Málokto
si dnes dokáže predstaviť film bez hudby, ktorá nás počas pozerania sprevádza.
No čo takto hudba v počítačových hrách? Akým spôsobom vplýva na atmosféru
a na samotného hráča? Tí z nás, ktorí nejaké hry hrali vedia, že
herný soundtrack, pôvodne obmedzený na jednoduchšie melódie je už v dnešnej
dobe rovnako dôležitý, ako hudba spojená s televíziou a filmom. Herná
hudba je často v orchestrálnom prevedení a majestátnosť jej rozhodne
nechýba. Skvelým príkladom je soundtrack k The Elder Scrolls V: Skyrim. Titulná skladba Dragonborn u mnohých hráčov vyvoláva
zimomriavky. Autorom je americký skladateľ, Jeremy Soule.
Hry
sa okrem hrateľnosti sústreďujú aj na rozprávanie príbehu, preto efektívne
využitie hudby vytvorí napätie, umocní zážitok a zvýrazní emocionálny tón
scény rovnako ako vo filme. Mnohým scénam by bez adekvátnej hudby chýbala hĺbka
a nemali by na hráča požadovaný efekt. Možno ste sa stretli s videami,
pri ktorých autor vezme konkrétnu scénu z filmu, seriálu či hry a do pozadia
pustí úplne inú hudbu, zvyčajne za parodickým účelom a s cieľom vytvoriť
vtip. Tento príklad výborne znázorňuje dôležitosť hudby pri emocionálnom
stotožnení sa. Hudba má v hre taktiež užitočnú funkciu pre hráča. Indikuje,
kedy sa blíži nebezpečenstvo, líši sa v priateľskej a nepriateľskej zóne
a podobne.
Popri
hudbe slúžiacej ako zvuková kulisa, ktorá sa mení v závislosti od
prostredia a situácie, sa často stretneme aj s piesňami vytvorenými
priamo na interpretáciu konkrétnou postavou. Tieto piesne sú zvyčajne variácie
pôvodného inštrumentálneho soundtracku s pridaným textom. Ako príklad na
tento jav uvediem hru Dragon Age:
Inquisition, kde postava Maryden Halewell svojim spevom spríjemňuje posedenie
v taverne. Hlas jej zapožičala speváčka s ruským pôvodom, Elizaveta
Khripounova. Piesne sú často plné nostalgie a poskytujú hráčovi priestor
zamyslieť sa nad rozhodnutiami, ktoré v hre urobil. Texty v nich podčiarkujú
význam ešte výraznejšie.
Okrem
inštrumentálnych soundtrackov môžeme v hrách samozrejme počuť aj piesne od
známych interpretov. Ak sa však hra odohráva v inom období či inej realite
ako je tá naša, treba k hudbe pristúpiť aj kreatívnym spôsobom. To sa
nepochybne podarilo tvorcom hry Bioshock
Infinite, kde známu pieseň z osemdesiatych rokov, Everybody Wants To
Rule The World od Tears for Fears (ktorú môžete poznať aj z traileru na Assassin’s Creed: Unity v podaní speváčky
Lorde), upravili do podoby, ktorá by pokojne obstála v roku 1912, kedy sa
príbeh odohráva.
V tejto hre taktiež nájdeme unikátne prevedenie skladby Tainted Love od
Glorie Jones, ktorá je v súčastnosti známejšia v podaní skupiny Soft Cell,
či Marilyna Mansona, alebo pieseň Girls Just Want To Have Fun od Cyndi Lauper. Ak
by vám populárne piesne v hre boli málo, stretnete sa tu aj s verziou
kresťanskej hymny, napísanej v roku 1907 – Will the Circle Be Unbroken. Táto
skladba bola v priebehu rokov taktiež prespievaná rôznymi interpretmi,
medzi nimi aj Johnny Cash či Bob Dylan.
Existujú
samozrejme aj hry, kde je hudba kľúčovým nástrojom, ako napríklad Guitar Hero či Rock Band. Tie dovoľujú hráčovi simulovať hru na hudobné nástroje a svojim
výkonom udržiavať pozornosť publika. Keďže tieto hry nie sú založené na príbehu
a ide najmä o odomykanie známych rockových piesní na rôznych
obtiažnostiach, hudba je využitá odlišným, no zaujímavým spôsobom, ktorý
poskytne hráčovi hodiny zábavy.
Na
záver môžem skonštatovať, že hry v súčasnosti ponúkajú hudbe veľký
priestor. Dokáže zázraky s atmosférou, vie zabaviť a dá sa s ňou
kreatívne pracovať. Sofistikovanosť elektronickej zábavy má za sebou dlhú cestu
a hudba je jej neodmysliteľnou súčasťou.
0 komentárov:
Zverejnenie komentára