• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

piatok 18. decembra 2015

Hudba v počítačových hrách

14:36 // by Unknown // // No comments



Málokto si dnes dokáže predstaviť film bez hudby, ktorá nás počas pozerania sprevádza. No čo takto hudba v počítačových hrách? Akým spôsobom vplýva na atmosféru a na samotného hráča? Tí z nás, ktorí nejaké hry hrali vedia, že herný soundtrack, pôvodne obmedzený na jednoduchšie melódie je už v dnešnej dobe rovnako dôležitý, ako hudba spojená s televíziou a filmom. Herná hudba je často v orchestrálnom prevedení a majestátnosť jej rozhodne nechýba. Skvelým príkladom je soundtrack k The Elder Scrolls V: Skyrim. Titulná skladba Dragonborn u mnohých hráčov vyvoláva zimomriavky. Autorom je americký skladateľ, Jeremy Soule.


Hry sa okrem hrateľnosti sústreďujú aj na rozprávanie príbehu, preto efektívne využitie hudby vytvorí napätie, umocní zážitok a zvýrazní emocionálny tón scény rovnako ako vo filme. Mnohým scénam by bez adekvátnej hudby chýbala hĺbka a nemali by na hráča požadovaný efekt. Možno ste sa stretli s videami, pri ktorých autor vezme konkrétnu scénu z filmu, seriálu či hry a do pozadia pustí úplne inú hudbu, zvyčajne za parodickým účelom a s cieľom vytvoriť vtip. Tento príklad výborne znázorňuje dôležitosť hudby pri emocionálnom stotožnení sa. Hudba má v hre taktiež užitočnú funkciu pre hráča. Indikuje, kedy sa blíži nebezpečenstvo, líši sa v priateľskej a nepriateľskej zóne a podobne.

Popri hudbe slúžiacej ako zvuková kulisa, ktorá sa mení v závislosti od prostredia a situácie, sa často stretneme aj s piesňami vytvorenými priamo na interpretáciu konkrétnou postavou. Tieto piesne sú zvyčajne variácie pôvodného inštrumentálneho soundtracku s pridaným textom. Ako príklad na tento jav uvediem hru Dragon Age: Inquisition, kde postava Maryden Halewell svojim spevom spríjemňuje posedenie v taverne. Hlas jej zapožičala speváčka s ruským pôvodom, Elizaveta Khripounova. Piesne sú často plné nostalgie a poskytujú hráčovi priestor zamyslieť sa nad rozhodnutiami, ktoré v hre urobil. Texty v nich podčiarkujú význam ešte výraznejšie.



Okrem inštrumentálnych soundtrackov môžeme v hrách samozrejme počuť aj piesne od známych interpretov. Ak sa však hra odohráva v inom období či inej realite ako je tá naša, treba k hudbe pristúpiť aj kreatívnym spôsobom. To sa nepochybne podarilo tvorcom hry Bioshock Infinite, kde známu pieseň z osemdesiatych rokov, Everybody Wants To Rule The World od Tears for Fears (ktorú môžete poznať aj z traileru na Assassin’s Creed: Unity v podaní speváčky Lorde), upravili do podoby, ktorá by pokojne obstála v roku 1912, kedy sa príbeh odohráva. 



V tejto hre taktiež nájdeme unikátne prevedenie skladby Tainted Love od Glorie Jones, ktorá je v súčastnosti známejšia v podaní skupiny Soft Cell, či Marilyna Mansona, alebo pieseň Girls Just Want To Have Fun od Cyndi Lauper. Ak by vám populárne piesne v hre boli málo, stretnete sa tu aj s verziou kresťanskej hymny, napísanej v roku 1907 – Will the Circle Be Unbroken. Táto skladba bola v priebehu rokov taktiež prespievaná rôznymi interpretmi, medzi nimi aj Johnny Cash či Bob Dylan.

Existujú samozrejme aj hry, kde je hudba kľúčovým nástrojom, ako napríklad Guitar Hero či Rock Band. Tie dovoľujú hráčovi simulovať hru na hudobné nástroje a svojim výkonom udržiavať pozornosť publika. Keďže tieto hry nie sú založené na príbehu a ide najmä o odomykanie známych rockových piesní na rôznych obtiažnostiach, hudba je využitá odlišným, no zaujímavým spôsobom, ktorý poskytne hráčovi hodiny zábavy.

Na záver môžem skonštatovať, že hry v súčasnosti ponúkajú hudbe veľký priestor. Dokáže zázraky s atmosférou, vie zabaviť a dá sa s ňou kreatívne pracovať. Sofistikovanosť elektronickej zábavy má za sebou dlhú cestu a hudba je jej neodmysliteľnou súčasťou. 

0 komentárov:

Zverejnenie komentára