• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

sobota 19. decembra 2015

O počítačových hrách a ich vízii politického vývoja

9:46 // by Unknown // // No comments

Stále prevláda starý názor, že počítačové hry šíria násilie a sú škodlivé pre mládež. O tom, čo je na tom pravdy rozprávať nejdem, o tom sa už popísali štósy papiera, napísali sa seriózne práce aj neskutočné bludy. Ja  sa chcem venovať jednoduchej otázke: „Nakoľko sa v hrách odráža náš svet, politika a naša blízka budúcnosť?“


Vo voľnom čase hrávam veľmi rád, hlavne vojnové „strieľačky“. Keďže tiež čítam množstvo tematickej literatúry a článkov, nie veľa hier prejde mojím filtrom na nereálne nezmysli. Preto v tomto článku nerozprávam o intergalaktickej konine menom Black Ops, Black Ops II a (chráňte ma bohovia) Black Ops III. Samozrejme, nejdem sa venovať úplne všetkým hrám, ale hral som pár titulov, ktoré predstavili veľmi zaujímavý koncept, akým sa môže uberať naša politická súčasnosť. Upozorňujem, na možný spojler, aj keď všetky hry sú už staršie a pre hráčov asi známe. A tiež, vzhľadom na právny systém – všetky značky sú vlastníctvom ich právoplatných majiteľov, autor tohto článku si neprivlastňuje žiadne názvy, logá ani akúkoľvek časť produktov.

Začnem veľmi známou hernou sériou Call of Duty, konkrétne trojdielnou sériou podtitulov Modern Warfare. Prvý MW pojednáva o prevrate v nemenovanej Arabskej krajine, ktorú nasleduje intervencia amerických vojsk. Zároveň prebieha tichá občianska vojna v Rusku medzi ultranacionalistickým krídlom a vláde vernými lojalistami. Medzi oboma konfliktami je prepojenie na základe ktorého dôjde v Arabskej krajine k odpáleniu nukleárnej bomby, ktorá pripraví o život 50 000 amerických vojakov. Vinník je vodcom Ruských ultranacionalistov a síce je na konci hry zabitý, občiansku vojnu to neukončí. Ultranacionalisti vyhrajú a preberú moc v krajine.

V druhom diely Rusko zaútočí na Spojené štáty, po tom čo teroristický útok na Moskovskom letisku padol na hlavu mŕtveho agenta CIA. Za tým všetkým stojí jediný muž – Makarov.

V treťom diely sa podarí Američanom zatlačiť Ruské vojská späť do mora, Ruský prezident chce podpísať mier, ale zasahuje Makarov, vodca radikálneho krídla, unáša prezidenta a po sérii chemických útokov v Európe rozpútava svetovú vojnu.

Séria končí smrťou Makarova, zatiaľ čo Ruský prezident obnovuje mierové rokovania. Čo som chcel načrtnúť týmto opisom deja? Vývojári nám predstavili koncept, kde nová Studená vojna prerastie do svetovej. Nové Rusko s novými ideami stojí na druhej strane barikády, ako USA či Európska Únia. Ako kedysi. Jediný muž v pozadí (v tomto prípade Makarov) hýbe osudmi národov. Ak sa pozrieme na Rusko ako sa javí dnes, je dej tejto hry až desivo možný. Rusko predstavuje krajinu v ktorej je najviac možné, aby došlo k prevratu s desivými následkami pre celý svet. Mnoho ľudí si pamätá zlaté časy, keď Rusko bolo veľmocou, pred ktorou sa triasol svet. Pamätajú si obrovskú silu a moc a niektorým táto moc chýba. Dnešné Rusko je silným medveďom, ale Sovietsky zväz predstavuje pre mnohých super obra, ktorý len zaspal a treba ho prebudiť. Taktiež je to krajina s obrovským jadrovým arzenálom, ktorý sa potencionálne môže dostať do horších rúk, bez toho, aby si to zvyšok sveta uvedomil. Veď povedzte, kto z vás vie, čo sa deje na všetkých vojenských základniach Ruska? Vo všetkých odľahlích republikách, ktoré sú súčasťou federácie? Nezabúdajte, že Rusko nie jen Moskva, ale je to značné množstvo národov a kultúr rozprestreté na dvoch svetadieloch. Porazenecké pocity sa dajú využiť k vzostupu moci, to nás história už naučila. Kto nesúhlasí, nech si spomenie na fenomén roku 1933. A ja vravím, že aj prehraná Studená vojna môže spôsobiť takéto pocity. Zvlášť, keď sa Rusko už oklepalo a je na rýchlom vzostupe.

