• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

piatok 7. decembra 2012

Aké miesto môžu zaujať počítačové/videohry v múzeách a galériach?

17:19 // by Unknown // // No comments

Prostredníctvom môjho krátkeho príspevku, by som sa chcela venovať počítačovým/videohrám,  ako možným predmetov výstav v múzeách a galériach. V krátkosti zhrniem historický vývoj počítačových/videohier, ktorý nám môže napovedať jeden z motívov ako koncipovať výstavu a  prezentovať tento fenomén prítomný v našej spoločnosti už viac ako pol storočia. Zároveň, by som rada charakterizovala múzeá zamerané na problematiku počítačových/videohier a ich koncepty. V závere, by som chcela načrtnúť odpoveď na hlavnú myšlienku príspevku: Aké miesto a potenciál v sebe skrývajú počítačové/videohry a ako ich možno využiť v múzeách a v muzeálnej praxi?


História počítačových/videohier:

       Každý jav, či fenomén prítomný v spoločností a rôznych kultúrach má svoj vývoj, ktorý podlieha zmenám a reaguje na podnety prichádzajúce z rôznych zdrojov, výnimkou nie sú ani počítačové/videohry.
Mohlo by sa zdať, že datovanie prvých počítačových/videohier by nemalo byť problematické, pretože úzko súvisí s vývojom výpočtovej techniky, avšak je potrebné zohľadniť a odlišovať hry, ktoré boli koncipované primárne na hranie a hry, ktoré sa tvorili ako technologická demonštrácia.
Medzi prvých predchodcov videohier možno zaradiť patent CRTAD Thomase T. Goldsmitha Jr. a Estle Ray Manna z roku 1947, avšak komponenty boli príliš nákladné na to, aby sa mohla táto hra dostať na trh.
V roku 1951 bol vytvorený prvý počítač NIMROD, ktorý bol určený na hranie logickej hry NIM, určená pre dvoch hráčov. Avšak ako som už vyššie spomínala, nemožno ju považovať za videohru v pravom slova zmysle, pretože nevyužíva zariadenia typu monitor alebo televízia.

Do tretice medzi prvotiny videohier možno zaradiť OXO, ktorý vznikol ako počítačové spracovanie hry Tic-Tac-Toe v roku 1952 a bola naprogramovaná Alexandrem S. Douglasem na Univerzite Cambridge, využitím počítača EDSAC. Pre zaujímavosť spomeniem, že táto hra sa ovládala pomocou zariadenia pripomínajúc telefonické vytáčanie.                        


Tennis for twoPrierez historickým vývojom, by som rada zavŕšila hrou Tenis for two,  ktorej primárnym cieľom bolo práve hranie, avšak bez zobrazenia hráča.

Od roku 1961 možno hovoriť o tvorbe videohier v pravom slova zmysle, ktoré odštartovala hra Space war a postupne bola prispôsobovaná k jednotlivým počitačovým zariadeniam. Spolu s vývojom výpočtovej techniky a zariadení určených na hranie videohier sa rýchlo vyvíjali aj počítačové/videohry a ich grafické spracovanie.


 


            V súčastnosti je na trhu množstvo počítačových/videohier, ktorých pestrosť, rôznorodosť a zložitosť má za ciel osloviť čo najväčší počet širokej verejnosti, či už od najútlejších detí až po staršiu generáciu. Možno konštatovať, že od 60. rokov sa počítačové/videohry dostávali postupne do hernej kultúry mládeže, detí, ale aj dospelej populácie a v súčastnosti patria k jej neodmysliteľnej súčasti. Existuje množstvo štúdií, ktoré či už kriticky, deskriptívne, alebo iným spôsobom  nazerajú na tento fenomén. Už deti predškolského veku sú vybavený takou technickou gramotnosťou, že dokážu obsluhovať zariadenia určené na hranie týchto hier, od jednoduchších až po zložitejšie, čo vplýva na ich vývoj a spôsob trávenia volného času. Spoločným záujmom o hranie počítačových/videohier vznikajú aj rôzne komunity alebo fanúšikovské základne, vďaka ktorým sa jednotlivci stretávajú v kyberprietore pri hraní hier online, alebo  pri spoločných organizovaných stretnutiach "hráčov". Nie je ničím výnimočným ani nadviazanej priateľských kontaktov a stretávaniu sa na individuálnej rovine. Možno ho považovať a chápať ako jeden zo spôsobov interakcie a komunikácie, ktorý dokáže osloviť veľký počet jednotlivcov, čo prispieva k tvorbe záujmových skupín a komunít. A práve preto, by sa pozornosť, či už akademikov, vedeckých pracovníkov, pracovníkov vzdelávacích a poznávacích inštitúcií akými sú aj múzeá a galérie, mali zamerať na počítačové/videohry aj z tejto perspektívy.  Hranie počítačových/videohier má v súčastnosti pevné miesto v našej spoločnosti. Kto z nás aspoň na chvíľku neokúsil príchuť hrania počítačových/videohier?

