• KEM
  • Subcribe to Our RSS Feed

štvrtok 6. decembra 2012

Najpredávanejší virtuálny život

0:06 // by Meri Renard // // No comments


The Sims- počítačová hra, ktorá sa stala fenoménom a získala si milióny fanúšikov po celom svete. Stretol sa s ňou a hral ju snáď každý- muži, ženy, chlapci aj dievčatá. Dokonca aj tí, čo ju nemali nainštalovanú v počítači si vyskúšali alternatívu tejto hry na najväčšej sociálnej sieti Facebook. Ako sa táto hra zrodila a čo stojí za jej úspechom? 


     Jedným z faktorov, ktoré sa pričinili o vznik hry Sims bol oheň, resp. požiar, ktorý zničil dom herného dizajnéra Willa Wrighta a ten sa presťahoval na nové miesto. Druhým podnetom bola hra SimCity, v ktorej hráč budoval vlastné mesto a staral sa o jeho infraštruktúru. Tento model hry mu však prišiel príliš neosobný a tak myšlienku riadenia mesta pretvoril na riadenie obyvateľov mesta a ich životov. Podľa pôvodného plánu mala byť hra virtuálnym domčekom pre bábiky, čím sa v určitom zmysle napokon vlastne aj stala.
     
     Koncom januára roku 2000 sa po približne piatich rokoch vývoja dostala táto simulácia života na pulty obchodov. Jej predaj vyvolal priam nečakane pozitívne reakcie, či už zo strany novinárov, ktorí jej udeľovali najlepšie hodnotenia alebo zo strany samotných hráčov, ktorí si ju kupovali, aby ju mohli čím skôr vyskúšať. Ako pri každej novinke, aj tu sa našla skupina odporcov, čo nechápali ošiaľ, ktorý zrazu okolo hry Sims vypukol, no boli v zjavnej menšine. Čo teda stojí za úspechom tejto hry?

     Odpoveď je jednoduchá: Sims bola iná! V čase keď prenikla na trh, priniesla úplne nové herné možnosti ako aj samotný princíp hry. Hráč si mohol vytvoriť postavu podľa seba, či už podľa svojho reálneho fyzického vzhľadu alebo svojej predstavy o ideálnom vzhľade. Pri vytváraní svojho Sim avatara hráč rozhodoval aj o všetkých detailoch: farba očí, strih a farba vlasov, typ tváre, fyzické proporcie či dokonca množstvo oblečenia. Následne po jeho vytvorení ho umiestnil do domu, kde v roli svojej postavy viedol život veľmi podobný a blízky (vlastne takmer totožný) s tým reálnym. Zariaďovanie a úprava bývania, zamestnanie, varenie, vykonávanie biologických potrieb (WC, sprcha) relax pri sledovaní TV či rádia, cvičenie, čítanie novín, upratovanie, spánok, oprava pokazených vecí, záhradkárčenie. A tým snáď najvýznamnejším rozmerom v čom bola hra nová, že prinášala aj interakciu s ostatnými Sims- budovanie vzťahov, stretávanie sa so susedmi či chat s priateľmi, ktorí boli tiež vo svete Sims.

     Vzhľadom na priaznivú odozvu medzi hráčmi sa na trh rýchlo dostal datadisk Livin' Large, ktorý obsahoval nové doplnky a inovácie v podobe nových osôb, zamestnaní, vlastností a predmetov. Potom už pribúdali ďalšie rozšírenia stále rýchlejšie a zakaždým priniesli niečo nové. Novinkami boli napríklad Downtown- spoločenská destinácia, ktorá ponúkala možnosť ísť na večeru alebo navštíviť rôzne party a večierky. Po nich prišlo obdobie cestovania a dovoleniek  v rozličných exotických destináciách (Vacation) a neskôr možnosť spríjemniť si hru kúpou psa alebo mačky (Unleashed). Hráč mohol okúsiť aj aké to je byť hollywoodskou hviezdou (Super Star) a napokon prvú sériu uzavrelo rozšírenie pre fanúšikov mágie (Makin' Magic).

     V roku 2004 sa na trhu objavilo pokračovanie hry- The Sims 2, ktorej grafické spracovanie malo, na rozdiel od jednotky, 3D prostredie a obsahovala taktiež viac herných možností. Hneď od začiatku táto hra lámala rekordy v počte predaných kópií. Pokračovanie úspešnej hry ponúklo hráčom dve susedstvá, známe preddefinované postavy z prvej časti, nové vybavenie, možnosť zájsť do mesta a nakúpiť si tam nové oblečenie či jedlo. Najväčšou novinkou bola možnosť kúpiť si ašpirácie- teda túžby, ktoré má každý Sim od narodenia. Tie sú rozdelené do nasledovných kategórií: rodina, bohatstvo, znalosti, popularita, relaxácia a romantika. Pokiaľ hráč plnil želania svojho Sim avatara dostal za to body, ktoré bolo možné vymeniť za bonusy, akým bol napríklad aj elixír večnej mladosti. Kontroverzné ohlasy na novú hru nastali však po odhalení, že hráči si môžu zadarmo stiahnuť sexuálne modifikácie, ktoré odstraňovali rozmazané oblasti pri kúpaní a sprchovaní. Žalobu podal newyorský právnik John Thompson, ktorý je známy svojou antipatiou voči hrám. Po dôkladnom znaleckom preskúmaní titulu na súde však žaloba neprešla.