Posledným dielom série Call of Duty, ktorý som hral je neveľmi úspešný Ghosts. Už tento diel odštartoval pád do trápnych hlbín a celý franchise sa tam veľmi rýchlo uberá prostredníctvom snahy napchať každý level čo najväčším množstvom akcie a technologickými vychytávkami. Takže hráč je v podstate každých desať minút v inej dych berúcej akcii, vždy len tesne unikne z nebezpečenstva a každých osem a pol sekundy použije nejakého drona alebo nejkých super hi-tech nezmysel. Ale Ghosts malo niečo, čo ma upútalo a to zaujímavý príbeh. No skôr pozadie príbehu, keďže neustále prenasledovanie toho istého človeka, ktorý vždy unikne neuveriteľným zázrakom je trápne. Ale pozadie je dobré. USA sú na pokraji kolapsu. Hospodárstvo sa rúca a na juhu rastie nový hráč. Federácia juhoamerických krajín využíva obrovské zásoby ropy a stáva sa superveľmocou. Po tom čo obrátia zbrane americkej vesmírnej stanice proti svojim majiteľom premenia hranicu s Mexikom na zdevastované územie nikoho. Predpokladali rýchly úder na sever. Spojené štáty sa však úporne bránia a za cenu obrovských strát dosahujú patovú situáciu.


To je zaujímavé. Už nie ste niekto kto má navrch po všetkých stránkach, nie ste vojakom superveľmoci, ale krajiny, ktorá zúfalo bojuje nie o nadvládu ani o suroviny ale o holé prežitie. Čo je však zaujímavejšie, upriamuje pozornosť na Južnú Ameriku. Nemožno si nevšimnúť pokrok, ktorý už niektoré štáty dosahujú. Stále majú ďaleko od štatútu veľmoci, ale ekonomická sila a najmä potenciál ropných ložísk je obrovský.

Ďalšou hrou, ktorá sa zaoberá zmenou vlády v Rusku je Ghost Recon: Future Soldier. V tejto hre, ktorá patrí do série nesúcej meno Toma Clancyho pojednáva o radikálnej skupine Havrania skala, ktorá má svojich členov v najvyšších armádnych a vládnych kruhoch. Aj tu, podobne ako v Modern Warfare, Ruská vláda nemá úplne pod kontrolou svoj jadrový arzenál a dôjde k odpáleniu rakety na Londýn. Hlavica je za letu zneškodnená, neprerazí, ale nosič aj tak narobí škody. Následne Havrania skala rozpúta vojenský prevrat a preberie moc v krajine. Vojská lojálne k pôvodnej vláde však bojujú a za pomoci hráča a jeho jednotky sú v ofenzíve. Puč je neúspešný, ľud zvrhol nelegitímneho prezidenta a všetko sa vrátilo do normálu.

Opäť je tu motív prevratu, kde sa moc dostane do rúk radikálov. Tentokrát dokonca reálnejšia, keďže puč je veľmi pravdepodobný, najmä, ak veľká skupina obyvateľstva nie je spokojná s aktuálnou situáciou. V súčasnosti sa mnohým Rusom prestáva páčiť obrovské množstvo vojakov, ktorý zomreli za záhadných okolností. Tiež nie sú spokojný s „malými zelenými mužíčkami“ na Donbase. Ale ešte pred eskaláciou konfliktu na Ukrajine, pred pádom malajského lietadla, väčšina ruského národa chcela vojnu. Dnes je ich zápal oslabený počtom mŕtvych a hrozba novej vojny v Sýrii mnohým pripomína Afganistan. Musíme uznať, že spomenuté hry nemajú až tak za vlasy pritiahnutý dej, ale že predstavujú celkom reálnu možnosť.

