The Sims- počítačová
hra, ktorá sa stala fenoménom a získala si milióny fanúšikov po celom svete.
Stretol sa s ňou a hral ju snáď každý- muži, ženy, chlapci aj dievčatá. Dokonca
aj tí, čo ju nemali nainštalovanú v počítači si vyskúšali alternatívu tejto hry
na najväčšej sociálnej sieti Facebook. Ako sa táto hra zrodila a čo stojí za
jej úspechom?
Jedným z faktorov, ktoré sa pričinili o vznik hry Sims bol oheň, resp.
požiar, ktorý zničil dom herného dizajnéra Willa Wrighta a ten sa presťahoval
na nové miesto. Druhým podnetom bola hra SimCity, v ktorej hráč budoval vlastné
mesto a staral sa o jeho infraštruktúru. Tento model hry mu však prišiel príliš
neosobný a tak myšlienku riadenia mesta pretvoril na riadenie obyvateľov mesta
a ich životov. Podľa pôvodného plánu mala byť hra virtuálnym domčekom pre
bábiky, čím sa v určitom zmysle napokon vlastne aj stala.
Koncom januára roku 2000 sa po približne piatich rokoch vývoja dostala
táto simulácia života na pulty obchodov. Jej predaj vyvolal priam nečakane
pozitívne reakcie, či už zo strany novinárov, ktorí jej udeľovali najlepšie
hodnotenia alebo zo strany samotných hráčov, ktorí si ju kupovali, aby ju mohli
čím skôr vyskúšať. Ako pri každej novinke, aj tu sa našla skupina odporcov, čo
nechápali ošiaľ, ktorý zrazu okolo hry Sims vypukol, no boli v zjavnej menšine.
Čo teda stojí za úspechom tejto hry?
Odpoveď je jednoduchá: Sims bola iná! V čase keď prenikla na trh,
priniesla úplne nové herné možnosti ako aj samotný princíp hry. Hráč si mohol
vytvoriť postavu podľa seba, či už podľa svojho reálneho fyzického vzhľadu
alebo svojej predstavy o ideálnom vzhľade. Pri vytváraní svojho Sim avatara
hráč rozhodoval aj o všetkých detailoch: farba očí, strih a farba vlasov, typ
tváre, fyzické proporcie či dokonca množstvo oblečenia. Následne po jeho
vytvorení ho umiestnil do domu, kde v roli svojej postavy viedol život veľmi
podobný a blízky (vlastne takmer totožný) s tým reálnym. Zariaďovanie a úprava
bývania, zamestnanie, varenie, vykonávanie biologických potrieb (WC, sprcha)
relax pri sledovaní TV či rádia, cvičenie, čítanie novín, upratovanie, spánok,
oprava pokazených vecí, záhradkárčenie. A tým snáď najvýznamnejším rozmerom v
čom bola hra nová, že prinášala aj interakciu s ostatnými Sims- budovanie
vzťahov, stretávanie sa so susedmi či chat s priateľmi, ktorí boli tiež vo
svete Sims.
Vzhľadom na priaznivú odozvu medzi hráčmi sa na trh rýchlo dostal
datadisk Livin' Large, ktorý obsahoval nové doplnky a inovácie v podobe nových
osôb, zamestnaní, vlastností a predmetov. Potom už pribúdali ďalšie rozšírenia
stále rýchlejšie a zakaždým priniesli niečo nové. Novinkami boli napríklad
Downtown- spoločenská destinácia, ktorá ponúkala možnosť ísť na večeru alebo navštíviť
rôzne party a večierky. Po nich prišlo obdobie cestovania a dovoleniek v
rozličných exotických destináciách (Vacation) a neskôr možnosť spríjemniť si
hru kúpou psa alebo mačky (Unleashed). Hráč mohol okúsiť aj aké to je byť
hollywoodskou hviezdou (Super Star) a napokon prvú sériu uzavrelo rozšírenie
pre fanúšikov mágie (Makin' Magic).
V
roku 2004 sa na trhu objavilo pokračovanie hry- The Sims 2, ktorej grafické
spracovanie malo, na rozdiel od jednotky, 3D prostredie a obsahovala taktiež
viac herných možností. Hneď od začiatku táto hra lámala rekordy v počte
predaných kópií. Pokračovanie úspešnej hry ponúklo hráčom dve susedstvá, známe
preddefinované postavy z prvej časti, nové vybavenie, možnosť zájsť do mesta a
nakúpiť si tam nové oblečenie či jedlo. Najväčšou novinkou bola možnosť kúpiť
si ašpirácie- teda túžby, ktoré má každý Sim od narodenia. Tie sú rozdelené do
nasledovných kategórií: rodina, bohatstvo, znalosti, popularita, relaxácia a
romantika. Pokiaľ hráč plnil želania svojho Sim avatara dostal za to body,
ktoré bolo možné vymeniť za bonusy, akým bol napríklad aj elixír večnej
mladosti. Kontroverzné ohlasy na novú hru nastali však po odhalení, že hráči si
môžu zadarmo stiahnuť sexuálne modifikácie, ktoré odstraňovali rozmazané
oblasti pri kúpaní a sprchovaní. Žalobu podal newyorský právnik John Thompson,
ktorý je známy svojou antipatiou voči hrám. Po dôkladnom znaleckom preskúmaní
titulu na súde však žaloba neprešla.