     Takisto ako prvý diel, aj druhý sa dočkal svojich expanzií, ktorých bolo ešte viac ako pri prvom dieli. Už v roku 2005 to bola University, kde si hráč odskúšal život na internáte, neskôr nasledoval Nightlife prinášajúci nočný život so všetkou zábavou, ktorá k nemu patrí. Po Nightlife nasledovalo rozšírenie zamerané práve naopak, na prácu- Open for Business. Predtým hráč musel vždy čakať na návrat svojej Sim postavy z práce niekoľko hodín, ale teraz bol v práci spolu s ňou. The Sims 2: Pets potešilo milovníkov domácich miláčikov, od psov až po rybičky. V roku 2007 prišla na trh expanzia Season, kde je zapracované aj striedanie ročných období od horúceho leta až po bielu zimu. Na svoje si opäť prišli aj cestovatelia v prídavku Bo Voayague, ktorý poskytoval k dispozícii exotické destinácie a po ňom Free Time ponúkajúci rôznorodé aktivity na vyplnenie voľného času. Posledným prídavkom k Sims 2 je Apartment Life dovoľujúci žiť hráčom v byte so všetkými plusmi aj mínusmi tohto bývania.

     Výhodou všetkých týchto rozšírení bola možnosť ich vzájomného pripojenia, čím vznikol ideálny virtuálny svet, podobný tomu reálnemu, kde ste si mohli robiť čo ste chceli- študovať na univerzite, rozbehnúť podnikanie, kúpiť byt, ísť v zime na dovolenku k moru či kúpiť si domáceho maznáčika. Okrem spomenutých datadiskov bolo vydaných množstvo minipackov obsahujúcich značkové oblečenie, luxusné veci či nábytok z IKEA. Okrem nich existuje ešte na internete mnoho ďalších doplnkov od fanúšikov. Okrem týchto prídavkov boli vydané aj tri samostatné tituly pod názvom Life Stories, ktoré na rozdiel od predchádzajúcich hier obsahujú dejovú líniu.
     V roku 2009 vyšlo už tretie pokračovanie hry- The Sims 3. Tento diel sa oproti predošlým vyznačuje lepšou plynulosťou hry, pričom po meste sa môže pohybovať pešo, na bicykli či autom. Okrem toho hráč pri tvorbe Sim avatara nie je ničím obmedzený a tvorí ho podľa svojich predstáv slobodný výber farby vlasov od korienkov až po končeky, výber farieb a vzorov šiat, topánok či ponožiek či možnosť výberu piatich odlišných vlastností pri každej osobe (ako napríklad umelecké sklony, vegetariánstvo, kleptománia, nešikovnosť atď) a mnoho ďalších nových možností.

     Doposiaľ k tretiemu pokračovaniu vyšlo osem datadiskov: World Adventures umožňujúca cestovanie do Číny, Egypta a Francúzska, Ambitions s možnosťou výberu viacerých povolaní a ovplyvňovania ich priebehu, Late Night poskytujúca možnosť stať sa celebritou, režisérom, obsahujúca party, mrakodrapy alebo aj bazény na poschodí, Generations s možnosťou rozvoja etáp života Sims aj s novými predmetmi (kočíky, točité schovdy, ...), Pets, kde sa prvýkrát nachádzajú aj kone a jednorožce. V roku 2012 vyšli datadisky s rozšíreniami  Showtime zameriavajúce sa na hviezdy showbiznisu, Supernatural s nadprirodzeným životom plným kúziel a Seasons s festivalmi pre každé ročné obdobie a oslavami sviatkov, zmenami počasia ovplyvňujúcimi náladu a aj nové vlastnosti. Ďalší datadisk pod názvom University life má vyjsť už v roku 2013 a prinesie život na univerzite, prednášky a skúšky. K tretiemu dielu vyšli okrem vyššie spomenutých aj minidatadisky s kolekciami, či rozšírenia s mestami a miestami (ako napríklad pirátska zátoka, cudzia planéta alebo talianska dedina).

     Už pred vydaním tretieho pokračovania hry Sims bolo predaných viac ako 100 miliónov kópií hry v 60 krajinách sveta, čím sa stala najpredávanejšou hernou sériou na PC v histórii. Vydaním Sims 3 a jeho datadiskov sa toto číslo bezpochyby rapídne zvýšilo a možno teda tvrdiť, že ide o najpredávanejšiu a najpopulárnejšiu PC hru, ktorá si získala hráčov. Či už ide o tých súčasných alebo tých, ktorí s nostalgiou spomínajú na prvý diel a na čas strávený pri ňom, je zjavné, že autor Will Wright myšlienkou riadenia ľudských životov trafil do čierneho, a tak dnes túto hru môžeme jednoznačne označiť za fenomén.

0 komentárov:

Zverejnenie komentára