A ešte jedna hra má zaujímavú ideu. Frontlines: Fuels of War. Dej sa posúva o niekoľko desaťročí dopredu, ale súčasťou hry je aj časová os, ktorá podrobne popisuje priebeh udalostí, ktoré vyústili do aktuálneho deja. Hlavným motívom je svetová vojna o ropu. Strach z toho, že čierne zlato vyschne skôr než ju človek stihne nahradiť nás možno trochu opustil a nemá takú silu ako v rokoch nedávno minulých, ale stále ropa predstavuje strategickú surovinu o ktorú sa bojovalo a pravdepodobne sa bude bojovať. Hra predpovedá vojnu na strednom východe medzi lokálnymi hráčmi v ktorej budú použité aj jadrové zbrane, následkom čoho sa stredoázijské krajiny stanú novými najbohatšími štátmi sveta. Medzičasom sa astronomické ceny ropy, spolu s rastúcim problémom imigrácie a klimatických zmien podpíšu pod postupný kolaps Západného sveta. Vo väčšine štátov sa zavedie trvalé stanné právo. Východ je na tom o čosi lepšie, vďaka už existujúcim autoritárskym režimom. Rusko a Čína spolu uzavrú vojensko-hospodársky pakt Aliancia Červenej Hviezdy. Západ, už dlhšie združený v NATO a Európskej Únii iba posilní vzájomné väzby a tak vzniknú dva bloky. Energetická kríza vyústi do otvorenej vojny, ktorá sa zo Strednej Ázie rozšíri do celého sveta. Kým Číne sa darí, Rusko prehráva a je na ústupe, čo vedie k použitiu jadrových zbraní. Hra končí dobytím Moskvy, avšak nechala si otvorené zadné dvierka pre prípadný druhý diel vyhlásením, že už sa zriaďuje exilová vláda na Sibíri a že Čína je stále v ofenzíve.

Tentokrát je tu vízia totálnej vojny o poslednú ropu. S nasadením všetkých síl, kde neplatia žiadne pravidlá. Ešte na prelome tisícročí bola táto myšlienka veľmi aktuálna a veľa ľudí predpokladalo takýto vývin udalostí, keďže závislosť ľudstva na rope je nesmierna. Objavom nových obrovských nálezísk a hlavne pokrokom vo vývoji technológií tento strach trochu opadol a nadobudli sme optimizmus. Ale nestali sme sa menej závislými. Pohonné hmoty sú len zlomkom ropných produktov, ktoré sa nám ako tak darí nahrádzať. Stále je tu potreba plastov a chemikálií, ktoré nevieme získať inak. A ak sa lepšie zamyslíme, uvidíme, ako sa väčšina štátov snaží nenápadne získať väčší podiel na rope. Snaha Spojených štátov v Strednej a Južnej Amerike, Veľkej Británie v Severnom mori, Ruska v Strednej Ázii. Nemôžeme povedať, že svetová vojna je nereálna. Ale môžeme dúfať, že sa nám podarí vyhnúť sa jej.


Už len okrajovo spomeniem posledný dielik skladačky: Metro 2033. Hororová sci-fi hra napísaná podľa rovnomennej knihy Dmitria Glukhovského (čítal som a vrelo odporúčam, je to scifi román, ktorý má mnoho vrstiev a niektoré sú úžasné) vás dáva do pozície Arťoma, jedného z tisícok obyvateľov Moskovského metra, ktoré sa ako protiatómový kryt stalo posledným ostrovom ľudstva v obrovskom oceáne skazy. V tejto hre už povrch viac nepatrí ľudstvu a v potravinovom rebríčku už viac nie sme na vrchu. Sú tu nový hráči. Ľudstvo je vyhynutím druhom, ktorý zabil sám seba totálnou nukleárnou vojnou.

Prečo spomínam Metro? Lebo by som bol rád, keby sa náš svet vyhol podobnej alternatíve. Na záver teda vyjadrím nádej, že vývojári hier nie sú žiadnymi vizionármi a že neveľmi veselé myšlienky predstavené v hrách tam aj zostanú a budú tvoriť virtuálny svet, v ktorom sa hráči zahrajú na vojakov, miesto toho, aby zvierali skutočné zbrane.

Mier buď s vami.

Obrázky: autorove screenshoty z hry Call of Duty: Ghosts

0 komentárov:

Zverejnenie komentára