• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

pondelok 3. decembra 2012

Tetris oslávil štvrťročie!

18:41 // by Andrea Lukacsova // // No comments

Dňa 6.6. 1984 sa zrodila jedna z najúspešnejších počítačových hier všetkých čias - TETRIS. Svoju výnimočnosť na rozdiel od iných hier má Tetris v tom zmysle (aspoň pre mňa), že sa v nej buduje, stavia a ide o logickú hru bez strieľania a vraždenia. Tieto abstraktné puzzle boli vytvorené ruským počítačovým programátorom Pajitnovom, ktorý pracoval v sovietskej Akadémii vied. Inšpiroval sa pri tom stolnou hrou „Pentomino“.



Ako sa hra vlastne zrodila? 

Z historického hľadiska sa na Sovietskom trhu v roku 1984 objavila hra od Alexandrea Pajitnova, ktorý jej dal názov TETRIS - odvodený spojením lingvistických pojmov „tenisu“ (obľúbený šport autora) a „tetramino“ (grécky štyri a domino) pretože hra je zložená zo štyroch kociek, a siedmych rôznych útvarov. Pôvodná hra TETRIS bola vytvorená na počítači Elektronika 60 v čase, kedy Alexander Pajitnov spolu so svojim kolegom Dmitrijom Pavlovskym pracoval pre Sovietsku akadémiu vied. Hra bola následne portovaná na IBM PC ďalším človekom, ktorý stál pri zrode legendy, Vadimom Gerasimovom. Hra si svojou jednoduchosťou okamžite získala priaznivcov. O najväčšiu slávu tetjo hry sa postarala spoločnosť Nintendo, ktorá po roku 1988 začala distribuovať ako súčasť balenia s GameBoy-a. Po roku 1996 sa autorské práva k hre TETRIS, ktoré dovtedy vlastnil Sovietsky zväz, dostali opäť do rúk jeho tvorcu Alexandra Pajitnova.





Bodovací systém:
Pri väčšine variácií sú lepšie hodnotené viacriadkové doplnenia, pretože je ťažšie ich dosiahnuť. Nasledujúca tabuľka vyjadruje bodovanie na tom, ktoré kolo hráme (n-té) a počtu zničených riadkov:
1.     Jedna = (n*40+40)
2.     Dve = (n*100+100)
3.     Tri= (n*300+300)
4.     Štyri = (n*1200+1200) „Tetris“


Tetris tak trochu inak :






Napriek tomu, že ide o  hru založenú na jednoduchom princípe, od svojho zrodu prešla už nespočetným množstvom reinkarnácií. Dnes už dokonca v počítačových hrách máme samostatnú kategóriu, ktorá je označovaná ako „Tetris like games".
TETRIS oslávil svoje štvrťročie. A oproti dnešnej vyspelej technike, nás sprevádza od histórie, v ktorej boli počítače skutočne osobné. Dnes ho nájdeme takmer všade. Od najlacnejších čínskych tržnicových konzol až po najdrahšie počítače s vlastným operačným systémom.
Tetris sa stal jedným z najviac univerzálny zo všetkých videohier, apeluje na hráčov všetkých línií veku, pohlavia, a zemepisu a je prispôsobený pre takmer všetky hry a počítače.

Zdroj:
Sheff, David.1993: Game Over. New Yourk. Random House.




                                     

0 komentárov:

Zverejnenie komentára