of Warcraft so severskou mytológiou. Určite je ich tam omnoho viac, ale toto sú tie najvýraznejšie, ktoré som si počas hrania všimla. Osobne si myslím, že hru zaujímavo ozvláštňujú a keďže mám rada severskú mytológiu, tak ma vždy istým spôsobom poteší, keď tam niečo takéto nájdem.

0 komentárov:

Zverejnenie komentára