Takisto ako prvý diel, aj druhý sa dočkal svojich expanzií, ktorých bolo
ešte viac ako pri prvom dieli. Už v roku 2005 to bola University, kde si hráč
odskúšal život na internáte, neskôr nasledoval Nightlife prinášajúci nočný
život so všetkou zábavou, ktorá k nemu patrí. Po Nightlife nasledovalo
rozšírenie zamerané práve naopak, na prácu- Open for Business. Predtým hráč
musel vždy čakať na návrat svojej Sim postavy z práce niekoľko hodín, ale teraz
bol v práci spolu s ňou. The Sims 2: Pets potešilo milovníkov domácich
miláčikov, od psov až po rybičky. V roku 2007 prišla na trh expanzia Season,
kde je zapracované aj striedanie ročných období od horúceho leta až po bielu
zimu. Na svoje si opäť prišli aj cestovatelia v prídavku Bo Voayague, ktorý
poskytoval k dispozícii exotické destinácie a po ňom Free Time ponúkajúci
rôznorodé aktivity na vyplnenie voľného času. Posledným prídavkom k Sims 2 je
Apartment Life dovoľujúci žiť hráčom v byte so všetkými plusmi aj mínusmi tohto
bývania.
Výhodou všetkých týchto rozšírení bola možnosť ich vzájomného pripojenia,
čím vznikol ideálny virtuálny svet, podobný tomu reálnemu, kde ste si mohli
robiť čo ste chceli- študovať na univerzite, rozbehnúť podnikanie, kúpiť byt,
ísť v zime na dovolenku k moru či kúpiť si domáceho maznáčika. Okrem spomenutých
datadiskov bolo vydaných množstvo minipackov obsahujúcich značkové oblečenie,
luxusné veci či nábytok z IKEA. Okrem nich existuje ešte na internete
mnoho ďalších doplnkov od fanúšikov. Okrem týchto prídavkov boli vydané aj
tri samostatné tituly pod názvom Life Stories, ktoré na rozdiel od predchádzajúcich
hier obsahujú dejovú líniu.
V
roku 2009 vyšlo už tretie pokračovanie hry- The Sims 3. Tento diel sa oproti
predošlým vyznačuje lepšou plynulosťou hry, pričom po meste sa môže pohybovať
pešo, na bicykli či autom. Okrem toho hráč pri tvorbe Sim avatara nie je ničím
obmedzený a tvorí ho podľa svojich predstáv slobodný výber farby vlasov od
korienkov až po končeky, výber farieb a vzorov šiat, topánok či ponožiek či
možnosť výberu piatich odlišných vlastností pri každej osobe (ako napríklad
umelecké sklony, vegetariánstvo, kleptománia, nešikovnosť atď) a mnoho ďalších
nových možností.
Doposiaľ k tretiemu pokračovaniu vyšlo osem datadiskov: World Adventures
umožňujúca cestovanie do Číny, Egypta a Francúzska, Ambitions s možnosťou
výberu viacerých povolaní a ovplyvňovania ich priebehu, Late Night poskytujúca
možnosť stať sa celebritou, režisérom, obsahujúca party, mrakodrapy alebo aj
bazény na poschodí, Generations s možnosťou rozvoja etáp života Sims aj s
novými predmetmi (kočíky, točité schovdy, ...), Pets, kde sa prvýkrát
nachádzajú aj kone a jednorožce. V roku 2012 vyšli datadisky s rozšíreniami
Showtime zameriavajúce sa na hviezdy showbiznisu, Supernatural s
nadprirodzeným životom plným kúziel a Seasons s festivalmi pre každé ročné
obdobie a oslavami sviatkov, zmenami počasia ovplyvňujúcimi náladu a aj nové
vlastnosti. Ďalší datadisk pod názvom University life má vyjsť už v roku 2013 a
prinesie život na univerzite, prednášky a skúšky. K tretiemu dielu vyšli okrem
vyššie spomenutých aj minidatadisky s kolekciami, či rozšírenia s mestami a
miestami (ako napríklad pirátska zátoka, cudzia planéta alebo talianska
dedina).
Už
pred vydaním tretieho pokračovania hry Sims bolo predaných viac ako 100 miliónov
kópií hry v 60 krajinách sveta, čím sa stala najpredávanejšou hernou sériou na
PC v histórii. Vydaním Sims 3 a jeho datadiskov sa toto číslo bezpochyby
rapídne zvýšilo a možno teda tvrdiť, že ide o najpredávanejšiu a
najpopulárnejšiu PC hru, ktorá si získala hráčov. Či už ide o tých súčasných
alebo tých, ktorí s nostalgiou spomínajú na prvý diel a na čas strávený pri
ňom, je zjavné, že autor Will Wright myšlienkou riadenia ľudských životov
trafil do čierneho, a tak dnes túto hru môžeme jednoznačne označiť za fenomén.
0 komentárov:
Zverejnenie komentára