• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

sobota 19. decembra 2015

Total War - učíme históriu hrou

9:26 // by Unknown // // No comments

Milujem Total War. Celá strategická séria, všetky diely, ktoré som hral (nemal som tú česť so Shogun alebo Atilla) ma vždy bavili a dali mi desiatky hodín zábavy. A neraz mi napadlo, že takto nás mali učiť dejiny Rímskej ríše, stredovek, Napoleonské vojny alebo vlastne čokoľvek. Veď v učebniciach sme mali pramálo ilustrácií a na dokumentárne filmy nebol čas. Nesnažili sa nám ukázať ako sa bojovalo. Bitka pri Waterloo sa proste stala, Francúzi prehrali. Nepovedali nám, že Wellington ukryl vojakov za násyp, predstieral ústup a keď Napoleonova Stará garda išla do útoku, Briti sa vynorili zo zeme a zničujúcou salvou zmietli elitu francúzskej armády na ústup.

Mňa vždy zaujímala história. Čítal som množstvo kníh, videl veľa dokumentov, či historických filmov. O hrách nehovoriac. A tak som si na rozdiel od väčšiny spolužiakov na základnej škole, či gymnáziu vedel predstaviť, ako vyzerala mušketa, ako vyzerali Rímsky vojaci ako asi prebiehal boj v stredoveku. A to ma privádza k pôvodnej myšlienke: Total War by mala mať okrem iných nálepiek aj štítok Vzdelávacia hra.

Áno ja viem. Je veľmi veľa hier ktoré podobné veci učia, aj mnohé ďalšie. Veď existujú štúdiá, ktorá sa venujú vyslovene vzdelávacím hrám pre deti. Nehovoriac o desiatkach a desiatkach ďalších hier, ktoré to či ono naučia. A toho už ani nespomínam vedecky dokázané pozitívne vplyvy, ktoré má každá hra: ako zlepšenie postrehu, reflexov, koordinácie ruky a oka, zlepšenie analytického myslenia a podobne. Nie, chcem sa venovať výhradne poznatkom, faktom, údajom a len jedinej sérii hier a to Total War. Koniec koncov, chcem napísať článok, nie encyklopédiu.

Moja láska k tomuto franchisu začala dielom Napoleon Total War. Už predtým som hral veľa stratégií a bavili ma. TW som vnímal ako vyššiu métu. Koniec koncov, niektoré hry nevyžadujú ktovie-aké strategické zmýšľanie, pomerne dosť ich je dosť primitívnych, stačí poslať bambilión pešiakov do bitky a skôr či neskôr človek vyhrá. Total War takto nefunguje. Človek musí do myslenia zapojiť mnohé faktory: terén, výzbroj, skúsenosti jednotiek, počasie i podnebie. Čísla nehrajú veľkú rolu. Dobre rozmiestnená tisícka rímskych legionárov dokáže hravo poraziť štvornásobnú prevahu barbarských bojovníkov.


Tak som sa dostal k Napoleonovi, hľadal som ďalšie výzvy. A keďže práve túto éru som mal veľmi rád, bola to prvá hra, ktorú som zo série okúsil. Vrátil som sa aj k predchádzajúcim obdobiam, ale Napoleon ma bavil najviac. Takisto aj Empire, kde hráč viedol mocnosť v 18. storočí. Akurát ma štvalo, že som chcel ponúknuť mier takmer zničenému protivníkovi, aby fungoval ako nárazníková zóna medzi mnou a ďalšou superveľmocou. Vysmiali ma a mier by podpísali iba ak by som im vyplatil neuveriteľnú sumu. (samozrejme, že som odmietol ukázal pomyslený prostredník a vygumoval ich z mapy) Diplomatický systém ešte vtedy nebol na najvyššej úrovni, takže aj mini štátik bez vojska a bez kapitálu si mohol dovoliť papuľovať mne a mojim dvanástim armádam, ktoré by ho mohli zrovnať zo zemou už len dupotom nôh.

No a v poslednej dobe som najviac uchvátený Rome II. Osobne som bol trochu sklamaný ohlásením tohto dielu. Vzhľadom na časovú postupnosť hier som očakával, že sa dostaneme k prvej svetovej vojne a modernej ére. Systém všetkých dielov značky Total War si totiž vyžadoval historické obdobie, v ktorom by proti sebe stálo viacero nepriateľských strán, najlepšie ak mocností. Bol som zvedavý, ako sa vývojári popasujú s novými technológiami ako ponorky, lietadlá, ďalekonosné delostrelectvo a chemické zbrane. Zaujímalo ma ako tieto nové faktory zahrnú do systému boja. Preto ma trochu sklamal návrat do antiky, ale veľmi rýchlo sa tento pocit stratil. Rímska Ríša ma totiž fascinovala už ako malého. Najmä ich armáda. Vysoko organizovaný, dobre premazaný stroj, ktorý možno poraziť iba obrovskou presilou.

