Stará dobrá hra...aj vy ste si už niekedy povedali túto
frázu? Je vám ľúto, že si svoju obľúbenú hru na počítači už nezahráte? Nuž,
tvorcovia hier na nás nezištne myslia...alebo nie?
Všetky Call of Duty I verzie až po poslednú z roku 2015,
posledné diely sérií Grid a NFS pretekajúca sa o najhorší arkádový jazdný model
a najprimitívnejší príbeh. The Sims bez života, tony lacných kópií Minecraftu,
zombie co-op alebo survival a simulátorov simulujúcich aj samotný simulátor.
Hry môžeme počítať na stovky, no napriek tomu nemáme čo hrať! Pomaly všetko je
na jedno kopyto. Naše oči sa preto prosebne upierajú na police plné klasiky a
skutočnej kvality. Icewind Dale, NFS 3: Hot Pursuit a Underground 2, BF2, Unreal,
Red Alert 2 alebo Polda. Nastal čas oprášiť skutočné „herné pecky”. Po chvíli
nostalgie, kedy aj slza z oka vyhŕkla, si však uvedomíme, že väčšinu týchto
titulov si už na nových operačných systémoch nezahráme ani s podporou viacerých
aplikácii alebo programov.
Presne to
isté vedia aj mnohí vydavatelia a tvorcovia počítačových hier, ktorý v tom
vidia ďalšiu príležitosť po vlne DLC, ako vytiahnuť z nás - hráčov ešte viac
peňazí. V posledných rokoch sa objavilo na trhu viacero „prerábok” alebo po
anglicky „remakes“ či „remasters“ pôvodných hier, reštartov sérií alebo titulov
s prívlastkom HD. Wow! Konečne si zahráme to, čo už vlastne máme...O kvalite
tohto typu hier možno polemizovať.
Herná séria Tomb
Raider zažila už dvojnásobný reštart a jeden remake. Fanúšikov potešil skutočne
kvalitný remake prvého dielu. Ja som mala najväčšiu radosť z remake
legendárneho Grim Fandango. Za slušný peniaz som sa predsa mohla vrátiť do
svojho detstva. Veď ako sa vraví: „No, nekúp to“.
To sa už však nedá povedať o Half-Life: Source o Valve.
Hráči očakávali geniálny remake, no namiesto toho prišiel iba akýsi polotovar s
efektmi enginu Source. Skutočný remake tejto legendy pod názvom Black Mesa
vytvorili až amatéri, a tým zosmiešnili stovky programátorov vo Valve, ktorí
ich nakoniec sami najali.
Na
popularite značky sa snažili zarobiť aj
ďalšie štúdiá a preto sme sa dočkali aj Stronghold HD alebo Age of Empires 2
HD. Kým prvá menovaná značka kvalitatívne upadala, Age of Empires sa dočkal
viacerých úspešných pokračovaní. Autori HD edícií pôvodne možno zamýšľali
remake, no podľa všetkého to bolo v období nejakého športového podujatia ako sú
majstrovstvá sveta vo futbale alebo hokeji, a tak rýchlo prispôsobili
rozlíšenia na širokouhlé monitory, a čo najskôr sadli do baru sledovať zápas.
Človek by si povedal, že aspoň na tom nič nepokazili, no opak je pravdou. Kým
so Strongholdom HD hráči nemali problémy, hráči AoE 2 HD neverili vlastním
očiam. Programátori totiž zabudli na umelú inteligenciu. Čiže v náhodne
vygenerovanej hre (skirmish) to vyzeralo asi takto: po nastavení strednej alebo
vysokej obtiažnosti si budujete armádu s očakávaním nájazdov nepriateľa, ale
ten nechodí a nechodí ako električky po Starom moste v Bratislave. Opatrne
skúmate mapu, až to monštrum objavíte a zistíte, že sa nejedná o žiadne
monštrum, ale „zabugovaný“ šok. Kým vy ste sa rozvinuli do štvrtej doby, umelá
inteligencia si nedokázala ani zasiať napoly. Autori si samozrejme za svoju
náročnú prácu vypýtali slušný honorár, keď jeden kus sa predával za 20 eur.
Obdobným
spôsobom trpia aj hráči konzolových hier. Ak sa nám niečo hrá dobre, respektíve
páči, tak nebudeme zbytočne prechádzať na niečo nové, ako v prípade športových
sérií od EA, ktoré každý rok sľubujú revolúciu, no sotva sa dá hovoriť o
evolúcii. Tri z prvých modelov pre PlayStation 3 (20GB, 60GB a 80GB)
čiastočne umožňovali spätnú kompatibilitu, no ďalšie už nie. Prečo? V prípade
PlayStation 4 namiesto spätnej kompatibility SONY vyrukovalo s HD verziami hier
z predchádzajúcich ročníkov. Spomeniem príklad za všetky príklady, a to
The Last of Us. Veru, aj takto sa zrejme snažia herné štúdiá vymámiť z hráčov
čo najviac peňazí.
Našťastie existujú na svete aj
nadšenci (programátori amatéri), ktorí skutočne milujú hry a určité herné
značky, prípadne hrdinov. Svojou amatérskou tvorbou dokážu prekvapiť a súčasne
zahanbiť profesionálov. Ale kto vie, s čím príde herný priemysel
nabudúce...
Jednoznačne áno na túto tému, je to pre mňa radosť vidieť staré hry v krajšom spracovaní!
OdpovedaťOdstrániť