Sila ich potenciálu spočíva hlavne v tom, že dokáže osloviť veľký počet ľudí, ktorý nelimituje geografická vzdialenosť a dokáže osloviť jednotlivcom rôznych vekových skupín, spoločností a kultúr. Napriek tomu, že už exitujú múzeá a galérie, ktoré dokumentuje tento fenomén, ide prevažne interpretáciu cez historický vývoj alebo ich grafické spracovanie.

          Zastúpenie múzeí v Európe v porovnaní so Spojenými štátmi americkými je menej citeľná. Napriek tomu, že múzeá v Londýna a v Paríži už zanikli, hlavne pre nedostatok financií, navštíviť múzeum s týmto zameraním môžeme v Dánsku, v Moskve, v novo pripravovanom múzeu v Ríme, mapujúc hraciu históriu  alebo najnovšie aj v Prahe, kde sa zameriavajú na zozbieranie a  vystavenie 50 hracích arkádových automatov,z ktorých všetky sú funkčné a umožňuje návštevníkom zahrať si najväčšie herné klasiky z histórie herného priemyslu. Z amerických múzeí, by som spomenula, iba dve práve pre ich veľkosť zbierky. Prvým z nich je múzeum  International Video Game Hall of Fame v Iowe a múzeum American Classic Arcade Museum v New Hampshire, ktorý sa môže hrdiť zápisom do Guinessové knihy rekordov, vďaka najväčšej zbierke hracích automatov, z ktorej veľká časť je funkčná. Vo všetkých vyššie spomenutých múzeách sa počítačové
/videohry objavujú ako zbierkové predmety, ktoré dokumentujú z jednej časti ich historický vývoj, populárnosť jednotlivých hier a ich žánrov.
Nový rozmer interpretovania počítačových/videohier ako predmet zbierkovej činnosti a vystavovania je novo prebiehajúci projekt múzea Museum’s Philip Johnson Galleries v New Yorku , ktorý sa sa zameriava na vizuálnu stránku a grafické prevedenie zatiaľ 14 vybraných počítačových/videhier, ktoré chápu ako umelecké diela. Postupne by sa mala táto zbierka obohatiť o 40 ďalších hier. Je to jeden z novších náhľadov, ktorý dáva nový rozmer týmto hrám aj napriek mnohých polemikám odborníkov o ich umeleckej hodnote.
           Záverom, by som sa rada zamyslela nad ďalšou prezentáciou a koncepciu múzeí venovaných fenoménu týchto hier. Jedným z možných spôsobov interpretácií by mohla byť výstava zameraná na počítačovú hru ako kultúrny fenomén, ktorá by sa okrem historického vývoja zameriava aj na kultúrny a spoločenský kontext, v ktorých sa vybrané hry vyvíjali, ako ich reflektovali a reflektujú. Zaujímavý spôsob ako možno koncipovať výstavu, ktorej aktérmi by mohli byť aj počítačové/videohry je cez hernú kultúru mládeže v historickom kontexte a tak reflektovať zmeny, ktoré nastali v trávení volného času. Z feministickej perspekívy zaujímavou úkažkou práce s takýmto typom zbierkových predmetom, by bolo aj identifikovanie rodových stereotypov obsiahnutých v hrách a poukázať na rodovú nekorektnosť cez zobrazovanie žien.
Keďže múzeá  možno chápať ako spoločensko-historický fenomén, ktorý má za úlohu okrem zhromažďovania a všestranného využívania hmotných dokladov vývinu prírody a spoločnosti, má aj v neposlednom rade vzdelávať širokú verejnosť. Počítačové hry/videohry by mohli byť súčasťou výstav a expozícií, ktoré by hravou formou vzdelávali o obsahu výstavy a boli by atraktívne hlavne pre mladších návštevníkov. Samozrejme takýto spôsob prezentovania a vyvíjanie hier na účely výstavy, je veľmi nákladný, avšak považujem ho za veľmi efektívnu formu prezentácie a vzdelávania. Mojim cieľom nie je vymenovať a popísať všetky oblasti a spôsoby využívania počítačových/videohier, ale poukázať a rozvíriť diskusiu o ich potenciálu a možnosti využitia v muzeálnej praxi. Preto by som som ocenila aj prípadne pripomienky, ďalšie návrhy a predstavy o mieste počítačových/videohier v múzeach a galériach.

Použité zdroje získané dňa 1.12.2012:
http://www.oldgames.sk/historia-pocitacovych-hier-1.html
http://bonusweb.idnes.cz/videohry-maji-sva-muzea-nejnovejsi-vyrusta-v-rime-fst-/Magazin.aspx?c=A110109_025318_bw-magazin_lou
http://www.moma.org/explore/inside_out/2012/11/29/video-games-14-in-the-collection-for-starters
http://www.justit.cz/wordpress/2011/04/18/unikatni-muzeum-videoher-v-cr-zahajuje-provoz/

http://serious.gameclassification.com/EN/games/index.html?display=thumb&sort=game_year%20ASC
http://serious.gameclassification.com/EN/games/index.html?display=thumb&sort=game_year%20ASC
http://www.cnbc.com/id/42252946/The_Best_Selling_Video_Games_of_This_Generation http://www.seriouseats.com/2008/09/slideshow-of-food-in-video-games.html http://en.wikipedia.org/wiki/Spacewar!  

0 komentárov:

Zverejnenie komentára