V novom diely zdokonalili diplomaciu, obchod, vzťahy s inými štátmi a kultúrami, o systéme boja a grafickom vzhľade nehovoriac. Ale poďme sa rozprávať o vzdelávacej stránke hry. Čo nás môže naučiť Total War? Aby som mohol lepšie ilustrovať, budem rozprávať iba o Rome II.
V hre môžete hrať za viacero kultúr. Na hernej mape, ktorá pokrýva väčšinu Európy, sever Afriky, Malú Áziu a Blízky východ je však omnoho väčšie množstvo drobných, menších štátov. Niektorí sa na vás nemusia pozerať prívetivo, vzhľadom na historické spory alebo odlišné náboženstvo. Hráč sa zákonite musí naučiť aspoň základy histórie toho obdobia. Ani ten najväčší ignorant nemôže prejsť hrou bez toho aby sa nenaučil kto bol s kým vo vojne a aby si nezapamätal aspoň niektoré mená. Samotná mapa môže pomôcť chápať aj vzhľad súčasného sveta. Môžeme lepšie pochopiť, prečo sa na juhu Talianska človek tak úplne nestratí ani s gréčtinou, prečo bolo takým úžasným činom, že Hanibal prešiel Alpy. Mapy v učebniciach bývajú zväčša dosť neprehľadné, keďže sa na nich pokúšajú zobraziť priebeh niekoľkých storočí. Tu je to prehľadnejšie, plastickejšie. Hráč sa sám môže pokúsiť prejsť po hanibalových stopách cez Španielsko, zasnežené hory a pokúsiť sa vpadnúť do Ríma. Ďalšou peknou časťou mapy je rozdelenie na regióny. Všetky majú historické názvy, aké im ponechali Rimania. Mnohé tieto názvy pretrvali dodnes a tak sa môžeme dozvedieť, prečo sa Panónska nížina nazýva Panónska.



Niečo o kultúre a architektúre. Diplomacia vás núti naučiť sa, že barbarské národy nemajú veľmi v láske Rímskych bohov. Naopak Gréci a helénske národy si skôr podajú ruku s hráčom (ak samozrejme hrá za Rimanov). Na bojisku sa dá priblížiť do detailných rozmerov na čokoľvek chcete a tak sa môžete pozerať obyvateľom do okien. Doslova. Kým sa vaši vojaci presunú z bodu A do bodu B, môžete zatiaľ pozorovať budovy, trhoviská, cesty, hradby. Samozrejme, tie sú pre každý národ iné. Preto hra pekne ilustruje a dopĺňa predstavu o vzhľade antických miest i obydlí Germánov, Galov, či iných národov.



Keď už som pri tom priblížení, ak máte problémy predstaviť si vzhľad Rímskych legionárov (v našej učebnici dejepisu bol iba jeden obrázok aj ten sa viazal iba k jednému obdobiu ríše) zahrajte si. Priblížte si obraz a dívajte sa do tváre vašich vojakov. Môžete dokonca počuť aj ich reptanie či poznámky k prostrediu, počasiu alebo nepriateľovi. Môžete si pozrieť ich výzbroj, brnenie, vlajky. A na rozdiel od učebnice, vy vidíte všetkých vojakov. Koniec koncov vojsko má veľa zložiek a v priebehu histórie sa menilo vplyvom reforiem, či technického pokroku. Vy vidíte všetkých: lukostrelcov, ťažkú i ľahkú pechotu, obliehacie zbrane, jazdu... To isté platí o nepriateľovi. Dokonale to dotvára chápanie o tom ako sa kedysi bojovalo. A ak chcete, môžete sa dívať priamo na boj. Sledujte detailne zblízka ako vyzeral zápas muža proti mužovi, techniky boja mečom a štítom, sledujte ako dážď šípov a oštepov padá na hlavy nepriateľa alebo devastujúci účinok aký má 60 jazdcov v plnej rýchlosti, keď vrazia do chrbta postupujúcich jednotiek. A tak isto môžete pozorovať boj na mori. Ako spolu bojovali lode v staroveku, to nás tuším v škole neučili vôbec.




Tieto prvky sú spoločné pre všetky hry Total War. Tak ak vás zaujíma výzor kanónov z 18. storočia, uniformy britských námorníkov, vzhľad vyrovnaných šíkov rytierov, alebo ako vyzerali plachetnice či grécke galéry, zahrajte si niektorú z hier Total War. Pomôže vám to chápať históriu, lepšie sa orientovať v chaotickej spleti rokov a názvov. Veď skôr si niečo zapamätáte, ak si to v hlave spojíte s obrazom a ešte lepšie ak so zážitkom. Je skvelé pozorovať, ako Napoleon v Severnom Taliansku mení bandu bosých, zle nakŕmených a vyzbrojených vojakov v mocnú armádu, ktorá dobije Európu. Ešte lepšie je zažiť to na vlastnej koži. Učenie hrou nás učí už Komenský. Tak prečo nie aj počítačovou hrou?


Obrázky: screenshoty autora z hry Total War: Rome II

0 komentárov:

Zverejnenie komentára